На 11-и август премиерът Бойко Борисов отново хвърли наблюдатели и анализатори в смут с поредното си изказване. При подписването на меморандум за сътрудничество със Световната банка Бойко Борисов декларира в прав текст, че бюджетният дефицит ще бъде увеличен, за да се изпълнят повече инфраструктурни проекти: "Ще го представим (анализ, който ще се изготви в следващите седмици - бел. авт.) в Брюксел, за да покажем с какво точно ще вдигнем дефицита. Не в пенсии или в заплати, или в неща, които, според Брюксел, не можем да вдигнем, а в реално строителство и инфраструктура".
Въпреки че от самото изказване не става ясно кой дефицит ще се вдигне – за 2010 г. или за 2011 г., по-вероятно е да се има предвид този за следващата година, предвид оставащите 4 месеца до края на тази година и скорошната ревизия на бюджета.
Доколкото се разбира от другите изказвания на Борисов, на българския еврокомисар Кристалина Георгиева и на президента на Световната банка Робърт Зелик, банката ще предостави нови заеми за България, с помощта на които ще се осигури национално съфинансиране за европейски програми. Аргументът за тези заеми е, че голяма част от заделените европейски средства за България не могат да бъдат усвоени поради липсата именно на такова национално съфинансиране.
Но дали наистина липсата на бюджетно съфинасиране е основният проблем с усвояването на европейски средства?
Един бърз поглед върху проектобюджетите за 2008 и 2009 г. и съответно статистиката за тяхното последващо изпълнение разкрива друга картина. Докато заложените разходи (без вноската на България в бюджета на ЕС) по финансовите взаимоотношения с ЕС, включително и националното съфинансиране по европейски програми са 2.232 млрд. лв. и 3.055 млрд. лв. съответно за 2008 и 2009 г., реално изразходените средства по тези пера са значително по-малко.
Разходите по бюджета на европейските средства, който е част от консолидирания бюджет, са били 747 млн. лева (плюс 362 млн. лева субсидия от националния бюджет) за 2008 г. и 1.438 млрд. лв. (плюс 412 млн. лева субсидия от националния бюджет) за 2009 г. Т.е., дори и да броим субсидията от националния бюджет, извършените разходи са били около 50% от заложените през 2008 г. и около 61% от заложените през 2009 г.
Т.е. очевидно проблемът с усвояването на европейски средства през последните 2 години не се крие в ограничените възможности за национално съфинансиране.
Дори и хипотетично да приемем, че за 2010 г. или за 2011 г. са заложени по-малко разходи по европейски средства, отколкото бихме могли да усвоим, възможностите за увеличаване на планирания бюджетен дефицит и за двете години са нулеви от гледна точка на здравия разум.
За 2010 г. заложеният бюджетен дефицит (според ревизирания бюджет) по консолидираната програма е 4.8%, т.е. далеч над допустимите 3%. Заради дефицит от 3.9% за 2009 г. срещу България вече тече процедура по свръхдефицит от страна на Европейския съвет, според предписанията на която би следвало до 2011 г. да влезем отново под 3-процентната граница.
Заложеният бюджетен дефицит за 2011 г. е 2.5% при доста оптимистични проекции за икономически растеж и бюджетни приходи. Съответно и рискът да бъде достигната и надхвърлена 3-процентната граница следващата година е съвсем реален. А какво остава, ако се заложи още по-висок дефицит?
Очевидно от Министерството на финансите са наясно с това и побързаха официално да отрекат възможността за увеличаване на дефицита през 2010 г. и 2011 г. Предвид честите случаи на разминаване в изказванията между премиера и неговите подопечни обаче може официалното съобщение на министерството да остане предпоследно.
Докато се разберат истинските намерения на правителството, остава да чукаме на дърво здравият разум да не напуска неговите членове.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
22 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
За постната пица говорим...Дето не знае какво ще става в следващите 20 дни...За това говорим...Да ме извини Каролин...
Егати несериозната работа... дайте някакъв икономически аргумент за дефицит под 3%. Аз съм за раздуване на дефицита до 4.5%, но само ако е подплатено с реформи във ведомствата и финансиране на инфрастуктурни проекти. Нали затова са заемите - да се осигури растеж и сигурност във времена когато е невъзможно да се постигне това със собствени средства. Не е като да липсват и много желаещи да отпуснат тези средства. Но дефицитът като средство за постоянно свързване на двата края на бюджета е безотговорно и не бива да се отпускаме за постоянно в подобно състояние. Да се взимат заеми когато трябва, а не въобще да се заклеймява това е моето мнение.
Омразния Костов им говори,говори и за заем и за реформи ама ината си е инат и така оттук до Гърция.Близо сме и географски и икономически.:-(
грозна истина, тя е че Бойко Борисов въобще не разбира от това което се напъна да върши.Разликата между самооценка и самочувствие без покритие са на път да фалират България.Дефицитът не може да бъде повече от 5% защото Валутния борд ще се срине, справка Аржентина.
Nqma nito edin argument za defizit. Zashtoto uveli4enite dyrzavni razhodi idvat ot danyzite na horata. Toest edin lev pove4e izhar4en ot dyrzavata e 1 lev po malko izhar4en ot 4astnika. Kojto vqrva 4e dyrzavata investira po dobre i po efektivno ot 4astnika - da se zapishe v BG komunisti4eska partiq :-))
поредна некомпетентна статия на десито.
На вниманието на mediapool.bg!Защо непрекъснато публикувате мненията на хора от ИПИ. Договор? Зависимост? Приятелски кръг?Хонорар за закъсал познат? Посочете една тяхна прогноза, която да се е сбъднала! Сега за правителството и политиката.За тях се предвижда санкция на всеки 4 години. Какво хората избират е друг въпрос, но изборите са факт. Като не ти харесва един, гласувай за друг. С други думи "махни негоднига" работи. А какво става с анализаторите на ИПИ, например? Години наред безуми идеи, експерименти …
и запазено място по вестници и сайтове. И всичко това безнаказано! Ама трети сектор, неправителствени организации.. Я, стига!Всички знаем за какво става дума. Излиза така, че ако си анализатор морал може и да нямаш! И да облъчваш обществото с какво ли не. И за тези хора санкция не се предвижда. Като бившите комунисти - те пак са си тук и пак са си същите! Като си част от интелектуалния елит как може да не ти пука за хората? ЕС излезе със становище, че финансовата криза е породена от АЛЧНОСТТА на някои мениджъри и определи заплатите и бонусите на водещи банкери. Тук сме още в 90-те години. Либерализъм, та либерализъм и битка кой последен да дръпне шалтера. Според някои професионализъм и морал не вървели заедно. Може, но тогава наемен убиец със 100 % успеваемост на 4-часов работен ден какво е? P.S. Преди 12-13 години единствен Румен Аврамов изказа опасения, че валутния борд у нас може да роди голяма корупция. Другите си замълчаха. Сега си мисля, че това са чакали!
Шапка ти свалям. И аз се чудя от месеци на наглостта на "експертите от ИПИ" и гьонсуратлъка на Медиапул. В крайна сметка в Булгаристан всичко се свежда до това кой на кого е роднина и кой с кого си ляга вечер.
Big Papa или по нашему Голям шкембелия, от тези дето на закуска изяждат по едно печено пиле. Затова, че тровиш читателските форумите бих ти теглил няколко яки шута.
По догматизма си хората от този институт ми приличат на марксисисти - ленининисти. Те си имат верую и ако реалността не отговаря на веруюто им толкова по-зле за реалността.Моля някой да ми каже откъде се взеха и кой ги финансира.