Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Стоян Сталев: Китайските инвестиции в България са много малко

5 коментара
Стоян Сталев: Китайските инвестиции в България са много малко

Китайските инвестиции в България са много малко в сравнение например с 4 милиарда долара в Сърбия и Унгария и по 3.5 милиарда долара в Чехия и Румъния. Това заяви Стоян Сталев, бивш министър на външните работи и дългогодишен дипломат, посланик на България в Германия и Турция, пред БНР преди предстоящата седма годишна среща на върха "16+1", която ще се проведе от 5 до 8 юли в София.

Сталев посочи, че моментът е благоприятен да влязат повече китайски инвестиции в страната, но общуването с Пекин трябва да бъде през конкретни модели за инвестиране.

"България не може да дава държавни гаранции за инфраструктурни проекти, както е свикнал да работи Китай в чужбина, затова трябва да се търсят други модели", каза Сталев.

В понеделник министърът на регионалното развитие Николай Нанков обяви, че в петък ще бъде подписано споразумение за строеж на тунел под връх Шипка с четири китайски компании. Те имат заявен интерес не само към тунела под Шипка, а изцяло към магистралата Русе – Велико Търново, плюс нов мост над Дунав между Русе и Гюргево, каза Нанков.

Наложително е граничните ни пунктове да бъдат тотално реновирани, защото сегашният им вид е "изключително старомоден" и не е променян от десетки години, коментира още Стоян Сталев в контекста на темата за чуждите инвестиции и потенциала на страната ни. Той посочи, че България не може да си позволи да има опашки от по 10-15 километра по границите ни.

"Това не са много на брой КПП-та. Те трябва да бъдат тотално реновирани в един модерен транспортен вид. Нищо лошо не би имало да се привлече капитал под определени търговски условия - концесионни и други форми, за обновяването им", каза Сталев.

Той оцени българското европредседателствокато успешно. Хубаво е, че Европейският съюз откликна на приоритета Западни Балкани и насочи вниманието си към този регион, каза Сталев. Като плюс той отчете факта, че България е успяла да допринесе за увеличаването на бюджета си за следващия финансов период, въпреки общата тенденция към икономии заради излизането на Великобритания от Европейския съюз.

Общото впечатление е, че нашето усвояване на средствата е сравнително добро, но държавите все по-малко трябва да разчитат на европейските фондове, коментира още Сталев. Той предупреди, че прекаленото разчитане на еврофондовете ще предизвика голям шок в следващи периоди, когато тези средства ще бъдат по-малко.

Трябва да се възползваме максимално през следващия финансов период от средствата от кохезионните фондове, защото страната ни е доста назад в някои области, но отсега трябва да търсим и възможности за частни инвестиции в някои отрасли и публично-частни партньорства, а в тази сфера още нищо не сме направили, смята Сталев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Емил Станоев
    #5

    Еее !! - как да са повече бе Стояне ? -- Нали Цвъц каза че Китай е опасна държава и застрашава сигурността на света че и на ЕС !! - а ти искаш инвестиции ?? - Цвъц не дава !

  2. brambar
    #4
  3. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #3
  4. Лизи Гугуткова
    #2

    Става въпрос за Плавателен канал по река Вардар

  5. Лизи Гугуткова
    #1

    Грандиозен проект на стойност 17 милиарда щатски долара ще реализират съвместно Гърция, Сърбия и Македония, в рамките на който се предвижда Солун да се превърне в ключов център за превози до Централна Европа, привличайки интереса и на Китай, Китай смята Сърбия за важна част от "новия път на коприната", чиято цел е китайски стоки да стигат бързо до пазарите на Европа , а не по магистрала "Струма" и Моста над Дунава.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.