Румънци са решили да се преместят в България, за да избегнат високите такси за регистрация на автомобил в страната си, съобщи румънският вестник "Капитал".
Така те решават проблема с автомобилите с български регистрационни номера, след като бе съобщено, че българският парламент ще приеме законови изменения, с които ще направи невъзможно собственикът на автомобил с постоянен адрес в друга държава да притежава кола с български регистрационни номера.
Получаването на постоянно жителство в България от страна на гражданин на ЕС не е трудно. Цялата документация се подготвя от румънска фирма, а от лицето се изисква само лична карта и европейска здравноосигурителна карта.
За да се получи постоянен адрес в България лицето трябва да бъде акционер в българска фирма или да притежава собственост в страната. Въпросната фирма сключва от името на лицето договор за наем на търговска площ в Русе, притежаван от нея, предоставя за попълване молба за получаване на постоянен адрес и внася 1000 евро в банкова сметка на желаещия, заради изискването за наличие на извлечение от банкова сметка с 1000 евро, обяснява вестникът. Същата фирма се занимава и с регистрация на автомобили.
Цената за получаване на постоянен адрес и регистрация на автомобил е 300 евро, а след регистрацията се плащат още 600 евро, в които са включени гражданска отговорност на автомобила за една година, годишен преглед, екотакса, регистрационни номера, талон, както и комисионната на фирмата. Ако лицето иска да получи постоянен адрес в България за други цели, а не за регистрация на автомобил, цената е 500 евро.
Представители на застрахователния сектор в Румъния и България се срещнаха миналата седмица, за да обсъдят трансграничните проблеми в автомобилния сектор, припомня изданието.
На конференцията бе обсъден проблемът с големия брой автомобили с български регистрационни номера, собственост на румънски граждани, и пътно-транспортните произшествия с такива автомобили.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
3 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
До края на тази година се очаква над 20 000 автомобили с българска регистрация да се движат в Румъния.
Само във Видин са регистрирани близо 4 500 такива МПС през 2010 г., а в Русе се правят по 8-10 регистрации на ден. Румънци спасяват търговията на автокъщите и във Враца и Силистра, където в КАТ на ден се регистрират поне 10-15 коли купени от румънците, защото цените в България са значително по-ниски.
От началото на годината румънската полиция е предоставила масив от данни за около 4000 автомобила, …
регистрирани у нас със собственици румънски граждани. Преди около 20 дни е получена информация, че 500 от тях са пререгистрирани.
Основната дейност по регистрацията се извършва от подставени лица. Автокъщите разполагат със списъци на такива хора и след като румънеца си хареса кола, прехвърлянето се оформя от нотариуси, /нотариуси, които основно извършват такива сделки по прехвърляне в крайдунавските градове /, при което веднага се издава и пълномощно.
Освен по-ниските екотакси у нас "Гражданска отговорност" излиза наполовина, затова румънците предпочитат да сключат застраховката си в България, което пък генерира и разходи за родните застрахователи. Румънски граждани масово управляват автомобили с българска регистрация. Така плащат по-малки данъци и такси, а при катастрофи на тяхна територия щетите се поемат от нашите застрахователни компании или от Гаранционния фонд. Две са основните схеми, които се използват. Първата е когато българин, най-често от ромски произход, купува автомобил от автокъща. Реалният собственик обаче е румънски или гръцки гражданин, на който пред нотариус се издава генерално пълномощно за управление на колата. Така МПС-то не се сваля от регистрация, а се кара с български номера в съседните държави. По този начин се пести от екотаксата при регистрация, която в северната ни съседка например е 180 евро, а у нас е 80 лв. Сключва се и по-евтина “Гражданска отговорност”. Вторият вариант е, когато европейски граждани купуват коли от физически лица у нас, а после ги карат в своята държава, без да ги пререгистрират. И по двете схеми ужилени са нашите застрахователни компании, както и Гаранционният фонд, който плаща, в случай че колите нямат действащи полици.
Купувате си кола и ако до 14 дни след сделката не впишете колата в областния КАТ, към който се водите по постоянен адрес, старата й регистрация ще стане невалидна. Такава промяна в Наредбата за регистрация на моторни превозни средства готви МВР заради множеството случаи румънци да карат автомобили с български номера, без да ги регистрират по местоживеене в родината си, а при инцидент да искат застрахователно обезщетение от нашите компании.
В момента и у нас масово се карат коли с номера от различни общини, хората си прехвърлят собствеността им с генерални пълномощни, а не с договори за покупко-продажба. Предвижда се и тази практика да се прекрати, ако парламентът приеме авторегистрациите да се правят задължително в общините, в които колите се карат преимуществено и където се плаща местният им данък.
Нужна е промяна и в реда за прехвърляне на собствеността между български и чуждестранни лица, което дава възможност коли с наши табели да се карат от граждани на Румъния или Гърция.
Румънските граждани, регистрирали коли в чужбина, да могат да ги карата в родината си само 90 дни. Предложението е на МВР на Румъния. В предложението се посочва, че значително се е увеличил броят на автомобилите с чуждестранни регистрации в Румъния след присъединяването на страната към Европейския съюз през 2007 г. Тази тенденция стана особено забележима през последните две години, когато румънците разбраха за възможността за по-евтината регистрация на коли на физически лица или фирми в България. Шофьорите на автомобили, регистрирани в други страни, са изкушени да нарушават правилата за движение по пътищата и дори предизвикат катастрофи и бягат от мястото на инцидента, което прави трудно за властите да ги идентифицират и накажат, посочват от румънското вътрешно министерство.
И какво? Да ни е жал за горките застрахователи ли? България като цяло печели от продажбата на коли на румънски граждани. Това са пари изхарчени в България и обложени с данък.
Бандитските застрахователни фирми нямат основание да пискат. Всеки гражданин на Европа може да живее където си пожелае. Българските продажни политици да внимават да не им се хванат на въдицата и да гласуват антиевропейски закони, защото в момента само това ни липсва - да цъфне още един европейски скандал. Същото важи и за КАТ - да не си измисля противозаконни наредби.