Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Законодателна програма и здрав смисъл

10 коментара

На 8 януари правителството разпространи един документ, който показва, че членството в ЕС дава някакви положителни резултати и в областта на планирането на законодателната работа на изпълнителната власт. Не напълно, разбира се. Подходът остава повърхностен, координацията между различните източници на законодателна инициатива – не съвсем ясна. Много неща остава да се доправят, но те не се обсъждат. Може би основната причина за това е, че потърпевшите – граждани и фирми – засега нехаят, няма търсене на по-добра законодателна и регулативна работа на законодателната и изпълнителната власт.

Документът, по който може да се съди за онова, което възнамерява да прави Министерският съвет, носи гръмкото название „План за действие за 2007 г., с мерките, произтичащи от членството на България в ЕС”. Всъщност това е познатата от предишни години „законодателна програма”.

Най-общо добрите и лошите страни на този план произтичат от логиката и икономиката на здравия смисъл. Без претенция за изчерпателност, ще се спра на положителните страни и на някои от основните проблеми на документа.

„Я, колко напреднахме!”

Документът показва и прилага някои очевидни особености на правенето на политика в рамките на ЕС. Институтът се опитваше да ги обясни от години, но почти никой не им обръщаше внимание. Планът, един вид, признава простото и очевидно обстоятелство, че всяка политика се осъществява като регулиране, т.е. чрез приемане и прилагане на някакви нормативни актове.

Първо, правенето на политика попада в калъпа на основните „глави” на законодателството на ЕС.

Второ, цялата политика, ако се изключи назначаването на хора държавна служба, се оказва просто регулиране.

Трето, наложена е схема на планиране на действията на изпълнителната власт, която позволява по-добре да се знае какво предстои. Предвидимост не е достигната, но външни и вътрешни наблюдатели могат да видят, че към определена дата някакъв нормативен акт ще бъде разработен, съгласуван и може би приет.

Това става като „планът” плътно следва т.нар. аки (acquis), адаптацията към спецификата на страната идва от позоваванията на срокове за изпълнение на ангажименти и от цитираните коментари от септемврийския доклад на комисията по повод готовността на България за членство. Според предмета на отделните части на законодателството на ЕС регулативната работа на правителството е логично разделена на подготовка на законопроекти и на подзаконови нормативни актове. В отделна таблица по съответните „глави” са дадени отговорните учреждения, сроковете за изработване на проектите, за съгласуване и за разглеждане и окончателното приемане на съответните регулации; датите за уведомление на ЕС, плюс отделни графи за посочване на европейските актове, от които произтича съответният регламент, на това дали програмираното е изпълнено, или не и за общ коментар по процеса.

Липси и несъвършенства

Тази елементарна работа можеше да бъде вършена и преди. „Планът” обаче не стига чак до там, че да предвиди, че щом политиката е регулиране, обосноваването ѝ трябва да произтича от анализа, описанието и уведомлението на публиката (избирателите, граждани и фирмите - онези, които ще трябва да се съобразят с регламентите) за неговите въздействия. За тази публика, онова, което не е изрично забранено, е разрешено. За правителството и държавната администрация нещата трябва да стоят по точно обратния начин – онова, което не им е изрично разрешено, трябва да им е забранено.

У нас традицията е да се поставя гражданството в ситуацията да не може да действа, ако не му е изрично разрешено. Елементи на подобна традиция се формират и в законодателството на ЕС. От наслагването на българската и „европейската” традиции произтичат и основните несъвършенства на „плана”.

Въпреки подробността му не е ясно какъв проблем решават отделните предлагани законодателни промени. Посочена е обикновено сигнатурата на съответния европейски акт. Но само при крайно ограничено мислене, това, че има такъв акт, може да се смята за достатъчно основание за законодателно действие от страна на българските органи на представителната демокрация. Както съм имал повод да казвам и преди, всеки акт може да се приеме по добър и лош начин, при следване на най-добрите или на най-лошите образци.

В България не просто се следват най-лошите образци, прилагани в други страни - обикновено се създават още по-лоши.

Има два подхода, които позволяват да се избегне такъв сценарий. Първият е да се мери преди да се реже, т.е. да се прилагат някакви елементарни процедури на анализ на въздействията. Вторият е да се питат потърпевшите, за да се отчетат последствията. Това никога не може да стане дори в що-годе пълен обем, винаги ще има някакви непредвидени последици от правителствените политики и регламенти, били те и „европейски”. Човек предполага, а Господ разполага. Нито Министерският съвет в София, нито комисията в Брюксел са „господ”. Никое правителство не може да знае по-добре от фирмите и гражданите, с чиито пари то се издържа.

Планът не предвижда нито процедури на анализ на въздействията, нито време за допитвания до потърпевшите. Съществуващите правила за приемане на нормативни актове не запълват тези празноти. От декември 2004 г. има една инструкция на министъра на финансите за финансово-икономическо обосноваване на нормативните актове. Тя е сложна и не се прилага. Същото се случва с инструкциите за прилагане на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол. В правилника за работа на Министерския съвет също са налице някои рационални идеи, но съгласувателният процес - особено в голяма коалиция с политбюро като управляващата в момента – е доста непрозрачен и пълен с изненади за потърпевшите.

Преди години имаше един виц, който, ако не ме лъже паметта, бе разказан първо от Радой Ралин: решили да направят административна реформа, организирали министерство на писането, след туй – министерство на четенето, а смятането, понеже било много сложно, го прехвърлили към БАН. Същото може днес да се каже за предвиждането на въздействията от политиката и регламентите, с тази разлика, че и БАН не може да върши работа.

Тъй като няма описание на целите на регламентите, няма анализ и няма обществено обсъждане, но за сметка на това в документа има позоваване на съответния „европейски акт”, планът за действие издава обстоятелството, че прилагането им е просто самоцел.

Мисля, че опитът от почти две седмици членство в ЕС вече красноречиво показа, че така разбираната политика е просто глупава.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. СТЕФАН Д-Р Д ЧОЛ
    #11

    ЧИФУТСКОТО КОПИЛЕ - "ЧИЧО ФИЧО" ДЕТО ПИШЕ ОТ САЩ, НЕКА ЗА ЗНАЕ, ЧЕ ВЪВ ВРАЦА Е НАПРАВЕНО ПЪРВОТО РИТУАЛНО ЮДЕЙСКО УБИИСТВО В КРАЯ НА 18 ВЕК. УБИТО Е ЕДНО 17 ГОДИШНО МОМЧЕ. ВРАЦА ПОМНИ И СЕ ПИШЕ В ИСТОРИЯТА НА ГРАДА !Юдейското копиле "Чифут Фичо" да отвори следващата страница и да се запознае с юдейските престъпления по света !-[img]http://www.jewwatch.com/[/img] -След това му препоръчвам да прочете и следващата страница на Хери Форд, той знае американски език и копилето служи вярно на юдейските престъпници,

  2. nik
    #10

    Искрени поздравления за автора! За пореден път, г-н Станчев ме убеждава, че е един от най-компетентните и полезни хора в територията, наречена "държава" България.

  3. СТЕФАН Д-Р Д ЧОЛ
    #9

    СИГАНИТЕ И МВР - МИНИСТЪР , РУМЕН ПЕТКОВ Автор: STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SV Получено на: 15 Януари 2007 00:09 СИГАНИТЕ И МВР - МИНИСТЪР , РУМЕН ПЕТКОВ, ДАЛИ СИ ГЛЕДА ГАЗО НА ОГЛЕДАЛОТО ? ............................ В огледалото ...............................http://www.novinar.bg/?act=news&act1=mnenia&mater=MjE0Nzsy ....................... [ 2007-01-15 ] ............... Много се натегна международното положение, драги читателю. Толкова много, че Израел поиска 30 000 войници на НАТО да го пазят от

  4. СТЕФАН Д-Р Д ЧОЛ
    #8

    ЗАЩО БЕ БРАТЯ МАКЕДОНЦИ И ВИЕ БЪЛГАРИ ИСКАТЕ ДА МИ ГО НАЧУКАТЕ ОТЗАД, НЕМОЖЕ ЛИ ОТ ПРЕД .......................... УСТНО ПОСЛЕ ПИСМЕНО ! ..................................... НА КОЙ СЪМ МУ СТОРИЛ ЗЛО НА МАКЯ МУ У ГАЗО ! ................................ УВАЖАВАМ ВИ ВСИТЕ БАРАБАР С ДРУГАРЯТ ЖЕЛЬО МИТЕВ ЖЕЛЕВ И ЮДЕАЙСКА МАФИЯ ДЕТО ВИ ПРОДАВАШЕ ОРЪЖИЕ, ЗА ДА СЕ ЗАЩИТАВАТЕ ОТ ЧУЖДИТЕ, А ВИЕ ГО ПРОДАДОХТЕ НА КОСОВЦИТЕ ДА СТРЕЛЯТ ПО ВАС ................................... УВАЖАВАМ И ЦИГАНИНО МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛИ

  5. ???
    #7

    - Първо, нужен е лицензионен режим ида сте сигурни, че престъпниците не въртят заложни къщи. Второ, да се поддържа база с данни за сделките. Трето, да се прилагат законите. Тук има твърде много закони, които не се спазват.- Случва се клиенти да бъдат мамени в обменни бюра у нас...- Тук имате повече обменни бюра, отколкото в Ню Йорк! Те са прекрасна възможност за вливане на мръсни пари в икономиката. А имате мафия, проблем с наркотрафика - всички елементи са налице.Брюксел ни попари с докладБългария

  6. ??
    #6

    - Абсолютноточно. Дали е нарочно, или не - е друг въпрос. Но в много случаи те защитават много повече интересите на бандитите, отколкото на обществото. А мисията на управляващите е да защитава гражданите, и то определено се е провалило в тази задача. За медиите би било много интересно да установят защо тези закони не се прокарват и не намират подкрепа. Колебая се да кажа, че депутатите са корумпирани, защото се срещнах с някои и те въобще не са подготвени, не знаят за какво става дума. Но трябва

  7. ?
    #5

    Бърнард Бейлър: Депутатите ви работят за бандитите (ТРУД) - 2004/9/14 ________________________________________Бърнард Бейлър е бивш данъчен прокурор в щата Оклахома. Сега е съветник по борбата с финансовите престъпления към финансовото министерство на САЩ. - Г-н Бейлър, споделяте ли заключенията на евроексперта Байрън Дейвис, че България е най-слабата брънка в региона в борбата с организираната престъпност?- Категорично да. Идвам в България от 5 г. и реформите тук са невероятно бавни и понякога обратими.

  8. ps
    #4

    Значи спешно ни трябва европейско правителство, по възможност свормирано в Брюксел.Само че де такъв късмет!

  9. знаещ
    #2

    то кога ли тези същите които сега ни управляват са имали и най малка представа какво трябва да правят а и да са имали не са им разрешили това е положението

  10. Harry
    #1

    Krassen Stanchev otnovo e napisal mnogo prijatna za 4etene i to4no otrazjavasta realnostite statija. Rjadko se srestat v BG mediite tolkova informativni i v sastoto vreme interesni 4etiva.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.