Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Паралелната търговия"" и незаконният внос са все още проблем за бизнеса в България

0 коментара

-Основният проблем е, че все още покупателната способност на българина е ниска. Това е проблем за всички отрасли, но най- вече за бизнеса със стоки за широко потребление, защото ръстът на доходите обуславя ръста на пазара. Съответно размерът на нашите пазари не е толкова голям, колкото в аналогични по територия и население държави, които са в Централна, а да не говорим в Западна Европа. Потенциалът също е голям, тъй като ако приемем, че нещата се развиват позитивно и българинът става все по- богат и по- богат с нарастването на приходите на членовете на семейството, ще нараства и потреблението на нашите продукти. Така че това не е точно проблем, а част от действителността.

По отношение на проблеми, свързани специфично с бизнеса, това е тема, която е проблем и за други фирми от същия бранш. Става дума за т. нар. "паралелна търговия"- вноса, не само нелегален, на продукти, които са предназначени за други пазари. От една страна, понякога като се спестяват мита и данъци, те могат да се предложат на по- ниска от реалната цена, което съответно рефлектира върху това, че намаляват

нашата продажба.

От друга страна продукти, които са в промоция в определена държава и имат занижена цена, се купуват и се предлагат на нашия пазар. Това глобално ще се разреши в скоро време или поне се надяваме да се разреши, когато се въведе т. нар. "европейско ниво" на цените.

Вече България е част от бизнес-групата, която е за цяла Европа. До скоро имаше разграничение- почистващи препарати и препарати за персонална хигиена "Европа", храни "Европа", а в Централна и Източна Европа, бяхме отделна група.

Ако гледаме по- дългосрочно, рано или късно Европа ще бъде едно цяло и тогава трябва да имаме еднакво ценообразуване в различните държави, разбира се, като отчитаме спецификата на съответния пазар и покупателната способност. Не можем да избягаме от това, защото, ако наложим европейските цени в България, ще намалим потреблението.

- На кой специфичен пазар съществува този проблем?

- Обикновено при пастите за зъби, но най- големият ни проблем до скоро беше паралелният внос на сапуни от Индонезия. Там се продаваха на много по- ниски цени от тези в България, но смятам, че успяхме със съдействието на Министерството на вътрешните работи, със заинтересоваността на Главно управление "Митници", да го ограничим. За спиране не може да се говори, защото винаги и във всяка една държава има такъв внос.

- Какво трябва да стане, за да инвестира в производство "Юниливър" в България?

- Основното нещо, което трябва да го има, това е потенциал на пазарния сегмент, на който ще бъде отдадено това производство. Това постоянно е следено и разбира се, винаги мислим за подобен вариант. "Юниливър" има достатъчно производствени мощности в различните категории около България. С присъединяването ни към Европа и още по- главно България когато стана член на ЦЕФТА, отпаднаха голяма част от митата. Не е ефективно да имаш много производствени мощности в различни пазари при положение, че нямаш материали в другите държави. По- добре да имаш една група производствени мощности, където можеш да спестиш от материали, от труд. Друг е въпросът обаче, че България има какво да предложи.

Не бива да игнорираме възможността за производство в България, но това трябва да бъде обособено от сравнително ниска себестойност на производството от една страна, професионална подготовка на хората, които ще бъдат заети в подобно производство, евтини суровини и наличието на пазар и преференциална данъчна политика. Винаги, както казах, проучваме възможностите и няма да се учудя ако един ден и това се случи.

- Откъде може да дойде ръстът в пазарния дял?

- Основното е от качеството на продукта и рекламната поддръжка. От друга страна, обаче, другият важен показател е това, че ние не сме сами на пазара, имаме много конкурентни продукти и ние трябва да добавим стойност към нашите продукти. Не само към качествата, които са си гарантирани от нас като производител, не само от това колко пари ще инвестираме в рекламна поддръжка, но и от отношението ни и сътрудничеството ни с хората, които са заети с предлагането на пазара- от малките търговци на дребно, до ключовите клиенти.

До голяма степен успехът на "Юниливър" се обуславя и от иновациите, които предлагаме, особено в пазара на перилни препарати. "Юниливър" е водеща компания с иновативните си продукти. Преди 3 години, ние бяхме първите, които предложихме на Западноевропейския пазар перилен препарат под формата на таблетки- изключителен успех. Този месец ние предлагаме иновативен за българския пазар препарат, който е "Деро 2 в 1"- уникална формула, която съчетава перилен препарат и омекотител. Основните преимущества са това, че пести време от гледна точка на използването и е удобство, от друга страна, се спестяват около 25% от общия разход, ако се купуват отделно перилен препарат и омекотител.

Обикновено хората, които предлагат един успешен продукт, който има преимущества пред конкурентните търговски марки, имат успех. Сигурни сме, че той ще допринесе за постигане на целта ни, а тя е да станем номер 1 в България в сегмента на перилните препарати.

Имаме и доста добра рекламна кампания подготвена, която започва скоро и смятам, че това ще подпомогне за целта ни до края на годината да бъдем номер 1. "Деро" ще изиграе основна роля.

- От колко време "Юниливър" е активна в България и каква е политика на компанията за региона?

- В България продуктите на "Юниливър" са известни от ранните 80-те години, когато в "Кореком" се продаваха пастата за зъби"Сигнал" и дезодорантите "Деним", "Акс", "Рексона". По- късно се появиха и по една бартерна сделка между "Риба и рибни продукти" и нашата дъщерна компания тогава "Джо инвест".

Тогава в магазините на "Риба и рибни продукти" беше нормално освен рибни консерви и прясна риба да откриеш и "Калве" сосове и шоколад, както и дезодоранти "Импулс", "Деним".

В България "Юниливър" е регистрирана 98 г, декември месец, но стартирахме операцията с първите доставки на "Метро" в края на февруари, началото на март месец 99 г.

Официалното откриване на фирмата беше на 23 февруари 99 г, когато тук беше президентът за Централна и Източна Европа Жан Мартел.

- Какви продажби има компанията в България?

- Това, което мога да кажа е, че ако сравним 99-та с 2000- та, продажбите бележат ръст общо с около 30%, което е добре, имайки предвид, че основните показатели в развитите пазари са с ръст не повече от 4- 5%. Така че важността на нашия пазар е в потенциала му.

- Как работите в страната, имайки пред вид, че у нас има малко големи вериги магазини и липсват дистрибуторски компании?

- Реално това, което правим, е да адаптираме нашата система на дистрибуция съобразно развитието на пазара. Пазарът не е това, което беше. От 99 г "Метро" е факт, а от миналата година тук работи и "Билла". Наблюдава се една концентрация на търговията, която ще продължи да се задълбочава, в смисъл, че голяма част от стоките за широко потребление минават през ключовите клиенти, които са мултинационалните вериги от магазини.

От друга страна, абсолютно прав сте в това, което казвате, че все още имаме един относително голям брой малки магазини. Затова и нашата схема на дистрибуция е смесица от отдел "Ключови клиенти", които отговарят за интернационалните вериги и за местните вериги като "Фантастико" и "Оазис", и "Традиционна дистрибуция", която стартирахме през юни месец миналата година. Нейната задача е да разпространява продуктите по тези малки магазини.

Искам да спомена, че имаме специализирана компания, която разпространява нашите продукти в аптеките.

Основен принцип в предлагането и в дистрибуцията на нашите продукти е, че цената им е еднаква в цялата страна.

За 7 месеца показахме на какво сме способни, оттук нататък трябва да продължим, за да постигнем максималното. Това е първата стъпка към успеха- максималната дистрибуция. Когато продуктите се намират навсякъде в търговската мрежа, ще бъде много по- ефективна и рекламната им поддръжка.

- Какви инвестиции е направила компанията досега?

- Основната ни инвестиция е в хората, които пък инвестират времето си в изграждането на тази дистрибуторската мрежа.

Компанията има две основни ценности- едната е продуктите, другата са хората. Екипът ни се разраства- в началото бяхме 15, а сега сме 50 души, но съвсем отговорно мога да заявя, че имаме един прекрасен екип от млади хора, от които всеки е специалист в работата, която върши.

- "Юниливър" е много голяма компания със страшно много различни продукти и сфери. Как става подборът на това, което се предлага в България? И каква част от всичко, което има като продукти всъщност се предлага?

- "Юниливър" притежава около 1 600 търговски марки. Същността на новата стратегия на компанията е да се фокусира на 400 глобални търговски марки в рамките на 5 години, като тези 400 търговски марки генерират 90% от печалбата на компанията, за останалите 1 200 остават 10%. Говорим за продукти и марки, които са познати и се продават в целия свят.

Доскоро "Юниливър" имаше различни марки, съобразени за различния пазар. Концепцията за това ще се запази, но търговската марка, с която ще се продава продукта, ще е еднаква за целия свят- например "Акс" ще се продава навсякъде под това име.

Идеята е да се спестят средства, да се увеличи оборотът и печалбата и да се заделят съответно повече средства за реклама и за развитие и иновации.

В България ние по начало винаги сме се фокусирали на глобални марки, които могат да се разграничат в продуктови категории.

От миналата година реално с лансирането на пазара на "Деро", един от основните ни фокуси е пазарът на перилни препарати, където атакуваме най- големия сегмент.

Другият ни фокус е в почистващите препарати- "Доместос" и "Циф". През последните две години акцентираме и имаме много добри резултати и за двата продукта.

Третият ни фокус - това са дезодорантите, като там основният приоритет е "Рексона", а от тази година и "Акс". Друг фокус в препаратите за хигиена, е пастата за зъби. Вече втора година "Сигнал" един от водещите продукти. Идеята ни е в скоро време да стане номер1.

Зад всичко това стои заключението, до което сме стигнали след дълъг опит, че ако искаш да печелиш, трябва да растеш с темпове по- големи от нормалното. Това може да се постигне само когато продуктите, които предлагаме са на водещи позиции или най- добрият случай е да бъдем номер 1 в съответната категория.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.