Във все повече европейски страни избухват протести срещу високите цени на горивата, като в петък стачкуват рибарите. Испания, която е най-големият производител на рибни продукти, е заплашена от спиране на работата в предприятията от бранша, тъй като хиляди работещи в тази сфера се събраха на протестни митинги в Мадрид.
Докато френските рибари протестират вече повече от седмица, след включването и на Испания, подобен ход смятат да предприемат техните колеги от Португалия, Белгия и Италия. Преди пет дни протести започнаха и превозвачите от Великобритания и Холандия.
Причина за вълненията са високите цени на горивата, предизвикани заради рекордното поскъпване на петрола, който премина границата от 130 долара на барел.
Профсъюзите смятат цената на дизела за твърде висока, тъй като в последните 3 години се е повишила с близо 300 процента. За сметка на това цените на рибата остават почти непроменени през последните 20 години. Протестиращи искат незабавно предоставяне на субсидии за рибната индустрия.
Няколко хиляди рибари преминаха покрай земеделското министерство в Мадрид, където раздадоха безплатно 20 тона риба на минувачите в опит да привлекат вниманието на обществото към своите искания.
Профсъюзите заплашиха, че може и да блокират пристанищата. Само преди ден френската полиция успя да предотврати блокиране на два нефтени терминала край Дижон и Тулуза от рибари. Същия ден протестиращите гориха автомобилни гуми по улиците на някои средиземноморски градове. "Ние трябва да се мобилизираме като французите. Ако се наложи да блокираме пристанища, ще го направим", заяви профсъюзният лидер за испанската област Галиция Хавиер Абой.
Френските власти вече предложи директна помощ от 100 милиона евро за индустрията, която накара част от рибарите да се върнат на работа.
Нито една рибарска лодка не е излязла на работа в Португалия, съобщават местните профсъюзи. Около 5000 италианци от същата индустрия обмислят стачка. Българските превозвачи също планират едночасови стачни действия в петък, припомня ББС.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
4 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
В БГ нафтата е 2.60. В Германия - 1.55Е (около 3 лева). Как при това положение германеца изкарва няколко хиляди на месец, а Ганьо не може? Трябва да се работи по-ефективно, а не да се мрънка без основание!
E, kakto se vidya, pazarnata ikonomika e i pazarno prekarvane, che dori i pree... .Ot opitite s komunizma vidyahme, che ne moje da se upravlyava tazi ikonomika ot edno myasto.Sega ot opita ni s kapitalizma vijdame, che ikonomikata iska nas da ni ...Zatova ikonomikata tryabva da se limitira. Ami tya zakonodatelnata vlast e tochno zatova, ako ne se e oyala i loyasala.Znayno e, che choveshkata alchnost e bezkrayna, a sushto sa izvestni i nachini za usmiryavaneto i.Edin prost takuv nachin e da se kriminalizira …
kupuvaneto na edna stoka nad edna natsionalno konsensusna tsena.Togava neka go prodavat petrola po $140, no razreshenata pokupna tsena da bude $90. Koy shte izdurji spored vas po-dulgo - borsovite spekulanti ili podkrepyanite ot durjavata kupuvachi ?Osven tova durjavata moje da osiguryava petrol na chisto politicheska osnova i da formira fond za neotlojni nujdi, kogato pazarnite igrachi stanat prekaleno debeloglavi. I da gi eliminira ot igrata chisto ikonomicheski. E, tezi hubavi neshta nyama da stanat, tuy kato tsnite na petrola sa visoki za obiknovenite hora i nishtojni za upravnitsite.Zatova e hubavo da se poyavi dnes edin nov Garibaldi, dori i samo zaradi jajda za slava. Dnes tsyala Evropa shte trugne sled nego i mnogo izkelifercheni neshta shte se opravyat.Jalko, che Trenchev e veshe star - toy ima um za takiva deystviya. I za nalagane na edno efektivno evropeysko zakonodatelstvo, koeto pri neobhodimost da zashtitava horata printsipno.
А нашите като стачкуват не раздават нищо ...
Ако не беше с мунчовски акъл, щеше да се сетиш да сравниш цените на горивата със средните доходи в съответните страни. И тогава можеше да вденеш, че булгаристанският дизел е с цена, която за германеца би изглеждала като 5 евро спрямо неговия си доход. Тъй че българските водачи имат около 3 пъти по-голямо основание да протестират...А как германските фирми работят и печелят... едно е да са ти клиенти германски, френски и швейцарски фирми, друго е да возиш турски домати и македонски чушки или да въртиш …
курсове до страни като Армения, Азърбайджан и Молдова. Има фактор наречен платежоспособност. Българските превозвачи работят предимно на пазари с ниска платежоспособност и за такимва пазари средноевропейските цени на горивата са по-убийствени отколкото за някой германски превозвач.Освен това, Мунчо, ти явно не си разбрал че цените на горивата засягат далеч не само превозвачите - и в Европа те съвсем не са единствените протестиращи, за разлика от булгаристан. Ама то причината за разликата е ясна - тук има прекалено много мунчовци на глава от населението.