Поморие не иска Бургас-Александруполис, а яхтени пристанища

Поморие не иска Бургас-Александруполис, а яхтени пристанища

Изграждането на петролопровода Бургас-Александруполис ще осуети плановете на община Поморие за развитие на черноморското градче като център за яхтен туризъм и развлечение, стана ясно след обсъждане на проекта за нефтената тръба, състояло се в четвъртък.

Въпреки обещанието то да е публично за медиите, те не бяха поканени, а малкото местни журналисти, разбрали за събитието, не бяха допуснати до срещата. Възпрепятствано от охраната бе и присъствието на бургаски общински съветници от СДС и Атака, които излязоха с протестна декларация по този повод.

Главният архитект на общия устройствен план (ОУП) на общината Иван Аврамов е заявил пред представители на компанията "Транс-Болкан Пайплайн", създадена да реализира Бургас – Александруполис, че туризмът и застрояването на черноморското крайбрежие са приоритет за района.

В ОУП на Поморие е заложено изграждането на яхтени пристанища, ваканционни комплекси и туристически съоръжения, а планът вече е внесен за одобрение при Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Той обаче няма как да се изпълни, ако се приеме вариантът за трасе на нефтопровода, представен на обсъждането в четвъртък.

Според проекта нефтопроводът ще бъде изграден на буйов принцип. “Буят” е стоянка за разтоварване на танкери, закрепена на морското дъно с мека връзка. Тя ще се намира на около 10-15 километра навътре в морето в границите на община Поморие. Четири тръби ще свързват буя със сушата и с главния петролен терминал, който ще бъде в завода "Лукойл Нефтохим" в Бургас, откъдето петролопроводът продължава под земята, за да стигне до гръцката страна.

Четирите изхода от морето към сушата обаче притесняват поморийци, тъй като ще нарушат плановете за застрояване на крайбрежието. Освен това, според представения проект, единият от излазите минава покрай пречиствателната станция, което не е приемливо. Другите ще са между Поморие и Ахелой и Поморие и Сарафово.

Според обсъдения в четвъртък вариант за маршрут на Бургас-Александруполис, след като "слезе" под земята, тръбата ще върви успоредно на планираната магистрала “Черно море“. Проблемът е, че ѝ нейното трасе не е окончателно уточнено, тъй като в първоначалният вариант за пътя Варна-Бургас се засягат зони, защитени от еко-мрежата НАТУРА 2000.

Инвеститорите от Международната проектна компания (МПК)“Транс-Болкан Пайплайн” са заявили, че са готови да обсъдят всякакви варианти и предложения, за да се стигне до най-доброто решение за тях и за всички общини, които ще бъдат засегнати от изграждането на нефтопровода.

МПК е поискала Министерството на околната среда и водите (МОСВ) да започне процедура по ОВОС за трасето на "Бургас – Александруполис".

Плановете на компанията са до края на ноември да е приключила процедурата по ОВОС на тръбата, както и обществените обсъждания. До края на 2009 г. ще бъдат проведени търгове за избор на изпълнители на проекта, през март 2010 г. трябва да започне същинското строителство а през 2012 г. съоръжението трябва да бъде пуснато в експлоатация.

Идеята на нефтопровода е да доставя горивото от Черноморския, Кавказкия и Каспийския райони до Средиземно море. Сегашният път на петрола през Босфора е затруднен от натоварения трафик и от факта, че от там не могат да минават танкери с вместимост 300 хил. тона. Със създаването на нефтопровода, 150-хилядни танкери ще превозват нефта от Новоросийск до Бургас, а в Александруполис ще се товари на 300-хилядници.

По изчисления от 1999 г., че строежът на тръбата ще струва около 900 млн. евро и ще е икономически изгоден. Сега цената му се изчислява на над 1.1 млрд. евро. Проектът ще се финансира със 70% банкови кредити и 30% собствени средства.

Споделяне
Още от Бизнес

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?