Приносът в БВП на "Кауфланд" е 7 пъти по-голям от екоотпечатъка й

Приносът в БВП на "Кауфланд" е 7 пъти по-голям от екоотпечатъка й

Добавена стойност за българската икономика от 1.25 млрд. лв. е реализирала търговската верига "Кауфланд България" през 2019 г., което е 1.2 процента от цялата брутна добавена стойност в страната. Този принос надхвърля седем пъти оценката на отпечатъка на компанията върху околната среда, който всъщност се оставя от производството на храните и доставката на стоките и е извън нейния контрол.

Това сочи оповестен във вторник доклад за цялостното въздействие на компанията върху икономическия, природния и социалния капитал в страната. В него за първи път наред с приноса си за икономиката българска компания оценява точно колко струва дейността ѝ на околната среда.

Документът е изготвен от компанията "Денкщат България" и се базира на данни за дейността на "Кауфланд България" през 2019 г. Оценката на нетното въздействие на веригата е чрез  най-новата концепция за оценка на устойчивостта в глобален мащаб, при която се взимат предвид както позитиви, така и негативи от дейността и се дава финансово измерение на екологични и социални въздействия.

Реално нетният принос на компанията към българското общество възлиза на 1.066 млрд. лв., сочат данните от доклада.

На този фон негативното въздействие е оценено на 178 млн. лв., но то всъщност е от производството на продуктите, които ѝ се доставят, и от изразходваното гориво при транспортирането им до магазините от българските фабрики или от чужбина.

Така е изчислено, че 84 млн. лв. от негативите се падат на въздействията в земеделието и жовотновъдството като съществен проблем е използването на торове. За 35 млн. лв. са щетите, предизвикани предимно от употребата на горива и енергия за складиране и транспортиране на продуктите. Това обаче са ефекти, които са извън контрола на търговската верига.

Докладът обобщава, че от всеки 100 лева, похарчени в магазините ѝ, "Kауфланд България" влага 77 лв. обратно в икономиката на България чрез закупуването на продукти от български фирми. Общите разходи за продукти и услуги водят до 62 лв. допълнителни въздействия в
България от добавената стойност, която се създава от доставчиците на веригата и хилядите фирми зад тях във всички сектори на българската икономика.

Едно работно място във веригата поддържа близо 4 други в българската икономика, изчисляват още от "Денкщат". Според анализа икономическите ползи за българските директни доставчици на "Кауфланд" са почти 3 пъти повече от тези за самата компания. Друг негов извод е, че хипермаркетите на веригата в по-малките градове стават своеобразни търговски центрове с всички щандове или магазинчета на различни други фирми.

"За нас този доклад е възможност на база конкретни стойности да управляваме още по-добре цялостното ни въздействие върху икономиката, природата и обществото", коментира председателят на Управителния съвет на веригата Иван Чернев.

"Често работим по проекти за остойностяване на цялостното въздействие за клиенти от Западна Европа и Северна Америка. Това е първият подобен доклад в България и най-после имаме открито говорещ български клиент – компания, която не се задоволява с преките финансови измерители и съобщения за работни места и дарения, а изчислява и комуникира нетното си въздействие върху българското обществото, включвайки в това не само позитивни, но и негативните аспекти", коментира  Боян Рашев, управляващ партньор в "Денкщат България".  

"Това е първата такава оценка не само в ритейл сектора, но и въобще за България. На първо място тя ще позволи на" Кауфланд" да управлява въздействията си в правилната посока", посочва Иван Паспалджиев, ръководител на екипа, подготвил доклада. По думите му този анализ очертава дейностите,върху които компанията има смисъл да фокусира усилията си и да намали негативното влияние и да увеличи позитивното.

"Публикувайки данните от този доклад, реално "Кауфланд" демонстрира поведение на наистина отговорен бизнес, който застава зад всички свои въздействия и говори открито за това. Бъдещето е в ръцете на тези компании, които са готови на открит диалог и са напълно прозрачни в действията си", смята Паспалджиев.

Според Рашев тази оценка променя средата за правене на бизнес в България. "След като вече има прецедент, несъмнено и други компании ще направят стъпката към отчитане на нетното си въздействие. Това от една страна ще подготви българския бизнес за повишените очаквания на западните инвеститори, финансови институции и клиенти. От друга страна ще повиши общото усещане за откритост и доверие между бизнеса и потребителите, което е сред най-значимите предизвикателства пред икономиката на страната", допълва той.

 

Споделяне

Още от Бизнес

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?