Зимното чистене на пътищата поскъпна с 10 млн. лв. неясно защо

Готова е програмата за спешен ремонт за 200 млн. лв., но парите не са осигурени

Сн.Архив

След като във вторник министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева обяви, че "свърши ерата на евтините пътища", два дни по-късно вдигна с 10 млн. лв. парите за зимното поддържане през този сезон спрямо миналия.

Сумата, която е предвидена за поддържане на републиканската пътна мрежа през зимния сезон, е 60 млн. лв., съобщи Терзиева пред журналисти във Варна без да посочи аргументи за поскъпването.

За сравнение последните две зими излизаха на държавата средно около 50 млн. лв. Цените поскъпнаха за зимния сезон на 2010 г., когато масово бяха сключени нови договори с 28-те пътни управления, като преди това държавата плащаше средно между 30 и 40 млн. лв. Новите договори бяха остро критикувани от БСП заради завишените цени на определени видове дейности и под натиска на опозицията и на депутата Димчо Михалевски  пътната агенция предоговори част от тях.

Точно с аргумента да не се допусне отново такова повишаване на разходите за пътно почистване преди дни регионалният министър обясни как на предстоящите търгове ще бъдат определени тавани на цените за отделните видове дейности по поддръжката на шосетата. Сега обаче остава неясно защо изведнъж дейността поскъпва с 10 млн. лв., след като публично не е обявявано да има промяна в действащите договори, които са за четири години и с фиксирани цени на услугата.

За подготовка на пътищата преди зимния сезон – изкърпване на дупки, освежаване на маркировката и обезопасяване, ще бъдат вложени 3.5 млн. лв., каза Десислава Терзиева. По думите ѝ до края на октомври ще приключват проверките по области за готовността за зимно поддържане.

"Искам да се създаде много добра организация, да знаем кой за какво носи отговорност", каза министърът на регионалното развитие, без да обещава да лови снежинките още във въздуха като предшественичката ѝ Лиляна Павлова.

До края на октомври ще бъдат ремонтирани пътните участъци Девня-Варна и Белослав-Варна с обща дължина 22 км, като инвестицията е за над 5 млн.лв.

Подготвена е програма за второкласни и третокласни пътища, които се нуждаят от спешен ремонт, за 200 млн. лв. Планът обхваща всички региони, определят се най-приоритетните участъци и според възможностите на бюджета ремонтите ще започнат още през пролетта на 2014 г., обеща Терзиева.

Мостовете в лошо състояние са около 100. Догодина ще се извършат необходимите проучвания, за да се определят съоръженията, които имат най-належаща нужда от ремонт и ще се търсят източници на финансиране, каза още тя.

Проучване за лошото състояние на мостовете с помощ от френското правителство беше правено още по времето на НДСВ, а при ГЕРБ програмата беше актуализирана отново. За 12 години обаче не се намери правителство, което да отпусне средства за ремонта им. Само за трите виадукта по магистралите "Хемус" и "Тракия" се отпуснаха средства и  това лято започна ремонта им, който се оказа спешен след земетресението край Перник миналия май.

Споделяне
Още от Бизнес

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?