Парламентът одобри начина за продажбата на морския флот

Парламентът одобри начина за продажбата на морския флот

Народното събрание одобри в четвъртък стратегията за приватизация на Параходство “Български морски флот"(БМФ). Трима от депутатите се въздържаха, а 42 –ма бяха против.

Министърът на транспорта Петър Мутафчиев уточни, че документът е внесен в парламента след широко обществено обсъждане и допитване до браншовите съюзи и е подготвен така, че и след приватизацията му БМФ да запази позициите си на световните пазари.

Защо морският флот се продава в момент, когато корабостроенето е в добро състояние и има поръчки за следващите 10 години, попита народният представител от ОДС Христо Кирчев.

Иван Иванов (ДСБ) заяви, че Демократи за силна България няма да подкрепят стратегията за приватизация, въпреки че партията е “за” раздържавяването на големите стопански дружества, каквото е и морското параходство. От ДСБ не са убедени, че с подготвяната приватизационна процедура се защитават интересите на българските граждани, заяви Иванов.

През 2005 година печалбата на БМФ е била  44,7 млн. лв., а за миналата годи е два пъти по-ниска - 22,5 млн. лв, каза Иван Иванов. Цената на приватизираното дружество реално се оценява в  годината на приватизацията, коментира депутатът от ДСБ и попита защо именно в тази година, която е възможно най-неизгодната по отношение на цената, се предлага стратегията.

Според независимия депутат Мария Капон, документът е "доста произволен". Тя каза, че в стратегията е отчетено, че държавният корабособственик не е бил достатъчно гъвкав спрямо бързите процеси на международния пазар и същото време за бъдещия купувач са поставени редица условия, които го спъват да бъде гъвкав.

Няма сериозен корабособственик, който би вложил парите си за остарелите кораби на БМФ и би ги експлоатирал в български условия, отбеляза Капон. Профилът на потенциалния купувач предполага за него да представляват интерес само корабите, а не и администрацията и контактите на БМФ, защото такъв крупен играч вече си има свои, допълни тя.

Народният представител от Атака Станислав Станилов коментира, че държавните дружества нарочно се управляват лошо, за да бъдат разпродадени след това на ниска цена. Той настоя държавата да държи контролния пакет акции.

Транспортният министър Мутафчиев заяви от трибуната, че не е чул сериозни критики към стратегията. Според него, около 20 инвеститори отговарят на изискванията на документа, така че той не е писан за конкретен кандидат-купувач. Финансовите групировки, близки до варненската група ТИМ, не отговарят на нито едно от тези условия, така че можем да бъдем спокойни, коментира Петър Мутафчиев, цитиран от БТА.

Сред управляващите в пленарната зала също нямаше единодушие за приватизацията на морския флот. Според Апостол Димитров (Коалиция за България)не бива да се счита, че трябва параходството да се приватизира на всяка  цена, ако не се стигне до реален инвеститор и призова народните  представители да подкрепят стратегията.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?