Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Приносът в БВП на "Кауфланд" е 7 пъти по-голям от екоотпечатъка й

0 коментара
Приносът в БВП на "Кауфланд" е 7 пъти по-голям от екоотпечатъка й

Добавена стойност за българската икономика от 1.25 млрд. лв. е реализирала търговската верига "Кауфланд България" през 2019 г., което е 1.2 процента от цялата брутна добавена стойност в страната. Този принос надхвърля седем пъти оценката на отпечатъка на компанията върху околната среда, който всъщност се оставя от производството на храните и доставката на стоките и е извън нейния контрол.

Това сочи оповестен във вторник доклад за цялостното въздействие на компанията върху икономическия, природния и социалния капитал в страната. В него за първи път наред с приноса си за икономиката българска компания оценява точно колко струва дейността ѝ на околната среда.

Документът е изготвен от компанията "Денкщат България" и се базира на данни за дейността на "Кауфланд България" през 2019 г. Оценката на нетното въздействие на веригата е чрез  най-новата концепция за оценка на устойчивостта в глобален мащаб, при която се взимат предвид както позитиви, така и негативи от дейността и се дава финансово измерение на екологични и социални въздействия.

Реално нетният принос на компанията към българското общество възлиза на 1.066 млрд. лв., сочат данните от доклада.

На този фон негативното въздействие е оценено на 178 млн. лв., но то всъщност е от производството на продуктите, които ѝ се доставят, и от изразходваното гориво при транспортирането им до магазините от българските фабрики или от чужбина.

Така е изчислено, че 84 млн. лв. от негативите се падат на въздействията в земеделието и жовотновъдството като съществен проблем е използването на торове. За 35 млн. лв. са щетите, предизвикани предимно от употребата на горива и енергия за складиране и транспортиране на продуктите. Това обаче са ефекти, които са извън контрола на търговската верига.

Докладът обобщава, че от всеки 100 лева, похарчени в магазините ѝ, "Kауфланд България" влага 77 лв. обратно в икономиката на България чрез закупуването на продукти от български фирми. Общите разходи за продукти и услуги водят до 62 лв. допълнителни въздействия в
България от добавената стойност, която се създава от доставчиците на веригата и хилядите фирми зад тях във всички сектори на българската икономика.

Едно работно място във веригата поддържа близо 4 други в българската икономика, изчисляват още от "Денкщат". Според анализа икономическите ползи за българските директни доставчици на "Кауфланд" са почти 3 пъти повече от тези за самата компания. Друг негов извод е, че хипермаркетите на веригата в по-малките градове стават своеобразни търговски центрове с всички щандове или магазинчета на различни други фирми.

"За нас този доклад е възможност на база конкретни стойности да управляваме още по-добре цялостното ни въздействие върху икономиката, природата и обществото", коментира председателят на Управителния съвет на веригата Иван Чернев.

"Често работим по проекти за остойностяване на цялостното въздействие за клиенти от Западна Европа и Северна Америка. Това е първият подобен доклад в България и най-после имаме открито говорещ български клиент – компания, която не се задоволява с преките финансови измерители и съобщения за работни места и дарения, а изчислява и комуникира нетното си въздействие върху българското обществото, включвайки в това не само позитивни, но и негативните аспекти", коментира  Боян Рашев, управляващ партньор в "Денкщат България".  

"Това е първата такава оценка не само в ритейл сектора, но и въобще за България. На първо място тя ще позволи на" Кауфланд" да управлява въздействията си в правилната посока", посочва Иван Паспалджиев, ръководител на екипа, подготвил доклада. По думите му този анализ очертава дейностите,върху които компанията има смисъл да фокусира усилията си и да намали негативното влияние и да увеличи позитивното.

"Публикувайки данните от този доклад, реално "Кауфланд" демонстрира поведение на наистина отговорен бизнес, който застава зад всички свои въздействия и говори открито за това. Бъдещето е в ръцете на тези компании, които са готови на открит диалог и са напълно прозрачни в действията си", смята Паспалджиев.

Според Рашев тази оценка променя средата за правене на бизнес в България. "След като вече има прецедент, несъмнено и други компании ще направят стъпката към отчитане на нетното си въздействие. Това от една страна ще подготви българския бизнес за повишените очаквания на западните инвеститори, финансови институции и клиенти. От друга страна ще повиши общото усещане за откритост и доверие между бизнеса и потребителите, което е сред най-значимите предизвикателства пред икономиката на страната", допълва той.

 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.