Западът трудно ще заобича Русия, дори с платен пиар

Руското правителство и "Голдман сакс" ще променят образа на страната сред внушителна група влиятелни чужденци

Западът трудно ще заобича Русия, дори с платен пиар

В началото на тази година руското правителство нае американската инвестиционна банка "Голдман сакс" (Goldman Sachs), която срещу 500 000 долара да помогне за подобряване на имиджа на Русия, който отблъсква инвеститорите. Представителите на банката и пиари са съставили списък на най-авторитетните западни журналисти, икономисти и политолози, чието мнение за Русия трябва да се промени. А те, според плана, ще "разнесат" новия образ на страната сред широки групи инвеститори, съобщава руското издание "Финмаркет", което се е запознало със списъка и е провело разговори с хора, попаднали в него.

Сред тях са бивши посланици на САЩ в Русия, известни икономисти като скепитчно настроения спрямо страната Нуел Рубини, шефове на инвестиционни компании, включително Бил Грос и Мохамед Ел- Ериан от PIMCO – най-големият инвестиционен фонд в света.

В списъка фигурират около 50 журналисти, публицисти и колумнисти, около 30 ръководители на инвестиционни фондове и членове на директорските им съвети. Сред известните журналисти са Кристиа Фриланд, редактор от Ройтерс (Thomson Reuters), Чарлз Кловcр, който ръководи московското бюро на "Файненшъл таймс" (Financial Times), също Едуард Лукас от британското списание "Икономист" (The Economist). Сред известните политици са бившият италиански прмеиер марио Монти, генералният директор на СТО Паскал Лами и др.

Явно по недоразумение в списъка попада и основателят на Hermitage Capital Уилям Браудър, срещу когото руските власти наскоро образуваха наказателно дело за инвестиции в акции на "Газпром" в началото на 2000 г., което станало при заобикаляне на официалните ограничения.

В списъка са и над 70 различни компании от цял свят – от рейтингови агенции до различни фондове.

Уважението и доверието на тази целева група трябва да бъде завоювано от руски високопоставени чиновници – преди всичко "либералите" Игор Шувалов и Аркадий Дворкович, а също така министрите на финансите и на икономиката Антон Силуанов и Андрей Белоусов и техните заместници. Всички те ще участват в международни конференции. Към тях са включени председателят на "Сбербанк" Герман Греф и на ВТБ Андрей Костин.

Руските чиновници често ще бъдат пращани в команидровки зад граница, за да укрепват връзките с целевата аудитория, а хората, попаднали в списъка, често ще бъдат канени в Русия.

Руското правителство е уверено, че проблемите на страната се състоят не само в лошото качество на властовите институции и съдебната система, а и заради това, че имиджът на Русия в чужбина е много по-лош от реалностите. Ако имиджът се промени, чуждите инвестиции ще потекат към Русия.

Чужденците няма да повярват на думи, нужни са реформи

От "Финмаркет" са се свързали с хора от списъка, съставляващ целевата аудитория, и някои от тях са отказали да говорят за своето отношение към Русия в контекста на конкретния имиджов проект. Съдейки по настроението на останалите, задачата на руското икономическо министерство и на "Голдман сакс" ще е по-сложна, отколкото изглежда на пръв поглед. Много от тях са настроени крайно негативно към властите в Русия и не планират да я заобичат в близко бъдеще.

Предложената програма за подоряване на имиджа на страната е получила висока оценка само от руския участник в списъка – ректорът на Руското икономическо училище (РЭШ) Сергей Гуриев.

Шефът на руското бюро на "Файненшъл таймс" Чарлз Кловър коментира липсата на върховенство на закона в Русия като проблем за инвестиционния климат. Затова правителството трябва да се съсредоточи върху реалните промени, като например да не допуска случаи като този със Сергей Магнитски.

Журналистът посочва, че когато западните издания пишат за Инидия или Китай, например, тонът е повече или по-малко дружелюбен. Когато става дума за Русия, първо обръщаме внимание на негативните новини, отбелязва той.

Не смятам, че Русия сега изглежда за чужденците по-надеждна и стабилна страна на фона на кризата в еврозоната. Преди 3-4 години руската икономика също изглеждаше доста стабилно в сравение с Европа, но тогава притокът на инвестиции също бе нисък. Въпросът не е в стабилността. Кризата в еврозоната рано или късно ще повлияе негативно на руската икономика, посочва Кловър.

Според него Русия е привлекателна за инвеститорите заради огромния си потенциал.

Ричард Пайпс, професор от Харвард, специалист по руска история и политически анализатор, казва, че би променил своето мнение за ситуацията в Русия, само когато тя поеме по пътя на правова държава. Необходима е коренна промяна в политиката на страната. Чужденците се боят да инвестират в руски компании и имущество, защото властите могат да им отнемат придобитото. Причина за лошата репутация на Русия не са експертите и инвеститорите, а политическата ситуация вътре в страната, изтъква професорът.

Преди всичко Русия трябва да стане правова държава. На Запад всички знаят какво се случи с Михаил Ходорковски, заключава Пайпс.

Като историк той посочва дългата традиция на авторитарната власт в Русия. Класически пример за служител, нарушаващ закона в името на правителствени интереси, е граф Бенкендорф. Той казвал, че законите са написани за поданиците, а не за началството.

Професорът казва, че има свои лични инвестиции в САЩ и Швейцария, защото е уверен, че парите му там са в безопасност. Не бих посъветвал никого да инвестира в страната ви. Когато условията за бизнеса се променят, когато имуществото стане действително неприкосновено, когато започнат да се съблюдават законите – тогава това би било разумно, казва още проф. Пайпс.

Едуард Лукас, редакотр от списание "Икономист", признава, че се отнася много скепитчно към режима на Путин. Русия има фантастичен потенциал, но хората, които носят отговорност, предпочитат да обогатяват себе си, а не страната. Съществуват ниши на инвестиционни възможности, но бизнес средата е твърде сложна, с множество невидими бариери и подводни камъни, отбелязва той.

Основните конкуренти на Русия за преки чужди инвестиции са страните от Източна Европа и Централна Азия. Онези от тях, които влязоха в ЕС, Полша например, показват много добри резултати.

На въпрос какви стъпки или заявления на руското държавно ръководство могат да го накарат да промени мнението си за страната, Лукас отговоря: "Никакви. Не виждам никакви съществени различия между "либералите" или останалите. Имаше някакви проблясъци на надежда в епохата на Медведев, но те се оказаха само илюзия".

Томас Пикъринг, бивш посланик на САЩ в Русия, бивш помощник - държавен секретар по политическите въпроси, бивш старши вицепрезидент за международните отношения на компанията "Боинг", заявява, че не е знаел, че се е оказал в "някакъв списък".

Той не разполага с никакви специални препоръки за подобряване на имиджа на Русия и привличане на инвеститори. Посочва обаче, че такива неща като защитата на интелектуалната собственост, улесняване на бюрократичните процедури при създаването на фирми, опростяване на формални процедури за инвеститорите, опростяване на данъчното законодателство в сферата на инвестициите – са ясен и директен път към повече инвестиции.

Томас Пикъринг казва, че от началото на 2001 г. до средата на 2006 г. е работил за компанията "Боинг", която активно е инвестирала в Русия: продавала готови самолети на руски компании и е правила многомилиардни покупки на титан от Русия. Освен това е наела 50 000 руски инженери за разработка на възли за самолети.

Пикъринг дава и ценни съвети. Който прави бизнес в Русия, трябва да помни, че ако избира местен партньор, трябва да го познава много добре. Трябва да създадете система на взаимно доверие. Това е важно, за да познавате определени хора в правителството, така че те да могат да обезпечат изпълнение на обещанията, които са важни за вас. Необходимо е да работите с различните нива на властта – местни, областни или федерални, а за това се иска определено търпение, тежка работа, казва той.

Ако сте много голяма компания със значим пазарен дял и някой иска да завземе вашия бизнес в таен сговор с местните власти, той няма да може да го управлява успешно, тъй като не разполага с нужната технология, достъп до пазара или знания, смята Пикъринг.

Споделяне
Още от Бизнес