Поскъпването на самолетните билети е неизбежно

Поскъпването на самолетните билети е неизбежно

Най-вероятно ще има известно поскъпване на цените на самолетните билети, но то няма да бъде съразмерно на увеличението на цените на горивата, казаха от Асоциацията на българските авиокомпании (АБА) на пресконференция по повод десетата си годишнина. По думите на председателя на браншовата организация Светослав Станулов разходите за гориво стигат до 30% от харчовете на авиокомпаниите.

Увеличението на цените обаче ще е от много по-малък порядък от поскъпването на горивата заради жестоката конкуренция между отделните авиокомпании на пазара и това, че никой от тях не може да си позволи да покрие по този начин разходите си. По някакъв начин тези разходи ще трябва да бъдат компенсирани с вътрешни резерви на превозвачите, обясни Йовко Йоцев, главен секретар на АБА.

Според организацията в следващите години делът на българските авиокомпании ще намалява заради навлизането на чужди превозвачи на пазара, но за сметка на това ще има нарастване на общия брой превозвани пътници. Руските авиокомпании например могат да отнемат сериозен дял от превоза на туристи, ако се улесни дейността им у нас.

Общият брой на превозените пътници за миналата година, без данните за летище Пловдив, е близо 6.5 милиона, с ръст от 7.3 на сто в сравнение с 2010 г. Делът на българските авиокомпании е малко над 2.1 млн. пътници, а на чуждестранните авиокомпании – 4.3 милиона пътници.

Данните от анализа сочи, че за последните 10 години ръстът на превозени пътници от родните авиокомпании е около 40 на сто – от 1 628 000 през 1990 – до 2 130 000 през 2011. Според Станулов този ръст за отрасъл като авиацията не е малък. Като начин да се справят с конкуренцията на чуждестранните превозвачи от АБА препоръчаха на българските компании формулиране на конкурентни предимства, като ясна стратегия, цели и по-тесен сегмент.

Според Йовко Йоцев това трябва да се случи в най-кратки срокове предвид засиления натиск от страна на чуждестранните превозвачи. Една от стъпките, която вече се прави, е въвеждането на новите типове самолети, с които преките оперативни разходи се намаляват за сметка на броя на извършваните полети. Авиопаркът ни е с над 50 самолети европейско и американско производство - Еърбъс А320, Боинг 737, ВАЕ 146, MD 82, L410 и др. Новата техника е осигурена главно чрез оперативен, финансов лизинг и по-малко закупена, посочиха от АБА.

Споделяне
Още от Бизнес

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?