Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Поредна заплаха за железничарска стачка

В БДЖ недоумяват защо държавата не им дава обещаните 140 млн. лв.

2 коментара
Поредна заплаха за железничарска стачка

Железничарският синдикат декларира в петък своята готовност за протестни и стачни действия заради неизпълнени обещания от страна на БДЖ и Национална компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ). Това става ясно от позиция на синдиката, изпратена до медиите.

Напрежението в железницата се засилва само 6 месеца след предупредителната едночасова стачка от 10 март, която спря над 50 влака за времето от 10 до 11 сутринта. След продължителни преговори синдикатите и бившият транспортен министър Александър Цветков и социалният министър Тотю Младенов подписаха стачни споразумения и Меморандум за разбирателство за развитието на българския железопътен транспорт. Ангажиментите в подписаните документи обаче не се спазват, твърдят синдикалистите.

“Работодателите едностранно продължават действия за закриване и извеждане на дейности извън структурите на железопътните предприятия. До настоящия момент преговори за нов колективен трудов договор за служителите на БДЖ не са започнали, в структурата на отделните дружества се закриват дейности, което води до незаконно съкращаване на персонал, вместо инвестиции и внедряване на нови технологии се връщат остарели технологии на работа, закрита е Комплексна система за автоматично управление на влаковете София – Пловдив” - това са част от оплакванията на синдикатите, описани в позицията на организацията.

От началото на годината досега в БДЖ и НКЖИ са съкратени около 1400 души, каза пред Mediapool председателят на железничарския синдикат Петър Бунев.

Според профсъюза ръководството на железницата не предприема действия за повишаване на доходите, съобразно разписаните ангажименти в стачното споразумение, не се осигуряват безплатна храна и тонизиращи напитки, както и работни облекла и лични предпазни средства, не се предприемат действия за подобряване условията на труд.

Синдикатите искат финализиране на преговорите за колективен трудов договор (КТД) до 10 октомври, обявяване на посегателството върху подвижния състав и железопътната инфраструктура за тероризъм и незабавно отпускане на обещаните от държавата 140 млн. лева за БДЖ под формата на заем. В противен случай железничарите са готови да напуснат работните си места за пореден път.

От НКЖИ вече са реагирали на недоволството на синдикатите и са ги поканили за преговори по новия КТД на 14 септември. От БДЖ все още няма реакция, но според Бунев и това ще се случи. Декларацията, че сме готови на протести засега е само заплаха, но и миналия път така се започна, каза Бунев.

На въпрос дали синдикатите са склонни на отстъпки предвид тежкото финансово състояние на железницата Бунев отговори положително, но само при гаранции за реформи. За тях само се говори, но нищо не се прави, каза той.

Да чухте да се говори за по-хубави, по-сигурни, климатизирани влакове, запита Бунев. По думите му единствената “реформа” е съкращаването на персонал. Той обаче даде положителна оценка на разделянето на активите на пътнически и товарни превози и обособяването им в отделни търговски дружества.

От БДЖ разчитаха на обещания държавен заем от 140 млн. лева, гласуван още в края на март от парламента, за да закърпят временно финансовото си състояние до отпускането на големия заем от 460 млн. лева от Световната банка (СБ), чието одобрение във Вашингтон предстои след две седмици. Кога обаче БДЖ ще получи парите от СБ не е ясно, тъй като за целта е нужна държавна гаранция, която от своя страна трябва да се заложи в бюджета за догодина и да се одобри от парламента.

Крайно нужните пари, обещани от правителството от държавната Българска банка за развитие до идване на международния заем, обаче не са отпуснати и до ден днешен. От ръководство на БДЖ твърдят, че са представили всички изискани документи на финансовата институция, но неясно защо заемът все още не даден на БДЖ.

Едно от обясненията е, че от финансовото министерство не са доволни от скоростта на реформите в БДЖ и се притесняват, че парите ще потънат в небитието. Официален коментар обаче няма.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Dante Alighieri
    #2

    Във всички страни по света държавата дотира железниците си,защото железниците са жизнено необходими за функционирането на държавата.У нас винаги е обратното-държавата абдикира отдавна от СВОИТЕ железници и ги остави на бавна смърт.Този кабинет не прави изключение от другите в това отношение.Е,смъртта вече дойде в БДЖ,буквално и преносно...

  2. Анонимен
    #1

    Не може в едно фалирало дружество да се говори за повишаване на заплатите. По-добре БДЖ-то да бъде обявено във фалит и на негово място да бъде създадено ново дружество, отколкото постоянно да го дотираме с нашите данъци.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.