“Терна” искат спиране на влакове за 6 месеца

“Терна” искат спиране на влакове за 6 месеца

Гръцката фирма “Терна” е поискала да се затвори за шест месеца отсечката Крумово – Ягодово по жп линията Пловдив – Свиленград, съобщи в четвъртък пред парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации заместник-министърът на транспорта Весела Господинова. Тя уточни, че освен това гръцката компания настоява за удължаване на срока за завършване на обекта, който трябваше да е готов в края март 2009 година.

Депутатите от транспортната комисията гласуваха в четвъртък на първо четене изменение на договора между националната компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) и Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) за финансиране на най-големия инфраструктурен проект у нас – удвояване и електрификация на жп пътя Пловдив – Свиленград/турска граница.

“Терна” спечели международния търг за строителство на първия етап от най-големия инфраструктурен обект у нас – жп линията Пловдив – Свиленград/турска граница, който се реконструира с пари от програма ИСПА. В него влиза близо 38–километровата отсечка от Крумово до Първомай.

Заместник-министър Господинова уточни, че главният изпълнител на първата фаза на проекта – гръцката фирма “Терна” е ускорила работата си по цялата дължина, освен в участъка от Крумово до Ягодово, който е с дължина около 6 км. Това е участък, в който няма дублираща линия, и фирмата е поискала да се спре движението, за да почне ремонта, поясни Весела Господинова. Първото заявление е било за 45 дни, но след това е постъпило искане за спиране от 6 месеца, уточни тя.

Специалистите от транспортното ведомство в момента преговарят с представители на “Терна”, но едва ли ще се стигне до такъв голям период за спиране на влаковете, коментира заместник-министърът. В подписания от компанията договор има клауза, в която е записано, че ако искат спиране на движението на влаковете, то ще поемат и финансовите компенсации за превоза на пътници в този участък и за пренасочване на движението на влаковете, каза пред депутатите Господинова. Тя уточни, че в момента се готвят финансовите разчети, колко ще струва пренасочването на движението през Михайлово и Димитровград и ще я представят на гръцката фирма. Според Веселинова, щом видят разчетите, гърците сами ще се откажат да искат толкова дългосрочно затваряне на жп отсечката.

Специалисти от НКЖИ поясниха, че Крумово практически е първата гара след Пловдив и оттам минават всички влакове в направление от Пловдив към Свиленград и границата с Турция. Проблемът не е толкова с финансовите компенсации при превоза на пътниците, а компенсациите за товарните влакове от Европа към Турция.

Запознати коментираха, че “Терна” не прави нищо друго освен да демонтира старите крайни коловози и вече закъснява със седем-осем месеца по отношение на ремонта на линиите. Това създава допълнителни проблеми на българските железници, защото част от товарните влакове се движат само крайните коловози и заради липсата им се налага да се пренасочват през Михайлово и Димитровград, като разликата в километрите се покрива от родната железница.

Заместник-министърът на транспорта Весела Господинова потвърди, че фирмата закъснява, но уточни, че затова вина има и транспортното ведомство. В договора е записано, че е задължително да има избрана фирма за строителен надзор преди да започне строителството. Когато е избран главният изпълнител на строителните дейности – “Терна”, обаче все още не е бил приключил изборът на фирмата за надзор, поясни Господинова.

Общините по места също забавят проекта, поясни тях. Кметове, които са одобрили идейния проект, при окончателното му приемане започват да искат подлези, надлези и връзки на новия железен път с техните селища.  Весела Господинова обясни, че се налага специалисти на министерството да ходят лично по места и да обясняват на местните администрации същината на проекта, че е част от трансевропейската транспортна мрежа и не може да има връзка с всички населени место. Този процес обаче също е отнел време, коментира Господинова.

“Терна” ще получат удължение на крайния срок, но това със сигурност няма да е 6 месеца, каза заместник-министърът.

Според общите изчисления проектът за “Пловдив – Свиленград” ще струва около 340 млн.евро. От предприсъединителната програма ИСПА се осигуряват 153 млн.лв. безвъзмездна помощ, от Европейската инвестиционна банка ще се ползва кредит от 150 млн.евро и 37 млн.евро са осигурени от държавния бюджет.

Договорът с проектантите и строителите на първият етап “Терна” бе сключен за сумата малко над 85,7 млн. евро. При забавяне на дейностите ще се дължат неустойки от 7 хил.евро на ден, но не повече от 10 млн. евро от общата сума на подписания контракт.

Консорциумът от фирмите консултанти ще надзирава проектирането и строителството срещу сумата от 12,577 млн. евро.

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: