Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Учебниците - между монополизма и държавните изисквания

0 коментара

Епизодично през последните години в медиите се появяват писания, посветени на темата учебници. Рефренът е чий учебник е бил одобрен или отхвърлен, като това се гарнира със задължителното и неясно внушение, че процедурата за избор на букварчета е “гнила и корумпирана”.

Какви са интересите около учебниците?

Читателите, които са извън категорията "родители на ученици", обикновено пропускат темата "учебници" като сезонна и не се интересуват много-много за какво става дума. За пълното объркване на проблема спомага и фактът, че разменените реплики, обвинения и полу-обвинения обикновено изхождат от заинтересовани лица, пряко свързани с пазара на учебници.

А това, трябва да ясно да го кажем, е най-големият книжен пазар в България. За сравнение ще посочим, че в България тиражна книга от типа на световен бестселър на Джон Гришам се продава в няколко хиляди екземпляра, докато учениците от един випуск са между 80 и 50 хиляди! Всеки, който си представи колко предмета се учат в училищата и съответно колко учебника, учебни тетрадки, атласи и прочие помагала купуват всяка година родителите, е наясно, че издателствата продадат стотици хиляди бройки.

Другата страна в отношенията около учебниците са учениците и родителите. Техният интерес е съвсем ясен - да получат най-добрия учебник за най-малко пари. Третата страна е министерството на образованието, което трябва да регулира отношенията между "производителя" на учебник и потребителя, като определи качеството по предварително оповестени критерии на т.н. конкурси.

Каква е в момента схемата на конкурсите за учебници?

Издателствата представят готови учебници, комплектувани с допълнителни помагала (почти по всички предмети), а специализирана комисия в министерството на образованието одобрява или отхвърля предложеното. Обикновено се одобряват 3-4 учебника на различни издателства, които след това се борят за пазарен дял. На пръв поглед единственият проблем в тази процедура е доколко одобряващите са безпристрастни и поради това разговорът, който се води, е как да се подобри оценката и как да се пречи на корупцията.

Основният принципен проблем на сегашната процедурата за избор на учебници обаче е малко по-встрани - спечелването на конкурса за съдържание дава достъп до гарантиран пазар от десетки хиляди бройки. Това смесване винаги ще създава подозрение, че изборът на едно или друго съдържание е бил опорочен, като в края на краищата потребителите (в случая с учебниците - учениците и техните родители, които плащат) не получават най-доброто, на най-добрата цена. Понеже всички сме български потребители, май сме обръгнали да получаваме скъпо некачествена стока. В казуса "учебници" обаче това има две специфики, които трябва обезателно да се напомнят - цената на учебника е правопропорционална на достъпността на образованието, а качеството му ще стане ясно тогава, когато вече никой няма да може да поправи каквото и да било.

Дали е възможно да имаме по-добри и по-евтини учебници?

Макар описаната по-горе схема за конкурси на издателства да действа от години, тя не е незаменима и може да се подобри. Ако министерство на образованието раздели конкурса за съдържание от този за отпечатване и разпространение, ще си спести обвиненията, че интересите на издателите диктуват резултатите от конкурсите. От една страна е ясно, че финансовият интерес в цялата работа е съсредоточен около отпечатването и продажбата на учебници, а от друга - учебниците така или иначе не се пишат от издателствата, а от автори - специалисти, преподаватели и педагози с опит в съответната област. В сегашните конкурси тези автори кандидатстват в цялостен проект на издателството, но министерство на образованието би могло да раздели авторите с техния текст от издателите с печатарския макет.

Ако се провеждат последователно две процедури – първо, авторски конкурс за проект за учебник и след това втори издателски конкурс под формата на търг за отпечатване на вече одобрените 2 или 3 учебника, ще спечелят всички.

Авторите ще се състезават само на базата на своя интелектуален продукт, издателите ще защитават това, от което разбират - полиграфско оформление и разпространение. Най-важното обаче - провеждането на явен търг за отпечатване и разпространение, със сигурност ще осигури по-ниски цени на учебниците и ще разтовари Министерството на образованието от подозрението, че негови служители получават подкупи или комисионни.

Това, разбира се, може да усложни живота на чиновниците, които ще трябва да провеждат конкурс и търг, но нали всичко се прави не за тяхно удобство, а за постигане на главната цел на Министерството на образованието - днешните ученици в България утре да станат адекватни, грамотни и мислещи европейски граждани.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.