Велчев получи неочаквана подкрепа от кметовете

Неочаквана на пръв поглед подкрепа получи финансовият министър в оставка Милен Велчев. Управителният съвет на Националното сдружение на общините в понеделник разпространи официална позиция, според която оставката на Велчев поставя под въпрос изпълнението на процеса на финансова децентрализация в България. За позицията информира изпълнителният директор на сдружението Гинка Чавдарова.

Според Управителния съвет на Националното сдружение на общините, кметствата не са натрупали излишни разходи през първите 6 месеца на 2003 г. 100-те млн.лв. неразплатени разходи от края на 2002 г. са се увеличили само с 20 млн. за половин година. Според анализа на сдружението, общините са се вписали в рамките на определените им от държавата стандарти.

Кметовете отчитат, че при ръководството на финансовото ведомство от Милен Велчев е установен траен диалог и съвместна дейност, независимо че на отделни етапи е имало спорове и несъгласия. Управителният съвет на сдружението изразява съжаление и тревога от подадената оставка и ще изпрати позицията си на премиера Симеон Сакскобургготски и на Милен Велчев. Становището на кметовете е прието на заседание на Управителния съвет в Поморие в края на миналата седмица.

През последните две години отношенията на финансовия министър и кметовете се характеризираха по-скоро със спорове, отколкото с разбирателство. Преди няколко дни обаче, по предложение на Велчев, правителството отпусна на местните власти половината от заложения в бюджет 2003 недостиг на средства за дейността им. Това стана на последното заседание на правителството на 7 август. Същият ден Милен Велчев потвърди, че е подал оставка.

През 2002 г., с посредничеството на тогавашния вицепремиер и регионален министър Костадин Паскалев, кметовете и Велчев подписаха споразумение за изчистване на неразплатените дългове на общините. Въпреки документа, в края на годината местните власти и финансовото министерство отново започнаха спорове доколко държавата е успяла да разчисти натрупаните през последните години дългове на общините. От сдружението твърдяха, че остават 100 млн.лв. Велчев призна по-малко от половината сума и обвини кметовете, че в края на 2002-ра изкуствено са натрупвали нови дългове.

Също през миналата година под ръководството на Паскалев започна разработването на програма за поетапна финансова децентрализация на местните власти. Правителството раздели финансираните чрез общините дейности и услуги на местни и на държавно делегирани и утвърди критерии за субсидирането на държавните. При приемането на бюджет 2003 обаче, по предложение на финансовото министерство бе заложен 130 млн.лв. дефицит в средствата, които държавата трябваше да осигури за финансирането на възложените от нея дейности на общините - здравеопазване, образование, социални услуги, култура. Бюджетът бе приет от парламента с обещанието, че недостигът ще се компенсира през втората половина на 2003-та от преизпълнението на приходите в хазната. Това отново предизвика протестите на кметовете, които прогнозираха фалити на общини. Именно миналия четвъртък на местните власти бяха отпуснати 63 млн. от недостигащите 130 млн.лв.

Паскалев не вярва на мотивите за оставката на Велчев

Като несъстоятелни определи мотивите за оставката на финансовия министър бившият му колега от правителството Сакскобургготски Костадин Паскалев. Пред Би Ти Ви настоящият съветник на президента Първанов заяви, че Милен Велчев е имал пълната възможност да постигне нещо в правителството, ако е искал, защото е имал безрезервната подкрепа на министър-председателя.

Миналия четвъртък Велчев обяви три аргументи за подадената оставка - липсата на подкрепа от управляващото мнозинство за провежданата консервативна финансова политика; липсата на подкрепа за "по-малко държава" и уронване на името му с т.нар. "яхтен" скандал. И трите днес бяха определени от Паскалев като несъстоятелни.

Според бившия вицепремиер, който напусна кабинета в края на миналата година, консерватизмът се запазва и продължава да бъде политика на сегашното управление, което се доказвало от приетата на 7 август бюджетна рамка за следващите 3 години.

"Ако ще се говори за "по-малко държава" в икономиката, това означава да се реализира ефективно приватизацията. Но Милен Велчев е участвал в изготвянето на стратегиите за приватизация и би трябвало да е наясно с това дали е подкрепял, или не тези стратегии", коментира Паскалев втория мотив на финансовия министър.

Колкото до присъствието на Велчев на яхтата, в компанията на Иван Тодоров - Доктора, според Паскалев министърът на финансите трябва ясно да каже бил ли е там и как е попаднал.

Той окачестви оставката на Велчев като опит за извиване на ръце на останалите министри и респективно като търсене на подкрепа от премиера с неприемане на оставката. В ръцете на Симеон Сакскобургготски е стабилността на държавата и той би следвало да обяви максимално бързо онова, което ще се случва, добави бившият вицепремиер.

Паскалев заяви още, че виртуалната оставка и всички последващи приказки в последните няколко дни са безсмислени, ако не се заговори за политиката на управление. По думите на бившия представител на БСП в правителството, при управлението на Сакскобургготски липсват приоритети в държавната политика, откъдето идвал и неефективния подход при съставянето на държавните бюджети.

За пример Паскалев посочи, че след като държавата е обявила за свой приоритет развитието на туризма, следва да осигури инвестициите или възможностите за инвестиции за инфраструктурата, пътищата, летищата. "Тези инвестиции присъстват в държавния бюджет, но не по направление", посочи Паскалев.

В същото време Паскалев посочи, че на Велчев никак не му е леко като финансов министър да се опитва да балансира средствата на държавата при положение, че отсъства единна управленска политика, липсват и приоритети, въз основа на които трябва да се стиковат сметките.

 

Още от България

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?