Пловдивчани вече следят онлайн как се топли сградата им

Расте интересът към преустройство на инсталацията за по-точно отчитане на разходите

Живеещи в централно топлоснабдени сгради в Пловдив вече могат да следят онлайн в реално време какво е тяхното лично потребление, както и на съседите. Обновяваната на 15 минути информация с архивни данни се подава дистанционно от модерни топломери. Това им позволява да си правят по-добре сметката и е част от реализиран в момента проект iUrban за интелигентно управление на топлоснабдяването не само на ниво сгради, но и за целия Пловдив. Финансираната от Европейския съюз с 3.9 млн. евро идея, която обаче ще се реализира и в хърватския град Риека, трябва да приключи до септември 2016 г.

Имаме пароли и можем да видим в интернет какво количество топлоенергия ползваме – аз и съседите ми, разказва пред журналисти Георги Тошков, домоуправител на една от сградите в Пловдив. Сградата е част както от този проект, така и от план на местната топлофикация, собственост на ЕВН, за насърчаване на смяната на вертикалната топлоснабдителна инсталация в старите сгради с хоризонтална.

Тошков живее в 40-годишна сграда в центъра на Пловдив. Тя има четири входа, които до миналата есен са имали обща абонатна станция. Входът на пенсионера обаче решава да смени типа сградна инсталация и да има своя абонатна станция. Причината е, че има проблеми с отоплението и в същото време с високата такса "сграда“, която се плаща независимо дали апартаментът се отоплява. Миналия януари например всеки апартамент трябвало да плати по 25 лв. за сградна инсталация.

Миналото лято обаче се прави преустройка на сградната инсталация от вертикална в хоризонтална. "ЕВН Топлофикация Пловдив“ изгражда за своя сметка абонатната станция, тъй като съоръжението трябва да е нейно, а собствениците плащат слагането на нови хоризонтални тръби. Това им струва по 377 лв. на апартамент за общите части и между 500 и 600 лв. за монтирането на тръбите вътре в жилищата. Всеки си решава в дома му откъде и как да влезе тръбата според интериора и мебелите, дали да върви по под, стена или таван, дали да е скрита под лайсни. Старите стоманени тръби от мазето и общите части, които са били запушени от отлагания, са заменени с полибутенни тръби с по-голям цолаж и по-добра защита срещу топлоотдаване. Загубите при тези тръби са едва 5 процента, посочва домоуправителят.

На етажната площадка от тези тръби тръгват разклоненията към апартаментите като преди да влязат в жилищата има поставен топломер, който отчита реално потребената топлоенергия в мегаватчасове, а не в единици като уредите за дялово разпределение по радиаторите. Така клиентът веднага вижда колко топлоенергия е ползвал и може да сметне колко ще му струва.

"Сметките са за като първолак, ясни като при тока“, обяснява Георги Тошев. Освен това топломерите са с дистанционно отчитане всеки месец и не се плащат прогнозни сметки, които в края на отоплителния сезон може да излязат криви. Най-големият плюс за входа на ул. "Хан Кубрат“ №8 обаче е справедливото отчитане на тополенергията.

От януарските миналогодишни такси сградна инсталация има слаба следа. Този януари тази такса е била едва 3.94 лв. за апартамент, а февруарската още по-ниска – 1.89 лв. за жилище.

Така онези, които ползват малко отоплителна енергия или пък дори въобще не са си прекарали от новите тръби, а старите вече не работят, плащат многократно по-малко за сградна инсталация. Освен това смяната на запушените тръби с нови намалява загубите при преноса. "Вече радиаторите парят“, обяснява Георги Тошков. Отпадат и съмненията за кражби на топлоенергия, тъй като уредът мери на прага на жилището и не може да бъде манипулиран, защото е "умен“ и постоянно праща сигнали към системата за енергиен мениджмънт iUrban.

Входът на Тошков е "повлякъл крък“ и още 11 блока се интересуват от възможността за преустройство, обяснява Ангел Киров, шеф на отдел "Топлоснабдяване“ в пловдивската топлофикация. Те са сред 52-те сгради, одобрени за саниране с бюджетни средства по националната програма. Сега с фирмите, които обследват сградите, за да се направят препоръките за енергийна ефективност, се изготвят анализи и сметки. Според ЕВН е добре смяната на вертикалната с хоризонтална инсталация да стане задължително при финансираното от държавата саниране. Компанията изрично посочва, че при това положение сметките на апартаментите ще зависят изцяло от начина на потребление, което пък зависи и от дограмите и дали "изтича“ топлина от лоши вътрешни или външни замазки или появили се конструктивни пукнатини.

"Сега ще си направим и термографско обследване на входа“, обяснява Георги Тошков, който е бивш спортен журналист. Този анализ ще покаже именно "течовете“ на топлина, за да се вземат мерки за спирането им. Предлаганата от ЕВН услуга също набира популярност в Пловдив и над 80 топлофицирани сгради вече са проверени, за де се вземат мерки за подобряване на енергийната им ефективност.

Дружеството държи тясна връзка с домоуправителите в града, допълва Илина Стефанова, ръководител отдел "Енергийна политика и околна среда" в ЕВН. Топлофикацията има зонални координатори, които съдействат на етажната собственост за решаване на проблеми, а също така обясняват какво може да направи компанията и какво – собствениците, за подобряване на качеството на услугата и туширането на недоволството на клиентите.

Като започнахме първите срещи с домоуправителите беше какофония, всички недоволни и сърдити на топлофикация, вече те самите разбират по-добре техническата страна на услугата и обясняват на съседите си, разказва говорителят на ЕВН Петър Костадинов.

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: