Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Български производители обвиниха големите вериги в монопол

22 коментара
Български производители обвиниха големите вериги в монопол

С картелните си споразумения големите търговски вериги в България налагат монопол и търговски политики, чиято цел е извличане на максимални облаги за тях и притискане на българските производители. Това заяви социологът Кънчо Стойчев в качеството му на член на управителния съвет на Съюз “Произведено в България”.

В собствените си държави и в повечето чужди големите вериги договарят отстъпки, които не прилагат спрямо българското производство, а обратно товарят го до 30% отгоре, каза Стойчев. Според него държавата не била намерила механизми да защити малкия и средния бизнес у нас и тотално отстъпила по отношение на регулацията и контрола.

Неприемането на промените в Закона за защита на конкуренцията, който трябваше да сложи в ред проблема с монополите в България, доказва това, смятат от Съюз “Произведено в България”. Според организацията свитото потребление и високата безработица в страната са резултат от липсата на адекватна политика, която да създава правила и да стимулира родното производство.

За сметка на правилата на честната търговия в България е създаден “данъчен рай” за чуждите търговци и “ад” за българския работодател, се казва в изявление на съюза.

В него е посочено, че проблемът със злоупотребата с пазарна сила от страна на търговските вериги е поставен в “Зелената книга” на Европейската комисия, която ще излезе с конкретни мерки за решаването му през тази година.

Съюз “Произведено в България” подготвя Кодекс за търговско поведение, който ще бъде предложен на търговските вериги, а държавата ще бъде поканена за арбитър в преговорите. Кодексът ще представлява рамка на взаимоотношенията “търговци - производители”, която да е взаимноизгодна и да накара търговците сами да се откажат от част от порочните си практики, каза Пламен Грозданов, председател на съюза. Според него, ако се намери макар и частично решение на този проблем, положението на българските производители значително ще се подобри.

През февруари 2011 г. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) откри картел между шест големи търговски вериги. Разследването, което започна през май 2009 г., обхвана “Метро Кеш енд Кери България”, “Билла България”, “Кауфланд България енд Ко”, “ХИТ хипермаркет”, “Максима България” и “Пикадили”. Според КЗК шестте вериги са договаряли промоциите си и отношенията с доставчиците. Компаниите възразиха на направените констатации на антимонополния орган.

На 9 април тази година КЗК заплаши търговските вериги, че може да възобнови производството за картел срещу най-големите в бранша. КЗК изиска информация от шестте търговски вериги за това как са изпълнили предложените от тях и одобрени от комисията “предложения за поемане на задължения”. Те бяха свързани с премахване на проблемни клаузи от договорите и общите условия на търговските вериги и техните доставчици.

През 2012 г. големите вериги обещаха да премахнат практики, които водят до възможност за ограничаване или нарушаване на конкуренцията на пазара за доставка на стоки. Поетият те ангажимент беше без срок за изпълнение. Това е причината КЗК да направи последващ контрол и изиска информация за тяхното изпълнение.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

22 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #22

    Не ме интересува националността на сиренето, кашкавала, млякото и пр. Важното е качеството да е добро или поносимо и цената да е адекватна. Защо да мисля за местния производител, когато той не мисли за мен и слага боклуци в продуктите. Сам да се оправя - моята работа в случая е да давам пари в магазина. А тези пари изкарвам от работата, която аз трябва да върша съвестно. Това е!

  2. Анонимен
    #21

    17 изобщо не ме интересува какво плащат на т. нар. държава и какво си изнасят. Важното е че мога да си купувам качествени неща на доста по-ниски цени от тези на измислените български тъговци, а българските производители трябва да се научат, че доверието на потребителите се печели трудно и се губи лесно. В българските продукти всичко зависи от партидата и никога не знаеш каква изненада те очаква под опаковката. Е затова бягам от българското като дявол от тамян.

  3. Анонимен
    #20

    Номер 8 се е изказал не само разумно, но и рядко грамотно (в преносния и прекия смисъл на тази дума).

  4. Анонимен
    #19

    Явно българските производители имат сериозни проблеми с пласмента на сиренето и кашкавала без мляко, саламите без месо и тем подобни изобретения на народното творчество.

  5. Анонимен
    #18

    Добре, че са чуждестранните, че ако останем на българските.....

  6. Анонимен
    #17

    Чуждестранните търговски вериги изсмукват огромни пари от всички нас, без да имат кой знае какви финансови тяжести у нас.Плащат ДДС, което си възстановяват, защото мащаба им го позволява, изнасят си 99% от чистата печалба, а 1% от нея я ползват за заплати и осигуровки на работниците си.Това е болезнената истина и всеки българин, който ходи там буквално предава българския търговец на дребно и не му позволява да се развива.

  7. Анонимен
    #16

    Нещо май червените "капиталисти" ги заболя, че не могат да си пробутват боклуците на неадекварно високи цени заради конкуренцията на нормалните търговци и се разпищяха.

  8. Анонимен
    #15

    Номер 8 е абсолютно прав!

  9. Анонимен
    #14

    1/ КЗК са абсолютни слагачи и безделници и шефът им трябва да бъде разследван за корупция, 2/ Българските производители бяха забравени и съсипани от държавата (Дянков) през последните 4 г., 3/ Държавата има механизми, но всички ги е страх - във Франция, пресните зеленчуци се доставят от стопанства в радиус от 200 км,

  10. BLM
    #13

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.