Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Замразените европроекти тръгват с увеличени цени

Гроздан Караджов ще иска още 600 млн. лв. от актуализацията на бюджета

4 коментара
Замразените европроекти тръгват с увеличени цени

След повече от половин година умуване замразените европроекти в строителството ще бъдат размразени с увеличаване на цените.

Индексацията на договорите с държавата и общините, заради поскъпналите материали, ще стане с промяна в Закона за обществените поръчки (ЗОП), и нова методика от правителството. Това съобщи вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов по време на блиц контрола в ресорната парламентарна комисия във вторник.

В момента не се работи по стотици договори, защото за фирмите е неизгодно да ги изпълняват, заради високата инфрация през последната година. Отделно има случаи на пропаднали обществени поръчки, които са се точили с години и сега избраните изпълнители отказват да сключат договорите на предложените преди време и несъответстващи на сегащната ситуация цени.

Разрешаването на казуса, за който строителите настояват от септември 2021 г., е постигнато по време на среща със строителната камара, в която са участвали още и вицепремиерите и министри на финансите Асен Василев и на регионалното развитие Гроздан Караджов в понеделник.

Промяната в ЗОП и методиката

Текстът, който ще бъде предложен за гласуване в Народното събрание гласи: "изменение на цената на обществената поръчка в резултат на бързо растяща инфлация се извършва по методика, утвърдена от Министерския съвет" (чл.116 а в ЗОП), каза Гроздан Караджов. Той поиска подкрепа от депутатите за бързото му приемане, за да се отпуши строителния процес. В противен случай рискът е да бъдат загубени милиони от еврофинансирането.

Методиката, по която ще става индексацията, не беше представена пред депутатите от ресорната комисия.

Индексацията ще става договор по договор, каза заместник-министърът на регионалното развитие Деляна Иванова. По думите ѝ това ще се случва само при осигурен бюджет от страна на възложителя.

По договорите с евросредства такова има и там няма да има проблем с подписването на анекси и индексацията, каза Иванова.

При обектите, финансирани от държавния бюджет, ситуацията е по-различна и всичко ще зависи от актулизацията на бюджета през лятото, стана ясно от обясненията ѝ.

МРРБ ще иска поне още 600 млн. лв. от бюджета

Поне още 600 млн. лв. ще поиска Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) при предстоящата актуализация на държавния бюджет, каза Гроздан Караджов.

"Това е малко като загрявка за актуализацията на бюджета", допълни той.

Гроздан Караджов каза това в отговор на въпрос, че няма да може да изразходва планираните над 2.2 млрд. лева по бюджета на МРРБ. Причината е, че хората не виждат никакви ремонтни дейности по пътищата.

"Проблемът не е в изразходването, а в недостига на средства", отговори Караджов и представи сметката.

По старите договори за текущ ремонт и поддържане на пътищата трябва да се платят едни 656 млн. лв.

Пак по тези договори ще трябва да бъдат платени още едни 1.2 млрд. лв. за довършването на започнатите, но незавършени 278 обекта.

Отделно още 220 млн. лв. е новото възлагане за пътни ремонти по старите договори за 330 млн. лв. и сметката вече отива на над 2.2 млрд. лв., каза Караджов.

А има и още - поне възлагане за 400 млн. лв. ново пътно строителство и още около 200 млн. лв. за нови обекти, посочи той. Така че ще са ни необходими поне още едни 600 млн. лв. по тазгодишни възлагания, каза Гроздан Караджов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. SILENCE
    #4

    Правилата на пазарната икономика не се спазват в плановото комунделско стопанство и затова е по-добре да спрем да "строим" дупка до дупка "магистрали", без гаранционен срок и без ясни критерии какво е вложено като качество в този тип ЦоЦиалистическо строителство.Колкото и да е висока инфлацията ( а % й са ясни за строителните материали), никога не може да достигне %-а на оскъпяване на незаконните договори и откровено криминалните начини на източване на средствата за тях.

  2. полк. Дрангов
    #3

    Ами от кога ви пиша, една мафия смени друга мафия!

  3. Levitan
    #2

    Типично Киро. Спряха проекти, щото били на ГЕРБ под предлог борба с мафията , а сега ги продължават същите, но на по-високи цени. И мафията я пребориха, разбира се. Само дето същите фирми продължават. Честито на умнокрасивите. Всичката работа ви такава!

  4. Мюнхен
    #1

    В момента, ако тръгнете из България, никъде не се строи, нито ремонтира. Всичко е замряло, а недовършените пътища, някои от тях наречени "магистрали", стоят като неми свидетели на една жалка действителност. За Струма е ясно защо не се строи, а остават някакви си 25-30 км- за да не ходят българите на море в Гърция, да поемат към прахоляка и мутрите по Черноморието, където освен прахоляк и мутри, ще намерят още и замразена лоша храна,високи цени, напитки-ментета, местни измамници и представителки

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.