Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

110 г. от първата в Европа въздушна бомбардировка, извършена от българската авиация

11 коментара
110 г. от първата в Европа въздушна бомбардировка, извършена от българската авиация

16 октомври 1912 г. се смята за бойното кръщение на младата българска военна авиация. На тази дата е извършен първият боен полет в историята на нашата авиация. Двама млади български пилоти летят над Одринската крепост и хвърлят ръчни гранати над гара Караагач. Това е и първият боен полет в Европа.

Освен разузнаване на силите на противника е осъществено и първото над стария континент бомбардиране от въздуха в истинска фронтова обстановка. Доказано е, че самолетът може да бъде използван и като нападателно бойно средство. Днес гарата Караагач е реставрирана и е посещавана от много туристи, включително българи, предава агенция БГНЕС.

В навечерието на Балканските войни /1912-1913 г./ България разполага не само с военно-въздушни сили, но и с обучени пилоти. Общият брой на самолетите е 21, които в хода на бойните действия те нарастват до 35. За разлика от България, Османската империя има само самолети - 20 на брой. Някои от тях в хода на стремителното българско настъпление към Цариград попадат в български ръце. Така се случва с двата пленени край Лозенград “Харлан”.

Първият полет с цел бомбардировка е извършен от Радул Миков и Продан Таракчиев. Те летят на самолет “Албатрос”, произведен в Германия. При полета са взети две бомби, които са привързани по импровизиран начин в кошове, прикрепени отстрани така, че да бъдат използвани от въздуха. Времето е било слънчево. Пилотите се насочват към гарата, защото там могат да нанесат най-сериозни щети на турците. Бомбите са пуснати от Продан Таракчиев. След изпълнението на задачата, "Албатросът" и двамата герои се приземяват благополучно в Свиленград.

Тази бомбардировка не е като по-късните по време на двете световни войни, но има огромен психологически ефект. Турците за пръв път виждат нещо, което ги връхлита от въздуха и избухва голяма паника сред одринския гарнизон. Новината за бомбардировката става световна и ни прославя в целия модерен свят. По това време към Щаба на действащата българска армия има много чуждестранни журналисти – от 27 държави, сред тях е дори и Лев Троцки.

Наличието на авиация говори за големия културен и просветен напредък на българите по онова време, които за по-малко от 35 години след освобождението си стават водещата нация в региона на Югоизточна Европа. Този най-съвременен род войски е също така свидетелство за това, че през този период българските офицери и генерали са представители на военната интелигенция, имаща огромни заслуги за модернизацията на страната ни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Един препатил
    #11
    Отговор на коментар #9

    Нека споменем и капитан Герхард Венгел - германски пилот загинал във въздушен бой защитавайки София.

  2. Един препатил
    #10
    Отговор на коментар #8

    Не е хубаво да се лъже. Съюзниците въобще не са бомбардирали жп линията София-Солун. Целта им са били нефтените полета в Румъния, а в България - столицата София. Имало е само една бомбардировка над гара Кочериново - този ден над София е имало гъста мъгла, съюзническите бомбардировачи тръгват да се връщат, но при гара Кочериново получават заповед да бомбардират гарата, да завият обратно и да бомбардират първото по-голямо селище, което се оказва Дупница. Жителите на Дупница са били много изненадани

  3. Гьорче Петров Н
    #9
    Отговор на коментар #8

    Бранили Са България Бре, Германците Сами Са Си Бранили Конвоите, Част От Щабовете На Нашите ВВС и На Германците Са Били Общи, Но Нашите Са Си Защитавали Българското Небе и Земя, А Германците Най Вече Рафинериите В Румъния, Но Също И Нашата Територия, Знам Го От Първа Ръка С Подробностите. Айде Информирай Се Малко Преди Да Бързаш с Изаказванията, ти Сега Ли Научи, Че Сме Били Съюзници С Германия?!?

  4. Антон
    #8
    Отговор на коментар #4

    Няма лошо, ама колко славно е да браниш немските жп-конвои, снабдяващи южния фронт на Хитлер, бомбардирани от съюзниците по цялата линия - от София, до гръцко?... После се изправяте на нокти, ако някой се подмихне на "славното" или директно ви каже че сте били фашистки колаборационисти......

  5. Калико Джо
    #7

    С нещо по-полезно за човечеството нямаме ли да се похвалим? Това не изглежда като нещо с което трябва да се парадира толкова.

  6. Ощавен маркиз
    #6

    Альо-о. 1912-13 година - 35 в пълна бойна готовност самолета и стотина подготвени /в Германия/ бойни летци... 2022 г. - 5 годни да летят самальоты и стотици /непутготвени?/ да фъркат льотчики. Дадохме жертви за последните четири /мирни/ путилетки, колкото не сме давали през войните??? Альо, тов. Р. Решетков, обади се. В Масква ли си, кво ли?!

  7. Guest787
    #5

    За съжаление, официално италианците се смятат за първите използвали самолета за вонни цели!

  8. Един препатил
    #4
    Отговор на коментар #2

    Не можем и не бива да пропускаме винаги да споменаваме и най-славния между славните - капитан Димитър Списаревски!

  9. Doide-mi-do-gusha
    #3

    Е стига с тези поръчкови статии. Турците съвсем не са били толкова изненадани, защото през 1911 г. в Либия те са бомбардирани по подобен начин от италианците (това е и първата такава бомбардировка в света). По-същественото е, че отново "лъха" на зелените чорапи на узурпирали те властта в момента. Виждам, че вече съвсем открито политически интервюта дават всички надолу по "командната верига". Явно е дошло време разделно.

  10. Селска десница
    #2
    Отговор на коментар #1

    Достоен наследник на Милков и Таракчиев е капитан Калайджиев, който направи рекорд в книгата на Гинес, записвайки неговото име и на България името!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.