Сливат се държавните фирми на летища Варна и Бургас с Пловдив

Сливат се държавните фирми на летища Варна и Бургас с Пловдив

Бъдещето на двете държавни дружества “Летище Варна” ЕАД и “Летище Бургас” ЕАД ще се реши до месец, съобщиха в петък от Министерство на транспорта (МТ). До края на януари, двете държавни дружества трябва да представят на транспортния министър Петър Мутафчиев икономически обоснован план за бъдещото си развитие. Окончателното решение дали дружествата ще се ликвидират, преструктурират или ще продължат да работят самостоятелно на регионално ниво ще вземе транспортният министър, след като разгледа предложенията им. 

Апетитите към двете държавни фирми са сериозни, защото управляват сериозен капитал, набран от летищни такси и услуги преди концесионирането, коментираха за Mediapool отлично информирани източници. Политически лобита във Варна и Бургас искали те да продължат работата си в морските градове. От дружеството в Бургас планирали да възстановят летището в Търговище, като за целта  вложат сегашния си капитал, а самото управление на аеропорта да става от Бургас.

Възможността да работят като втори оператор на аеропорта съвместно с концесионера “Фрапорт/БМ Стар”, замисляли от варненската държавна фирма

От транспортното ведомство не уточниха колко са точно средствата, набрани по сметките на двете дружества. След като приключат финансовата година в края на март и платят данък печалба, ще стане ясно с какви средства разполагат, уточниха от МТ.

Според източници на Mediapool, двете търговски дружества разполагат с над 10 млн. лв.

Ръководството на транспортното ведомство било по-склонно да преобразува двете ЕАД-та и да ги слее с държавната фирма “Летище Пловдив”. Целта е набраните пари от летищни такси да се насочат за развитие на международния аеропорт, който поема основния въздушен трафик на въздушната гара София при лоши метеорологични условия, коментираха запознати. При евентуално прехвърляне средствата ще се вложат в уреждане на собствеността, удължаване на съществуващата писта и перона и може да се започне строителство на нов пътнически терминал.

Запознати твърдят, че министър Петър Мутафчиев не харесал идеята за влагане на държавни пари в летище Търговище, което не работи повече от 15 години и няма статут на международно летище – т.е. функциониращ аеропорт. А в същото време работещите летища като Пловдив и Горна Оряховица имат спешна нужда от реконструкция.

Възможен е и вариант, при който двете държавни дружества да се ликвидират и набраните от тях средства, да се върнат в бюджета, коментираха експерти.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?