След катастрофата в Княжево, Софиянски разделя автотрафика извън столицата на три

Монтиране на светофари и ограничаване на скоростта и разпределяне на трафика на тежкотоварни автомобили извън София. Това са мерките, които могат да се вземат, за да се реши проблема с преминаването на камионите през Княжево, каза Софиянски във връзка с тежката катастрофа вчера в квартала.

Вече е възстановена пешеходната пътека на "Княжевско шосе", където стана катастрофата и предстои монтиране на още един светофар. Проблемът, според кмета, е от национално, а не от общинско ниво. Не оградна мрежа ще спре тежките превозни средства, а ограничение на скоростта до 30 км в час, смята Софиянски. В момента разрешената скорост е 40 км/ч, но тя не се спазва, затова е нужно засилване на полицейското присъствие в регион, заяви председателят на Столичния общински съвет Владимир Кисьов.

Трайно решение на проблема е построяването на автомагистрала "Люлин", която ще поеме трафика от Гърция и Македония, каза столичният кмет. Проектът за изграждането на аутобана наскоро получи одобрението на екоминистерството на оценката върху въздействието на околната среда. Жителите на с. Мало Бучино, през което ще минават платната, от 2001 г. протестират срещу строежа и фактически го бяха стопирали до преди седмица, когато Висшият експертен екологичен съвет към министъра на околната среда даде зелена светлина на магистралата, която се финансира по евпропрограмата ИСПА.

До изграждането на аутобана движението на моторните превозни средства може да се раздели на три, предлага Софиянски. Вариантите са тежкотоварните автомобили да се отклоняват по пътя Дупница-Самоков, както и през Мало Бучино и през Княжево. След вчерашната тежка катастрофа в Княжево Стефан Софиянски е имал срещи с кмета на район Витоша и на Мало Бучино. Ако се увеличи трафикът през Мало Бучино обаче, жителите на селото се готвят за граждански протест, каза Софиянски.

Кметът на община Витоша Йордан Йорданов също подкрепя идеята за активиране на пътя до Самоков, който може да поеме тежкотоварните возила, пътуващи за Южна и Северна България. Това съществено ще облекчи потока в София, смята той. Йорданов обаче ще настоява пред министъра на регионалното развитие и благоустройството Валентин Церовски, освен за по-бърз старт на автомагистрала "Люлин", и за започване изграждането на пътя Южна дъга. Той стига до Младост и стойността му е 10 млн. лв. Третият вариант на Йордан Йорданов е възстановяване на панорамния пътя Княжево-Бояна-Драгалевци-Симеоново. Той ще струва 2-3 млн. лв., изчислява кметът на община Витоша.

С протестиращите от Княжево в петък сутринта се срещна и председателят на парламента проф. Огнян Герджиков. Той се е ангажирал председателят на транспортната комисия Йордан Мирчев да присъства довечера в 18 ч. по време на новата блокада на движението в района. Очаква се там да бъдат и представители на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, на Изпълнителна агенция "Пътища" и на пътна полиция, както и вътрешният министър Георги Петканов. Стана ясно обаче, че строителният министър Валентин Церовски е в командировка и няма да може участва в разговорите. Мирчев обеща да разясни на живеещите в Княжево какви мерки са предприети за ускоряване изграждането на автомагистрала "Люлин".

"Още в събота ще бъдат предприети спешни мерки, които да облекчат натоварването по княжевското шосе", заяви Герджиков. Мирчев също е на мнение, че не трябва да се изчаква изграждането на магистралата, а паралелно с Пътна полиция де се предприемат мерки за пренасочване на товарния трафик.

По думите на Мирчев, изграждането на магистрала "Люлин" най-вероятно ще стартира пролетта 2005 г. Вече има осигурени 145 милиона евро за изграждането ѝ, цялата документация е в делегацията на Европейската комисия, чакат се подписите, допълни той. След това започва процедурата по избора на консултант и на строител, които ще бъдат ясни идната проле. След дълго забавяне, с приемането на Закона за устройство на територията решихме един от основните въпроси - за отчуждаването на земя и стартирането на т.нар. линейни проекти, които се забавяха още от 1998 г., обясни още Мирчев.

Междувременно стана ясно, че е починала и 65-годишната жена, която бе настанена в "Пирогов" след катастрофата с изключително тежки гръдни и коремни травми. С това жертвите на инцидента стават три. Освен премазаният и починал на място пешеходец, късно в четвъртак почина и още една прегазена жена.

Състоянието на другите двама тежко ранени се подобрява, няма опасност за живота им. Те още са в реанимация, съобщи директорът на "Пирогов" доц. Спас Спасков пред Дарик радио.

Още от България

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: