Ремонтираните двигатели и резервните части за самолетите МиГ-29 все още не са пристигнали от Русия. Това стана ясно днес от думите на военния министър Николай Свинаров. Той обаче заяви, че е получил уверенията на ръководството на РСК "МиГ" и на преговарящите от българска страна, че първите 6 самолета МиГ-29 ще полетят до 15 юли т.г.
Това е новият срок, който беше определен преди няколко месеца, след като руснаците забавиха с година договорните си задължения по ремонта на самолетите. Условието той да бъде спазен беше 12 двигателя за 6-те самолета да бъдат ремонтирани в Русия, а не в България.
Проектът се движи трудно
"Това е един проект, който през цялото време се движи трудно. Знаете, че закъсняваме и със сключването на договора за съвместно предприятие", обобщи Свинаров. Той отрече създаването на смесеното предприятие за ремонт на МиГ-ове в Пловдив да се бави заради проблем с лицензите. Заяви, че ставало въпрос за договорености, които не са финализирани, без да казва какви са те.
След забавянето в изпълнението на договора за ремонт и модернизация на 20-те изтребителя МиГ - 29, България се съгласи да бъде създадено смесено дружество. Това стана след като възникнаха спорове между българската и руската страна за предоставянето на лицензите за ремонта, част от който трябваше да се извърши в пловдивския клон на ТЕРЕМ - завод "Г. Бенковски".
Проектодоговорът за създаването на дружеството е одобрен от всички, но все още нямало разрешение от руския президент Владимир Путин за преотстъпването на лицензите, съобщи в понеделник пред Mediapool.bg Август Мичев - мениджър на министерството на отбраната и ръководител на екипа, водещ преговорите по ремонта на българските изтребители.
Задължението руснаците да предоставят лицензите било вписано в договора под формулировката, че "двете страни ще направят всичко необходимо и ще внесат всички документации, оборудване, ноу хау и лицензи, необходими на предприето, да извършва дейността си".
Забавянето на ремонта обърква плана за летателните часове на пилотите
Забавянето на ремонта на МиГ-29, както и проблемите в заводите на "ТЕРЕМ"ЕАД, объркват плановете за летателните часове на военните пилоти, каза днес шефът на Генералния щаб на БА ген. Никола Колев.
Той обясни, че зачестилите напоследък инциденти с МиГ-21 се дължат не на техническа неизправност на самолетите, а именно на малкото летателни часове.
На 16 май край Панагюрище загина пилотът Анатолий Полянков при катастрофа с МиГ-21. След трагичния инцидент комисия от Генералния щаб обяви, че самолетът е бил в изправност. На 17 юни машина от същия вид аварийно кацна на Граф Игнатиево и отново комисия разследва случая.
В момента пилотите, които се подготвят най-усилено, имат по 50-60 часа "нальот" на година - три пъти по-малко от стандартите на НАТО, отбеляза шефът на Генщаба.
Поради реформите в армията, не само в авиацията, но и в другите родове войски, била застрашена приемствеността, оставали все по-малко подготвени хора, обясни още Колев. След организацията на системата за подготовка обаче той се надявал този процес да бъде преодолян.
Авиацията трябва да бъде възстановена или поне - тази част от нея, която е заявена и през следващата година трябва да бъде подготвена за участие в силите за колективна отбрана на НАТО, категоричен бе генералът.
Лесно може да се вземе решение за спиране на МиГ-21 от полети, но в такъв случай почти няма да остане авиация, която да лети, каза още Колев.
Той посочи, че МиГ-21 няма да бъдат модернизирани. Гледа се към закупуване на нови самолети, посочи Колев. Преди време той каза, че това ще стане след 4 години, когато МиГ-21 ще бъдат извадени от експлоатация и заменени с натовски.
За един нов самолет обаче са нужни между 60-80 млн. долара, като отделно са необходими средства за оборудване на земята и за поддръжка. Не случайно Полша и Унгария преговаряха толкова дълго с фирми за закупуване на самолети, отбеляза още Колев.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
0 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.