
Централната избирателна комисия (ЦИК) глобява четири сайта за огласяване на резултати от втория тур на местните избори преди края на изборния ден. Санкциите са срещу сайтовете "24 часа", "Пик", "Блиц" и glas.bg. Решенията за глоби обаче са общо 9 - 4 от тях са срещу "24 часа", 3- срещу "Пик", а за "Блиц" и glas.bg има по едно.
ЦИК разпорежда на четирите медии да свалят от сайтовете си публикуваните резултати. И на първия тур "24 часа", "Пик" и "Блиц" бяха наказани.
Според Изборния кодекс е забранено да се публикуват социологически проучвания и данни от екзитпол от деня за размисъл до края на изборния ден.
Размерът на глобите за сайтовете още не е уточнен, но според закона при първо нарушение санкцията е между 2000 и 5000 лева,а при повторно - от 5000 до 10 000 лв.
От години медиите не спазват тази забрана, като съобщават заобиколно резултати, но без да посочват агенциите, от които са данните. Затова и върпсът с публикуване на данни от социологически агенции е вечна тема по време на избори. Не един политик се е обявявал срещу забраната именно, защото не се знае от коя социологическа агенция идват те.
"Лицемерие е да не се публикуват екзитполове в изборния ден. Честността е най-важното нещо, хубаво е да има резултати", каза премиерът Бойко Борисов през май. Подобна теза изразиха тогава и председателят на парламента Цвета Караянчева, и вицепремиерът и лидер на ВМРО Красимир Каракачанов.
Въпреки това забрана продължава да има. По-рано тази година управляващите бяха напът да премахнат забраната за публикуване на социологически проучвания, но в крайна сметка тя остана.

Полезна ли ви беше тази статия?
Ще се радваме, ако подкрепите електронното издание Mediapool.bg, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
Подкрепете ниАбонирайте се за най-важните новини, анализи и коментари на събития от деня. Бюлетинът се изпраща до електронния Ви адрес всеки ден в 18:00 часа.
Абонамент