Шестима са допуснати до втория кръг за подбор на европейски прокурор от България

Европейската прокуратура ще води разследвания за измами, но няма да има право да задържа

Деветима български магистрали са подали документи за участие в конкурса за европейски прокурор, от тях шестима са допуснати до втория кръг на подбора, съобщи Министерството на правосъдието (МП) в четвъртък.

Това са Александър Атанасов - прокурор в Окръжна прокуратура Варна, Дария Христова – прокурор в Окръжна прокуратура Пловдив, Десислава Пиронева - прокурор в Софийска градска прокуратура, Каролина Хлебарова - прокурор във Върховна касационна прокуратура (ВКП), Сава Петров - прокурор във ВКП и Теодора Георгиева - съдия в Административен съд София.


Трима от участниците не са допуснати до втория етап, защото не отговарят на критериите, заложени в европейското законодателство. Това са Анна Аврамова-Градева – прокурор в Районна прокуратура Благоевград, Димитър Беличев – прокурор в Окръжна прокуратура Пловдив и Мария Стоянова – административен ръководител на Районната прокуратура в Елин Пелин.

Вторият етап на конкурса - изслушването на кандидатите, ще се проведе на 11 декември, съобщи МП.

Комисията за избор на българския прокурор в Европейската прокуратура се ръководи от заместник-министъра на правосъдието Евгени Стоянов. В състава ѝ влизат директорът на Националния институт на правосъдието Миглена Тачева, четирима членове на ВСС (по двама от двете колегии - съдийска и прокурорска) и преподавателката по наказателно право в Софийския университет Маргарита Чинова.

Българските кандидати

Прокурор Десислава Пиронева от специализирания отдел на Софийската градска прокуратура наблюдаваше разследванията срещу бившия военен министър Николай Ненчев и за АЕЦ "Белене".

Бивш служител на същия отдел е и друг допуснат кандидат - Теодора Георгиева, която спечели конкурс и сега е съдия в Административен съд - София-град.

Прокурор Каролина Хлебарова от Върховната касационна прокуратура наблюдаваше разследването за отстъпените права на строеж в Приморско на роднини на високопоставени магистрати. Разследването така и не стигна до съда.

Прокурор Сава Петров от Върховната касационна прокуратура завеждаше отдел "Международен" във ВКП, а в момента е в аналитичното звено на ВКП.

Другите двама кандидати Александър Атанасов от Окръжна прокуратура ъв Варна и Дария Христова - следовател от Окръжната прокуратура в Пловдив, са малко познати.

22 страни участват в Европейската прокуратура

Европейската прокуратура ще разследва злоупотреби с европейски средства на територията на всички държави членки, които участват в нея. Акцентът е трансграничната престъпност и измамите с ДДС. Все по-засилено се коментира, че ако службата отговори на очакванията, нейната компетентност бързо може да бъде разширена и с разследвания на тероризъм и организирана престъпна дейност на територията на ЕС.

До момента общо 22 държави са се присъединили към споразумението за създаване на Службата на Европейския прокурор, сред които е и България. В новата структура към момента свои представители няма да имат на Полша, Унгария, Ирландия, Великобритания и Швеция.

Плановете са първият европейски главен прокурор ще бъде назначен през март 2019 г., а новата структура да заработи в края на 2020 г. в Люксембург в сграда, близо до тази на Съда на Европейския съюз. Прогнозният бюджет за работата ѝ за 2019 г. е 4.9 млн. евро.

Очакванията са Европейската прокуратура да играе ключова роля в борбата с престъпления срещу бюджета на ЕС. Например измами, корупция, изпиране на пари или тежки трансгранични измами с ДДС на стойност над 10 милиона евро. Европейската прокуратура ще има право да предава на съд извършителите на такива престъпления.

Според ЕК сега финансовите интереси на ЕС не са достатъчно добре защитени и заради измамите годишно се губят 50 млрд. евро.

Очакванията са със създаването на новата структура разследванията, които сега се правят от Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) да станат по-ефективни. Основанията за това са, че ще бъдат избегнати времеемките процедури за съдебно сътрудничество и ще се позволи да се следва обща политика на наказателно преследване, като се сложи край на сегашния фрагментиран подход.

ОЛАФ няма да бъде закривана и ще работи в тясно сътрудничество с Европейската прокуратура без да се дублират функции, твърди ЕК. Европейската служба за борба с измамите ще прави разследвания в шестте страни, които не участват в новия орган. ОЛАФ ще разследва и служители на ЕС при съмнения за извършени нарушения.

Европейската агенция за сътрудничество в областта на наказателното правосъдие (Евроюст) също ще подпомага Европейската прокуратура, като осигурява координацията на разследванията с разследващите органи на държавите членки, които не участват в създаването ѝ, посочват от ЕК.

Структура на Европейската прокуратура

Европейската прокуратура ще бъде структурирана на две равнища - централно и национално.

Централното равнище ще се състои от европейския главен прокурор и 22-ма европейски прокурори - по един от всяка участваща държава членка. От тях двама ще бъдат с функциите на заместници на европейския главен прокурор. Службата ще има административен директор и специализиран технически и разследващ персонал.

Европейската прокуратура на централно равнище ще упражнява надзор върху разследванията и повдигането и поддържането на обвинението на национално равнище.

Децентрализираното равнище ще се състои от европейските делегирани прокурори, които ще бъдат установени в участващите държави членки. Те ще провеждат разследванията и преследването по наказателен ред в своята държава членка, като работят в тясно сътрудничество с националните правоприлагащи органи и прилагат националното законодателство. Действията им ще се координират от централна служба, ръководена от европейския главен прокурор. Той ще осигурява съгласуваността и ефикасността между участващите държави членки.

Европейските делегирани прокурори могат да продължат да изпълняват функциите си на национални прокурори (т.е. ще имат двойна функция). Когато обаче действат в рамките на мандата на Европейската прокуратура, делегираните прокурорите ще бъдат напълно независими от своите национални прокурорски органи.

Как се гарантира независимостта на Европейската прокуратура

Регламентът постановява, че персоналът на Европейската прокуратура ще действа в интерес на ЕС като цяло и не търси, нито приема указания от която и да било външна инстанция. Тази разпоредба гарантира, че институциите, органите, службите и агенциите на ЕС и държавите членки зачитат независимостта на Европейската прокуратура и не се стремят да ѝ оказват влияние при изпълнение на нейните задачи.

Освен това Европейската прокуратура ще бъде структурно независима, защото няма да бъде интегрирана в друга институция или служба на ЕС.

Назначаването на европейския главен прокурор ще става вследствие на открита покана за представяне на кандидатури и ще бъде извършено от Европейския парламент и от Съвета. Комитет от 12 души, съставен от бивши членове на Съда на ЕС, членове на националните върховни съдилища и националните прокуратури и/или юристи с призната компетентност, ще спомогне за изготвянето на списък с подбрани кандидати. Мандатът на европейския главен прокурор е ограничен до седем години и не може да бъде подновяван, което гарантира, че той няма да се ръководи от съображения за преназначаване. Европейският главен прокурор може да бъде освободен от длъжност само с решение на Съда на ЕС по искане на Европейския парламент, Съвета или Комисията.

По отношение на европейските делегирани прокурори Регламентът гарантира, че националните прокурори, назначени да работят за Европейската прокуратура, са напълно независими от националните прокурорски органи.

Правата на заподозрените

Европейската прокуратура няма да има право да задържа заподозрени. Само националните органи ще могат да задържат хора за извършени от тях престъпления, които са от компетентността на Европейската прокуратура.

Европейските делегирани прокурори ще извършват наказателни разследвания и ще повдигат и поддържат обвинение в участващите държави членки в тясно сътрудничество с националните полицейски служби и правоприлагащи органи.

Европейската прокуратура ще може единствено да отправя искане към органите на съдебната власт за задържане на заподозряно лице, ако смята, че това е абсолютно наложително за провежданото от нея разследване, и ако същата цел не може да бъде постигната с мерки, които не са с толкова голяма степен на принуда. Такива искания ще се разглеждат и одобряват съгласно националното законодателство от компетентните национални съдебни органи.

В Регламента се гарантира, че заподозрените ще разполагат с всички права, предоставени от законодателството на ЕС и Хартата на основните права на Европейския съюз.

Тези права са изброени изрично и включват правото на устен и писмен превод, на информация и достъп до материалите по делото, на адвокат, да се запази мълчание и да се прилага презумпцията за невиновност, на правна помощ, да се представят доказателства, да се назначават вещи лица и да се изслушват свидетели.

Освен това, заподозряното лице разполага с правата на защитата, предоставени от националното право, от което зависи производството.

Още от Европа

Прав ли е Каракачанов да се гневи и заплашва Скопие?