На 8 януари правителството разпространи един документ, който показва, че членството в ЕС дава някакви положителни резултати и в областта на планирането на законодателната работа на изпълнителната власт. Не напълно, разбира се. Подходът остава повърхностен, координацията между различните източници на законодателна инициатива – не съвсем ясна. Много неща остава да се доправят, но те не се обсъждат. Може би основната причина за това е, че потърпевшите – граждани и фирми – засега нехаят, няма търсене на по-добра законодателна и регулативна работа на законодателната и изпълнителната власт.
Документът, по който може да се съди за онова, което възнамерява да прави Министерският съвет, носи гръмкото название „План за действие за 2007 г., с мерките, произтичащи от членството на България в ЕС”. Всъщност това е познатата от предишни години „законодателна програма”.
Най-общо добрите и лошите страни на този план произтичат от логиката и икономиката на здравия смисъл. Без претенция за изчерпателност, ще се спра на положителните страни и на някои от основните проблеми на документа.
„Я, колко напреднахме!”
Документът показва и прилага някои очевидни особености на правенето на политика в рамките на ЕС. Институтът се опитваше да ги обясни от години, но почти никой не им обръщаше внимание. Планът, един вид, признава простото и очевидно обстоятелство, че всяка политика се осъществява като регулиране, т.е. чрез приемане и прилагане на някакви нормативни актове.
Първо, правенето на политика попада в калъпа на основните „глави” на законодателството на ЕС.
Второ, цялата политика, ако се изключи назначаването на хора държавна служба, се оказва просто регулиране.
Трето, наложена е схема на планиране на действията на изпълнителната власт, която позволява по-добре да се знае какво предстои. Предвидимост не е достигната, но външни и вътрешни наблюдатели могат да видят, че към определена дата някакъв нормативен акт ще бъде разработен, съгласуван и може би приет.
Това става като „планът” плътно следва т.нар. аки (acquis), адаптацията към спецификата на страната идва от позоваванията на срокове за изпълнение на ангажименти и от цитираните коментари от септемврийския доклад на комисията по повод готовността на България за членство. Според предмета на отделните части на законодателството на ЕС регулативната работа на правителството е логично разделена на подготовка на законопроекти и на подзаконови нормативни актове. В отделна таблица по съответните „глави” са дадени отговорните учреждения, сроковете за изработване на проектите, за съгласуване и за разглеждане и окончателното приемане на съответните регулации; датите за уведомление на ЕС, плюс отделни графи за посочване на европейските актове, от които произтича съответният регламент, на това дали програмираното е изпълнено, или не и за общ коментар по процеса.
Липси и несъвършенства
Тази елементарна работа можеше да бъде вършена и преди. „Планът” обаче не стига чак до там, че да предвиди, че щом политиката е регулиране, обосноваването ѝ трябва да произтича от анализа, описанието и уведомлението на публиката (избирателите, граждани и фирмите - онези, които ще трябва да се съобразят с регламентите) за неговите въздействия. За тази публика, онова, което не е изрично забранено, е разрешено. За правителството и държавната администрация нещата трябва да стоят по точно обратния начин – онова, което не им е изрично разрешено, трябва да им е забранено.
У нас традицията е да се поставя гражданството в ситуацията да не може да действа, ако не му е изрично разрешено. Елементи на подобна традиция се формират и в законодателството на ЕС. От наслагването на българската и „европейската” традиции произтичат и основните несъвършенства на „плана”.
Въпреки подробността му не е ясно какъв проблем решават отделните предлагани законодателни промени. Посочена е обикновено сигнатурата на съответния европейски акт. Но само при крайно ограничено мислене, това, че има такъв акт, може да се смята за достатъчно основание за законодателно действие от страна на българските органи на представителната демокрация. Както съм имал повод да казвам и преди, всеки акт може да се приеме по добър и лош начин, при следване на най-добрите или на най-лошите образци.
В България не просто се следват най-лошите образци, прилагани в други страни - обикновено се създават още по-лоши.
Има два подхода, които позволяват да се избегне такъв сценарий. Първият е да се мери преди да се реже, т.е. да се прилагат някакви елементарни процедури на анализ на въздействията. Вторият е да се питат потърпевшите, за да се отчетат последствията. Това никога не може да стане дори в що-годе пълен обем, винаги ще има някакви непредвидени последици от правителствените политики и регламенти, били те и „европейски”. Човек предполага, а Господ разполага. Нито Министерският съвет в София, нито комисията в Брюксел са „господ”. Никое правителство не може да знае по-добре от фирмите и гражданите, с чиито пари то се издържа.
Планът не предвижда нито процедури на анализ на въздействията, нито време за допитвания до потърпевшите. Съществуващите правила за приемане на нормативни актове не запълват тези празноти. От декември 2004 г. има една инструкция на министъра на финансите за финансово-икономическо обосноваване на нормативните актове. Тя е сложна и не се прилага. Същото се случва с инструкциите за прилагане на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол. В правилника за работа на Министерския съвет също са налице някои рационални идеи, но съгласувателният процес - особено в голяма коалиция с политбюро като управляващата в момента – е доста непрозрачен и пълен с изненади за потърпевшите.
Преди години имаше един виц, който, ако не ме лъже паметта, бе разказан първо от Радой Ралин: решили да направят административна реформа, организирали министерство на писането, след туй – министерство на четенето, а смятането, понеже било много сложно, го прехвърлили към БАН. Същото може днес да се каже за предвиждането на въздействията от политиката и регламентите, с тази разлика, че и БАН не може да върши работа.
Тъй като няма описание на целите на регламентите, няма анализ и няма обществено обсъждане, но за сметка на това в документа има позоваване на съответния „европейски акт”, планът за действие издава обстоятелството, че прилагането им е просто самоцел.
Мисля, че опитът от почти две седмици членство в ЕС вече красноречиво показа, че така разбираната политика е просто глупава.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
10 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
ЧИФУТСКОТО КОПИЛЕ - "ЧИЧО ФИЧО" ДЕТО ПИШЕ ОТ САЩ, НЕКА ЗА ЗНАЕ, ЧЕ ВЪВ ВРАЦА Е НАПРАВЕНО ПЪРВОТО РИТУАЛНО ЮДЕЙСКО УБИИСТВО В КРАЯ НА 18 ВЕК. УБИТО Е ЕДНО 17 ГОДИШНО МОМЧЕ. ВРАЦА ПОМНИ И СЕ ПИШЕ В ИСТОРИЯТА НА ГРАДА !Юдейското копиле "Чифут Фичо" да отвори следващата страница и да се запознае с юдейските престъпления по света !-[img]http://www.jewwatch.com/[/img] -След това му препоръчвам да прочете и следващата страница на Хери Форд, той знае американски език и копилето служи вярно на юдейските престъпници, …
не както Хенри Форд !-[img]http://www.biblebelievers.org.au/intern_jew.htm[/img] -Чифут Фичо може да се запознае и със страницата на Майкал Мор, който го уважава цялата САЩ държава за документалните филми дето направи и получи награди ! Ето следващите страници .... -[img]http://www.michaelmoore.com/[/img] ЮДЕЙТЕ СА ГОНЕНИ ЗАРАДИ КРЪВОПИИСТВОТО СИ ОТ ТЯХНАТА РЕЛИКИЯ, КОЯТО СА РАЗПРОСТРАНЯВАЛИ В СРЕДНИТЕ ВЕКОВЕ !ЗА ИДВАНЕТО ИМ НА БАЛКАНИТЕ , ТУРЦИТЕ СА ГИ ПОЛЗВАЛИ ЗА УБИИЦИ ПО БЪЛГАРСАКИТЕ ЗЕМИ !ЗА СВЕДЕНИЕ НА ЧИФУТА ФИЧОВ .................................. БЪЛГАРСКИЯТ ПАРЛАМЕНТ Е ГЛАСУВАЛ ЗАКОН НА 11 ДЕКЕМВРИ 1906 ГОДИНА, В КОЙТО СЕ КАЗВА : " Ограничава емиграцията за Америка и забранява заселването на руски еврей в България " - Цитирах страница 82 / от шведската книга издетелство на Бониерс - "KRONIKA ÖVER 20 ÅRHUNDRADET"ПИТАМ ЗАЩО, НАШИТЕ БЪЛГАРСКИ БАЩИ И ДЕДИ СА ГЛАСУВАЛИ ПОДЕБЕН ЗАКОН ЗА БЪЛГАРИЯ ПРЕДИ ОЩЕ ДА СЕ СЪЗДАДЕ - РАСОВАТА ТЕОРИЯ ОТ ЮДЕЙСКИ ДОКТОРИ, СЛЕД ТОВА В ШВЕЦИЯ И ПОСЛЕ В ГЕРМАНИЯ И СЕГА ДА НИ СЕ НАБИВАТ РЕЛИГИОЗНИ ДОГМИ НА СВЪРХ НАЦИЯ ЮДЕЙСКА ?ЗА ЦИТИРАНИЯ ЗАКОН МОЖЕ ДА СЕ ПРОВЕРИ И В НАРОДНАТА БИБЛИОТЕКА В ДОКУМЕНТАЛНИТЕ СТЕНОГРАФСКИ ПРОТОКОЛИ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ !Човечеството не може да се лъже цял живот !Стефан д-р Д Чолаков14 януари 2007 - ПО СВЕТИ ВАСИЛ НА ИСТОЧНОТО ПРАВОСЛАВИЕ ![img]http://www.stefan-tcholakov.com/[/img]ШВЕЦИЯ
Искрени поздравления за автора! За пореден път, г-н Станчев ме убеждава, че е един от най-компетентните и полезни хора в територията, наречена "държава" България.
СИГАНИТЕ И МВР - МИНИСТЪР , РУМЕН ПЕТКОВ Автор: STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SV Получено на: 15 Януари 2007 00:09 СИГАНИТЕ И МВР - МИНИСТЪР , РУМЕН ПЕТКОВ, ДАЛИ СИ ГЛЕДА ГАЗО НА ОГЛЕДАЛОТО ? ............................ В огледалото ...............................http://www.novinar.bg/?act=news&act1=mnenia&mater=MjE0Nzsy ....................... [ 2007-01-15 ] ............... Много се натегна международното положение, драги читателю. Толкова много, че Израел поиска 30 000 войници на НАТО да го пазят от …
арабите. Както се вижда, дошло е време евреите и мюсюлманите да седнат и да се разберат като добри християни. .................. http://www.novinar.bg/?act=news&act1=mnenia&mater=MjE0NzsyMQ== .........................Само да не взимат пример от македонците и българите, че оправия няма да има. За кой ли път край Вардар разрушиха паметника на националната героиня, за която и двата народа пеят песни. Шизофренията на макетата напомня за един техен виц. Прибрал се една нощ един македонец, силно пиян, а от задния му джоб стърчи бутилка ракия за из път. По едно време македонецът залитнал, изтърсил се върху бутилката и тя му нарязала задника. Затюхкал се човекът: "Олеле, што ке прайм сега!? Оная змия у къщи ке ме утепа тоа пат!" Изведнъж му хрумнала спасителна идея. Влязъл в най-близката денонощна аптека, купил лейкопласт и се прибрал. Застанал пред огледалото, свалил си гащите, надупил се към огледалото и започнал да си превързва накълцания задник с лепенките. После тихо си легнал. На сутринта го събудили крясъците на жена му: "Пияница!". - Епа как позна бе, жена? - попитала макето. ..................................- Как нема да познаем, целото огледало е у лейкопласт! Усмихни се, България, и не се сърди на македонците, докато се опитват да си лекуват накълцания от сърбите задник, като трошат огледалото. Рано или късно безплатните визи и Софийският университет ще си свършат работата. .............. http://www.stefan-tcholakov.com .......... KOPI - STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SVERIGE
ЗАЩО БЕ БРАТЯ МАКЕДОНЦИ И ВИЕ БЪЛГАРИ ИСКАТЕ ДА МИ ГО НАЧУКАТЕ ОТЗАД, НЕМОЖЕ ЛИ ОТ ПРЕД .......................... УСТНО ПОСЛЕ ПИСМЕНО ! ..................................... НА КОЙ СЪМ МУ СТОРИЛ ЗЛО НА МАКЯ МУ У ГАЗО ! ................................ УВАЖАВАМ ВИ ВСИТЕ БАРАБАР С ДРУГАРЯТ ЖЕЛЬО МИТЕВ ЖЕЛЕВ И ЮДЕАЙСКА МАФИЯ ДЕТО ВИ ПРОДАВАШЕ ОРЪЖИЕ, ЗА ДА СЕ ЗАЩИТАВАТЕ ОТ ЧУЖДИТЕ, А ВИЕ ГО ПРОДАДОХТЕ НА КОСОВЦИТЕ ДА СТРЕЛЯТ ПО ВАС ................................... УВАЖАВАМ И ЦИГАНИНО МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛИ …
ИВАН КОСТОВ - ЮДЕЙСКОТО КОПИЛЕ ДОТО ВИ ПОДАРИ ТАНКОВЕ И ВИЕ ГИ ПРОДАДОХТЕ НА ЧУЖДИ ДЪРЖАВИ ВМЕСТО ДА УДАРИТЕ ПО БУГАРИТЕ, ................................ ЗА ЕДНА ПЛОЧА ЩЕ ПРАВИМ ВЪПРОСИ ............................... ЕМИ ИМ ГИ МАКЯТА НА АМЕРИКАНЦИТЕ И НОЙНЕТЕ ВРАГОВЕ КИТАЙЦИТЕ, ДЕТО ПОКРЕПЯХА ЕНВЕР ХОДЖА - КУРЕЦ ГЛОДЖА ............................... МАМЕНЦЕТО ВИ ЕБАВАМ НА ВСИЧКИ ПРЕДАТЕЛИ ДОТО СТЕ МИ ЗАЯЛИ КУРО-МИТОВИЯ, НО ЗА ВАС НЯМА ДА ГО МИЯ И ЩЕ ВИ ГО ПОДАВАМ МРЪСЕН И КАЛЕН, ЗАБИВАН У ЧЕНИ ДУПКИ И ГЪЗИЩА , ДА ГО ЛЪСКАТЕ ГЪРБАВИЯ И ДА МУ СЕ РАДВАТЕ, ДА СИ ГО ПРАВИТЕ ПО ВКУС И МЕК И ТВРЪД ...................... КОЙ КАКТО ЖЕЛАЕ ТАКА ДА СИ ГО ПРАВИ И КЪДЕТО ЖЕЛАЕ ТАМ ДА СИ ПОСТАВИ И УСТНО И ПИСМЕНО У ГАЗО ........................ СВОЙ - ЧОЛИ БОЛИ ГО УЙЬО ОТ ШВЕЦИЯ
- Първо, нужен е лицензионен режим ида сте сигурни, че престъпниците не въртят заложни къщи. Второ, да се поддържа база с данни за сделките. Трето, да се прилагат законите. Тук има твърде много закони, които не се спазват.- Случва се клиенти да бъдат мамени в обменни бюра у нас...- Тук имате повече обменни бюра, отколкото в Ню Йорк! Те са прекрасна възможност за вливане на мръсни пари в икономиката. А имате мафия, проблем с наркотрафика - всички елементи са налице.Брюксел ни попари с докладБългария …
е най-слабата бранна в борбата с организираната престъпност в региона. Тази изпепеляваща критика отправи в края на август евроекспертът Байрън Дейвис. "Труд" публикува документа на 20 август т. г. Посредственост цари сред управляващите и те не бързат да приемат нужните закони, отбеляза Дейвис. Според него в МВР цари корупция, а в дирекция "Национална полиция" се насърчава шуробаджанащината.Вътрешният министър Георги Петканов заяви, че данните са остарели и нарече Дейвис "пенсионер, който никога не е заемал управленски длъжности".Автор: Ирина ГРОЗДЕВА
- Абсолютноточно. Дали е нарочно, или не - е друг въпрос. Но в много случаи те защитават много повече интересите на бандитите, отколкото на обществото. А мисията на управляващите е да защитава гражданите, и то определено се е провалило в тази задача. За медиите би било много интересно да установят защо тези закони не се прокарват и не намират подкрепа. Колебая се да кажа, че депутатите са корумпирани, защото се срещнах с някои и те въобще не са подготвени, не знаят за какво става дума. Но трябва …
да осъзнаят, че ще трябва да променят НПК и други норми, за да се справите с тези проблеми. Може да произнасят колкото си искат речи, но не съм чул някой да е арестуван в резултат на реч. Вероятно депутатите не осъзнават сериозността на проблемите и не си общуват достатъчно с МВР служителите. Трябва по-добър диалог между институциите. Трябва да си набележите приоритети, и то такива, които не изискват голямо преработване на НПК.- Например?- България има най-стро-гите правила за пазене на данъчна тайна в света. Ако Главна данъчна дирекция открие измама, по закон те го предават на прокурор с името на длъжника и с неговия БУЛСТАТ. Пак по закон те не могат да му кажат каква е измамата, нито какви данъци е платил. Как се разследва престъпление при тези обстоятелства е най-голямата мистерия тук! Нужно е само текстът да гласи: "В случай на подозрение за измама информацията, свързана с нея, да бъде разкривана на прокурора." Мога да напиша този текст за 2 минути! Няма да се обърне светът, ако го въведете! А това ще позволи мафиотите да бъдат преследвани и за данъчни престъпления.- Обсъждали сте и регулацията на заложните къщи и обменните бюра у нас. Има ли съмнения, че прикриват престъпна дейност?- Има много подозрения за това. Но нямате никаква уредба за небанковите институции, финансовите отчети или цифри и затова никой не знае какво става. Казано ни бе, че само в пожарната имат представа за броя на заложните къщи, защото те са длъжни да се регистрират при тях. Става дума за около 15 000. Това е лесен начин да вкараш мафиотски пари в търговския поток и всичко да е законно. Липсата на контрол е като покана.- Какво трябва да се промени?Следва продължение
Бърнард Бейлър: Депутатите ви работят за бандитите (ТРУД) - 2004/9/14 ________________________________________Бърнард Бейлър е бивш данъчен прокурор в щата Оклахома. Сега е съветник по борбата с финансовите престъпления към финансовото министерство на САЩ. - Г-н Бейлър, споделяте ли заключенията на евроексперта Байрън Дейвис, че България е най-слабата брънка в региона в борбата с организираната престъпност?- Категорично да. Идвам в България от 5 г. и реформите тук са невероятно бавни и понякога обратими. …
Това е много разочароващо. Обезпокоих се, като прочетох доклада на Дейвис, защото разбрах, че по план Наказателнопроцесуалният кодекс (НПК) трябва да бъде променен до 2007 г. Честно казано, България не може да чака дотогава.- Защо?- Всички знаем, че организираната престъпност контролира голяма част от икономиката ви и този въпрос трябва да се реши бързо. Критиките към МВР в доклада са малко несправедливи, защото те не разполагат с инструменти за борба с бандитите. А сред основните инструменти е един променен НПК. Сега няма никаква следствена тайна, защото защитата участва в разследването! Не можете да намерите свидетели, защото бандитите знаят кои са проклетите свидетели и те или не говорят, или ще бъдат намерени мъртви в някоя канавка. Хайде да не се залъгваме! Как да бъдат подслушвани мафиотите, като знаят, че ги следят? Това послание не стига до парламента.- Как си го обяснявате?- Законът за конфискуване на незаконно придобитото имущество и прости неща като предложението за отмяна на данъчна тайна при разследване са в девета глуха. Българската политика е мистериозна за мен. Но е сигурно, че депутатите не откликват на интересите на хората.- Това значи ли, че те не защитават интересите на хората, а на бандитите?Следва продължение
Значи спешно ни трябва европейско правителство, по възможност свормирано в Брюксел.Само че де такъв късмет!
то кога ли тези същите които сега ни управляват са имали и най малка представа какво трябва да правят а и да са имали не са им разрешили това е положението
Krassen Stanchev otnovo e napisal mnogo prijatna za 4etene i to4no otrazjavasta realnostite statija. Rjadko se srestat v BG mediite tolkova informativni i v sastoto vreme interesni 4etiva.