Първи полет на руския изтребител пето поколение

Първи полет на руския изтребител пето поколение

Русия извърши в петък първите изпитания на своя изтребител 5-то поколение, който трябва да конкурира американските Ф-22 и все още намиращият се в период на тестове Ф-35. Полетът на новия самолет е продължил около 45 минути и е извършен от тест-пилота Сергей Богдан. Прототипът е изработен от "Сухой" и носи името ПАК-ФА Су Т-50. Американските конкуренти са произведени от "Локхийд Мартин".

Абревиатурата на Т-50 означава "перспективен авиационен комплекс за фронтова авиация". Въпреки че все още не е влязла на въоръжение, бойната машина има и псевдоним - "Нощна камбана".

По информация от руските медии самолетът може да лети по всяко време на денонощието, при всякакви метеорологични условия и е снабден със стелт-системи. Пред ИТАР-ТАСС експерти от "Сухой" изтъкват свръхманевреността на новия самолет и способността му да носи изключително голям ракетен товар.

Машината има 16 точки за окачване на ракети като половината от тях са разположени в корпуса. Руското министерство на отбраната планира да получи първия боеспособен ПАК-ФА през 2015 година. До този период Русия ще купува нови изтребители Су-35, които са от поколение "4++".

Прогнозните данни за ПАК-ФА са за летателен радиус до 5500 км и максимална скорост от 2.1 max (1 max е равен на скоростта на звука, бел.ред). За сравнение, американският изтребител от пето поколение Ф-22 "Раптор", който вече е приет на въоръжение, може да постигне скорост от 2.25 max, но има значително по-малък обсег без презареждане – 3000 км.

По подобие на Ф-35, чиито разходи по производството се споделят от общо 9 държави, Русия произвежда своя самолет заедно с Индия. По предварителна информация разработката на ПАК-ФА струва между 8 и 10 млрд. долара.

Състезанието за изработката на нов изтребител, който да замени МиГ-29 и Су-27, приключи през 2002 година. Тогава руското военно министерство избра проекта Су-47 "Беркут" пред проекта "МиГ 1.44".

В последния си вариант обаче Су Т-50 се различава коренно от "Беркут" и на външен вид много повече наподобява Ф-22.

През 2011 година се очаква и Япония да проведе тестовия полет на своя собствен изтребител от 5-то поколение с работното име Мицубиши "ATD-X".

Споделяне
Още от Свят