Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Първата в света изцяло електрическа авиокомпания стартира през 2025 г.

4 коментара
Британски предприемач Дейл Винс, собственик на компанията "Екоджет", която ще лети  между Саутхемптън и Единбург със самолети с водородни електрически двигатели, а пътниците ще се хранят само растителна храна Сн. ЕПА/БГНЕС


От 2025 г. британците ще могат да пътуват със самолет с нулеви емисии, съобщи "Дейли мейл".

Противоречивият британски предприемач Дейл Винс стартира "Екоджет" (Ecojet) - компания, която той описва като "първата електрическа авиокомпания в света".

"Екоджет" ще извършва чартърни полети между Саутхемптън и Единбург със самолети, оборудвани с водородни електрически двигатели, а пътниците ще се хранят с растителна храна, сервирана от персонал в екологични униформи.

Скоро след това ще последват полети до континентална Европа, а крайната цел са пътувания на дълги разстояния до САЩ и Азия.

Винс е мултимилионер, веган екомагнат, който е дарил пари на Лейбъристката партия и на активистите за климата "Просто спрете петрола".

Проектът му поставя началото на "авиационна революция", като за първи път прави възможно пътуването със самолет с нулеви въглеродни емисии.

"Въпросът как да се създаде устойчиво въздушно пътуване тормози зеленото движение от десетилетия, а "Екоджет" е най-значителната стъпка към решение досега", казва Дейл.

"Желанието за пътуване е дълбоко заложено в човешкия дух, а полетите без емисии на C02, задвижвани от възобновяема енергия, за първи път ще ни позволят да изследваме нашия невероятен свят, без да му вредим", допълва той.

Флотът на "Екоджет"

Флотът на "Екоджет" ще се състои от два размера конвенционални самолети - самолет с 19 места и самолет със 70 места, които са модернизирани с водородно-електрически задвижващи системи.

Подобно на флотилията, която се изпробва от британско-американската фирма "Зеро Авиа" (ZeroAvia), водородните горивни клетки на борда използват химическата енергия на водорода за производство на електроенергия. Тези водородни горивни клетки произвеждат енергия чрез смесване на водород и кислород, който се осигурява от въздуха, посредством химическа реакция. Единственият отпаден продукт, който се получава при този процес, е вода, за разлика от традиционната авиация, която има голям принос за емисиите на парникови газове.

След като бъде модернизиран, самолетът ще работи със същата мощност като преди, но със 100% намаление на емисиите на CO2 и други емисии.

Решението да се използват повторно стари самолети, вместо да се строят нови модели от нулата, ще спести 90 000 тона въглероден диоксид годишно.

Полетите ще излитат от съществуващите летища в Саутхемптън и Единбург, което означава, че няма да се налага да се строят нови летища.

$На борда на самолетите ще бъдат предприети мерки за допълнително намаляване на въздействието на авиационната индустрия, включително сервиране на храна на растителна основа, премахване на пластмасата за еднократна употреба и издаване на екологични униформи на персонала. В тях ще се използват материи, които не замърсяват планетата, т.е. няма да съдържат кожа и вероятно ще съдържат "етично добити и отгледани памучни влакна", казlа Винс.

По думите му тъй като електрическите двигатели са почти безшумни, пътниците на борда ще изпитат по-спокоен и релаксиращ полет - идеален, ако имат нужда от бърза дрямка.

В същото време хората на земята, като например летищния персонал или местните жители, няма да усещат миризмата на изгорели изкопаеми горива.

Инвестицията

Винс е инвестирал първоначално около 1 млн. паунда в компанията и ще набере допълнителни средства през следващата година, казва той.

Цената на полетите все още не е ясна. "Ще съпоставим цените със съществуващите полети, така че всички да могат да си ги позволят", обещава Винс.

"Екоджет" ще започне работа от следващата година. Първите ѝ полети обаче изобщо няма да са с нулеви емисии, а ще разчитат на замърсяващи турбинни двигатели.

Самолетите на фирмата ще бъдат оборудвани с водородно-електрически двигатели едва след като бъдат одобрени за експлоатация от Службата за гражданска авиация (САА).

Първите преоборудвания ще бъдат извършени през 2025 г., една година след началото на полетите през 2024 г. Това означава, че през първата година от експлоатацията "Екоджет" ще лети с конвенционални самолети с високи емисии, както всяка друга авиокомпания.

Понастоящем на авиацията се падат около 3% от световните емисии на CO2, но цялостният ѝ принос към климатичната криза се оценява на три пъти повече поради височината, на която се намират самолетите, когато отделят парникови газове.

Според Винс това "колосално" отрицателно въздействие върху планетата ще бъде премахнато завинаги, когато се докаже жизнеспособността на електрическите въздушни превози. Той предвижда авиационната индустрия като цяло да последва примера на неговия проект "Екоджет" и в крайна сметка да въведе електрически самолети.

Винс е собственик на компанията за вятърни електроцентрали Ecotricity Ltd., която го превърна в един от най-богатите бизнесмени в Обединеното кралство, на стойност над 100 млн. паунда.

Той също така е собственик и председател на "Форест Грийн Роувърс" в Глостършир, наричан първия в света футболен клуб с неутрални въглеродни емисии.

Той обаче се смята за противоречива фигура заради връзките си с активистите за борба с климатичните промени Extinction Rebellion и Just Stop Oil, на които е правил дарения.

По БГНЕС

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Мунчо Велики
    #4

    А как ще съхранявате водорода?!? Както в цепелина "Хинденбург" ли?!?

  2. Александър Борисов
    #3

    На снимката, "Фюрерът на веганите" !

  3. Александър Борисов
    #2

    Великолепно! Ама, защо нещастниците, няма да могат да си хапнат една мръвка ?! Хайде сега,да ставаме ли насила вегетарианци? Разбира се,скоро всички самолети ще минат на водородно електрически двигатели,и сектантите ще си останат с тяхните два "тревопасни авиона".

  4. Jack Daniels
    #1

    Всъщност става въпрос за пропелерни дамолети а не за реактивни. За реактивните се разработват двигатели (и вече се тестват в полет) които работят с водород.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.