Живеещи в централно топлоснабдени сгради в Пловдив вече могат да следят онлайн в реално време какво е тяхното лично потребление, както и на съседите. Обновяваната на 15 минути информация с архивни данни се подава дистанционно от модерни топломери. Това им позволява да си правят по-добре сметката и е част от реализиран в момента проект iUrban за интелигентно управление на топлоснабдяването не само на ниво сгради, но и за целия Пловдив. Финансираната от Европейския съюз с 3.9 млн. евро идея, която обаче ще се реализира и в хърватския град Риека, трябва да приключи до септември 2016 г.
Имаме пароли и можем да видим в интернет какво количество топлоенергия ползваме – аз и съседите ми, разказва пред журналисти Георги Тошков, домоуправител на една от сградите в Пловдив. Сградата е част както от този проект, така и от план на местната топлофикация, собственост на ЕВН, за насърчаване на смяната на вертикалната топлоснабдителна инсталация в старите сгради с хоризонтална.
Тошков живее в 40-годишна сграда в центъра на Пловдив. Тя има четири входа, които до миналата есен са имали обща абонатна станция. Входът на пенсионера обаче решава да смени типа сградна инсталация и да има своя абонатна станция. Причината е, че има проблеми с отоплението и в същото време с високата такса "сграда“, която се плаща независимо дали апартаментът се отоплява. Миналия януари например всеки апартамент трябвало да плати по 25 лв. за сградна инсталация.
Миналото лято обаче се прави преустройка на сградната инсталация от вертикална в хоризонтална. "ЕВН Топлофикация Пловдив“ изгражда за своя сметка абонатната станция, тъй като съоръжението трябва да е нейно, а собствениците плащат слагането на нови хоризонтални тръби. Това им струва по 377 лв. на апартамент за общите части и между 500 и 600 лв. за монтирането на тръбите вътре в жилищата. Всеки си решава в дома му откъде и как да влезе тръбата според интериора и мебелите, дали да върви по под, стена или таван, дали да е скрита под лайсни. Старите стоманени тръби от мазето и общите части, които са били запушени от отлагания, са заменени с полибутенни тръби с по-голям цолаж и по-добра защита срещу топлоотдаване. Загубите при тези тръби са едва 5 процента, посочва домоуправителят.
На етажната площадка от тези тръби тръгват разклоненията към апартаментите като преди да влязат в жилищата има поставен топломер, който отчита реално потребената топлоенергия в мегаватчасове, а не в единици като уредите за дялово разпределение по радиаторите. Така клиентът веднага вижда колко топлоенергия е ползвал и може да сметне колко ще му струва.
"Сметките са за като първолак, ясни като при тока“, обяснява Георги Тошев. Освен това топломерите са с дистанционно отчитане всеки месец и не се плащат прогнозни сметки, които в края на отоплителния сезон може да излязат криви. Най-големият плюс за входа на ул. "Хан Кубрат“ №8 обаче е справедливото отчитане на тополенергията.
От януарските миналогодишни такси сградна инсталация има слаба следа. Този януари тази такса е била едва 3.94 лв. за апартамент, а февруарската още по-ниска – 1.89 лв. за жилище.
Така онези, които ползват малко отоплителна енергия или пък дори въобще не са си прекарали от новите тръби, а старите вече не работят, плащат многократно по-малко за сградна инсталация. Освен това смяната на запушените тръби с нови намалява загубите при преноса. "Вече радиаторите парят“, обяснява Георги Тошков. Отпадат и съмненията за кражби на топлоенергия, тъй като уредът мери на прага на жилището и не може да бъде манипулиран, защото е "умен“ и постоянно праща сигнали към системата за енергиен мениджмънт iUrban.
Входът на Тошков е "повлякъл крък“ и още 11 блока се интересуват от възможността за преустройство, обяснява Ангел Киров, шеф на отдел "Топлоснабдяване“ в пловдивската топлофикация. Те са сред 52-те сгради, одобрени за саниране с бюджетни средства по националната програма. Сега с фирмите, които обследват сградите, за да се направят препоръките за енергийна ефективност, се изготвят анализи и сметки. Според ЕВН е добре смяната на вертикалната с хоризонтална инсталация да стане задължително при финансираното от държавата саниране. Компанията изрично посочва, че при това положение сметките на апартаментите ще зависят изцяло от начина на потребление, което пък зависи и от дограмите и дали "изтича“ топлина от лоши вътрешни или външни замазки или появили се конструктивни пукнатини.
"Сега ще си направим и термографско обследване на входа“, обяснява Георги Тошков, който е бивш спортен журналист. Този анализ ще покаже именно "течовете“ на топлина, за да се вземат мерки за спирането им. Предлаганата от ЕВН услуга също набира популярност в Пловдив и над 80 топлофицирани сгради вече са проверени, за де се вземат мерки за подобряване на енергийната им ефективност.
Дружеството държи тясна връзка с домоуправителите в града, допълва Илина Стефанова, ръководител отдел "Енергийна политика и околна среда" в ЕВН. Топлофикацията има зонални координатори, които съдействат на етажната собственост за решаване на проблеми, а също така обясняват какво може да направи компанията и какво – собствениците, за подобряване на качеството на услугата и туширането на недоволството на клиентите.
Като започнахме първите срещи с домоуправителите беше какофония, всички недоволни и сърдити на топлофикация, вече те самите разбират по-добре техническата страна на услугата и обясняват на съседите си, разказва говорителят на ЕВН Петър Костадинов.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
3 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Забравих как беше през годините,май като купувах апартамента и абонатната беше на собствениците. С промените на "закона"абонатната станция стана чужда,сега чета,че и тръбите стават техни?Вървим към пълна промяна на собствеността.Утре ще ми влизат за проверка на тяхната собственост- тръбите.С електромерите стана същото и не можеш да го провериш при независима лаборатория.Уредите стават чужди и няма ТВОЙ контрол!
. Аз твърдя, че нищо не се спестява по простата причина, че, съгласно Закона за енергетиката, парите, които получава топлофикация, съответстват на показанията на топломера в абонатната станция. Той е търговски прибор, намира се на границата на собственост в абонатната станция и не се интересува от това дали сградната инсталация е хоризонтална или вертикална. Това което той показва като разход на енергия трябва да се плати. В резултат на преустройството получаваме в дома си една нова сградна инсталация, …
която е много по-дълга от вертикалната и много по-грозно разположена. Енергията, отдадена от нея, отново се заплаща от абоната. Тя е отчетена от индивидуален топломер, който той си е купил сам и струва по-скъпо от всичките му предишни разпределители. Разликата, в сравнение с досегашния метод, е само в това, че този път енергията не е изчислена по някаква формула, а е отчетена от топломера на абоната. Разпределя се само тази част от енергията на сградната инсталация, която не е отчетена от индивидуалните топломери. С други думи 83-те процента, за които се твърди, че са спестени, всъщност са отчетени от топломерите, платени са от абонатите и няма никакво спестяване. Останалите 17 % се разпределят и заплащат пропорционално на отопляемия обем на жилището.Няма никакво спестяване. Инвестициите се възвръщат, когато има икономически ефект. Тук не се вижда откъде той ще дойде. За живущите ще остане само моралното (не)удовлетворение.