Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Съдът възобнови разследването за смъртта на пилота Валентин Терзиев

4 коментара
Валентин Терзиев, сн. МО

Военно-апелативният съд отмени прекратяването на разследването за смъртта на пилота майор Валентин Терзиев, тъй като е било “необосновано и преждевременно“.

Терзиев загина по време на нощно учение с изтребител МиГ-29 на 9 юни 2021 г. в морето край Шабла.

По досъдебното производство бяха обвинени двама военни за причиняване на смърт заради немарливост - полк. Методи Орлов, който отговарял за стрелбите на пилотите по време на учението полк. Юрий Луканов – заместник-началник на Щаба на ВВС по операциите.

През септември миналата година обаче Военната прокуратура прекрати разследването.

Още по темата

От окончателното определение на Военно-апелативния съд става ясно, че държавното обвинение е избързало със свалянето на обвиненията от двамата военни.

Съдът отбелязва, че от постановлението не става ясно дори коя от двете хипотези е приела прокуратурата – че деянието не е извършено или че не съставлява престъпление.

Впечатление прави и критичният анализ на съда относно подхода по назначаване на съдебно-технически експертизи по делото.

От него се разбира, че е възложена една основна и две допълнителни експертизи, по които обаче вещите лица са определяни от ректора на Висшето военновъздушно училище  "Георги Бенковски“.

Освен това първоначално те не били и поименно посочени. Основната експертиза пък била петорна, но под заключението се подписали само четирима експерти. Петият пък нито се подписал, нито изложил особено мнение, каквото имал чак в последната допълнителна експертиза.

Съдът отбелязва, че в случая няма пречка ректорът на ВВУ да предложи специалистите за експертизата, но не и да ги назначи, защото това е задължение само на разследващите, пише специализираното издание lex.bg.  

Сега военните магистрати заявяват, че то трябва да продължи, тъй като прекратяването на разследването било необосновано и преждевременно.

Освен това съдът отбелязва, че шест месеца преди инцидента, пилотът е изпълнил само 4 полета със снижение под 4000 метра и само един от тях е бил нощем.

От началото на 2020 г. пък такива нощни полети при сложни метеорологични условия не били изпълнявани. От постановлението на прокурора става ясно още, че според него е имало условия майор Терзиев да прекрати упражнението, но не посочил какви са те.

"Не е посочил, а и по делото не е изследвано изобщо дали други длъжностни лице, освен пилота, са имали задължение да следят за тези условия и да предприемат определени мерки, за да не се стигне до инцидента“, пише по този повод съдът.

В определението е посочено още, че без анализ е останало и обстоятелството, че майор Терзиев е докладвал, че няма захват, когато е бил на височина от 2255 м, но въпреки това, според записа на черната кутия, са му предоставили информация за целта.

Пилотът е поискал разрешение за стрелба и когато се е намирал на 1800 м височина и е получил такова. В този момент самолетът е бил вече на височина 1310 м и скорост от 948 км/ч, а последната регистрирана команда към пилота била: "Излизай на дясно. Изключи главен!“.

"Верен е изводът, че постановлението за прекратяване на наказателното производство не предоставя в достатъчна степен анализ на всички факти и доказателства, поради което се явява именно необоснован, а крайният извод за прекратяване – неправилен и преждевременен“, се казва в окончателното определение на съда.

МО също обяви резултатите на проведено от ведомството разследване.

Причината за катастрофата е загуба на пространствена ориентация. За трагедията е изиграла роля и "неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите".

Съпътстващи причини са и "особеностите на полетите над море нощем, характеризиращи се с липса на визуални ориентири извън кабината на самолета и необходимост от пилотиране само по прибори", както и "неправилно разпределение на вниманието преди предприемане на маньовъра за излизане от атака".

Случаят потвърди системните проблеми в бойната авиация.

Пилотите имат опасно малко часове във въздуха, а поддръжката на МиГ-овете става все по-трудна.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ники
    #4

    И понеже не е никаква тайна, че това е състоянието на нашите ВВС, аз се питам колко да очакваме да изкарат новите F-16? Може би колкото хеликоптерите Кугар... просто хвърляме пари на вятъра и се преструваме, че имаме армия, а всъщност само медиците ни са читави, всичко друго е за незабавно уволнение.

  2. Коментарът е изтрит в 16:36 на 13 март 2024 от автора.
    #3
  3. ABV
    #2

    Жалко, че въпосният МИГ-29 не е паднал, докато е бил пилотиран от гуменгадев.

  4. rusonefil
    #1

    Още един аргумент какъв боклук е президента ни. Вместо от колегиална солидарност да сезираше всички възможни инстанции, той мълчи като гъ... И ни поучава на исторически теми, от които хабер няма.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.