Промените в закона за пътното движение увиснаха в празното НС

Промените в закона за пътното движение увиснаха в празното НС

Въпреки удълженото време на парламентарното заседание в четвъртък, народното представителство не успя да приеме предложените промени в Закона за движение по пътищата, някои от които са много важни за подобряване на пътния трафик. Причината бе проста – оказа се, че в пленарната зала има само десет депутати и гласуването се отложи за по-добро време в оставащите броени часове работа на това народно събрание.

Празната зала накара Олимпи Кътев (НДСВ) да заяви, че ситуацията е възмутителна, а Иван Иванов (ДСБ) допълни, че е недопустимо, особено в днешния ден на национален траур заради тежко пътно произшествие, обсъждането на толкова важен закон да става с шепа депутати.

Въпреки камерния състав към края на дебатите протекоха в присъствието на вътрешния министър Михаил Миков.

Опозицията остро възрази срещу въвеждането на ограничения за млади шофьори, залегнали в промените. В проекта се предвижда забрана млади водачи (под една година шофьорски стаж след вземане на книжката) да карат автомобил с двигател над 1600 куб. см, да превозват пътници под 18 години освен в присъствието на опитен шофьор. Предлага се и забрана млади водачи да шофират през нощта.

Борислав Ралчев (БНД) заяви, че текстовете за неопитните шофьори имат дискриминационен характер. Според него това са най-конфликтните пасажи в закона. "Какво е това младите да не карат през нощта? Да гласуваме тогава, че младите не могат да ходят на дискотека през нощта", коментира още Ралчев.

Независимият депутат Станчо Тодоров също възрази срещу ограниченията за младите шофьори. Според него е много по-важно да се вземат мерки за ограничаване на подкупите в системата на КАТ, отколкото да се ограничават младите шофьори.

Депутатът от ДСБ Иван Иванов каза, че наистина трябва да се вземат специални мерки за млади водачи, но в този вид промените не вършат работа.

Министър Михаил Миков, посочи, че това е практика, утвърдена в много европейски страни. По думите му предлаганите законови промени са в полза на младите хора, които загиват по пътищата.

Вътрешният министър препоръча на опонентите на закона да прочетат законодателното проучване на парламента по въпроса от март тази година.

Ако го прочетете внимателно, ще видите, че ние отиваме към минимално диференциране и ограниченията за младите водачи в повечето европейските страни и света са доста по-сериозни, посочи Миков и даде пример с Германия, където преходният период е не една, а две години. Той заподозря опозицията в опит да провали закона.

Обсъдените текстове предвиждат глоба от 200 до 600 лева за шофьор, който кара, без да има книжка или след като му е отнета. Същата е глобата и за този, който управлява моторно превозно средство, спряно от движение, без разрешение на службата за контрол. Между 200 и 600 лева ще бъдат глобявани и тези, които водят курсове за подготовка или допълнително обучение на водачи, без да имат право на това.

Такава глоба е предвидена и за шофьор, който прегради път с превозно средство с цел да попречи на нормалното движение, както и ако постави пътни знаци, без да има право на това. До 600 лева е глобата за премахване, преместване или унищожаване на пътен знак.

Предложенията предвижат още КАТ да съставя актове въз основа на запис от камери.

Споделяне

Още от България

Трябва ли да се приеме гласуване по пощата и видеонаблюдение в секциите?