Русия още не праща ремонтираните двигатели на МиГ - 29

Ремонтираните двигатели и резервните части за самолетите МиГ-29 все още не са пристигнали от Русия. Това стана ясно днес от думите на военния министър Николай Свинаров. Той обаче заяви, че е получил уверенията на ръководството на РСК "МиГ" и на преговарящите от българска страна, че първите 6 самолета МиГ-29 ще полетят до 15 юли т.г.

Това е новият срок, който беше определен преди няколко месеца, след като руснаците забавиха с година договорните си задължения по ремонта на самолетите. Условието той да бъде спазен беше 12 двигателя за 6-те самолета да бъдат ремонтирани в Русия, а не в България.

Проектът се движи трудно

"Това е един проект, който през цялото време се движи трудно. Знаете, че закъсняваме и със сключването на договора за съвместно предприятие", обобщи Свинаров. Той отрече създаването на смесеното предприятие за ремонт на МиГ-ове в Пловдив да се бави заради проблем с лицензите. Заяви, че ставало въпрос за договорености, които не са финализирани, без да казва какви са те.

След забавянето в изпълнението на договора за ремонт и модернизация на 20-те изтребителя МиГ - 29, България се съгласи да бъде създадено смесено дружество. Това стана след като възникнаха спорове между българската и руската страна за предоставянето на лицензите за ремонта, част от който трябваше да се извърши в пловдивския клон на ТЕРЕМ - завод "Г. Бенковски".

Проектодоговорът за създаването на дружеството е одобрен от всички, но все още нямало разрешение от руския президент Владимир Путин за преотстъпването на лицензите, съобщи в понеделник пред Mediapool.bg Август Мичев - мениджър на министерството на отбраната и ръководител на екипа, водещ преговорите по ремонта на българските изтребители.

Задължението руснаците да предоставят лицензите било вписано в договора под формулировката, че "двете страни ще направят всичко необходимо и ще внесат всички документации, оборудване, ноу хау и лицензи, необходими на предприето, да извършва дейността си".

Забавянето на ремонта обърква плана за летателните часове на пилотите

Забавянето на ремонта на МиГ-29, както и проблемите в заводите на "ТЕРЕМ"ЕАД, объркват плановете за летателните часове на военните пилоти, каза днес шефът на Генералния щаб на БА ген. Никола Колев.

Той обясни, че зачестилите напоследък инциденти с МиГ-21 се дължат не на техническа неизправност на самолетите, а именно на малкото летателни часове.

На 16 май край Панагюрище загина пилотът Анатолий Полянков при катастрофа с МиГ-21. След трагичния инцидент комисия от Генералния щаб обяви, че самолетът е бил в изправност. На 17 юни машина от същия вид аварийно кацна на Граф Игнатиево и отново комисия разследва случая.

В момента пилотите, които се подготвят най-усилено, имат по 50-60 часа "нальот" на година - три пъти по-малко от стандартите на НАТО, отбеляза шефът на Генщаба.

Поради реформите в армията, не само в авиацията, но и в другите родове войски, била застрашена приемствеността, оставали все по-малко подготвени хора, обясни още Колев. След организацията на системата за подготовка обаче той се надявал този процес да бъде преодолян.

Авиацията трябва да бъде възстановена или поне - тази част от нея, която е заявена и през следващата година трябва да бъде подготвена за участие в силите за колективна отбрана на НАТО, категоричен бе генералът.

Лесно може да се вземе решение за спиране на МиГ-21 от полети, но в такъв случай почти няма да остане авиация, която да лети, каза още Колев.

Той посочи, че МиГ-21 няма да бъдат модернизирани. Гледа се към закупуване на нови самолети, посочи Колев. Преди време той каза, че това ще стане след 4 години, когато МиГ-21 ще бъдат извадени от експлоатация и заменени с натовски.

За един нов самолет обаче са нужни между 60-80 млн. долара, като отделно са необходими средства за оборудване на земята и за поддръжка. Не случайно Полша и Унгария преговаряха толкова дълго с фирми за закупуване на самолети, отбеляза още Колев.

Споделяне
Още от България

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?