Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

20 млн.долара предлага единственият кандидат за ДЗИ

0 коментара

20 млн.щ.долара, според запознати, е единствената оферта за 61% от капитала на ДЗИ - ЕАД. Предложението е на консорциумът между израелско-германската компания "Ти Би Ай" и РМД "ДЗИ 2000".

Не може да се каже, че цената е висока, но Агенцията за приватизация едва ли ще успее да договори по-висока сума с единствения купувач. А и при финансовото състояние на ДЗИ, АП не би могла да си позволи и протакане във времето с откриване на нова приватизационна процедура.

Оценката на "Делойт и Туш" за 100-те процента активи на ДЗИ-ЕАД е $35 млн.

Единствената пречка пред "Ти Би Ай" да стане собственик на ДЗИ, след като вече контролира 66,4% от капитала на "Булстрад", е Комисията за защита на конкуренцията.

Финансовото състояние на ДЗИ

Групата ДЗИ не е в блестящо финансово състояние и това се вижда дори на пръв поглед, без задълбочен анализ на балансите на фирмата. С всяка година пазарният дял на застрахователя намалява. За десетте месеца на 2000 г. общият премиен приход на дружествата от групата на ДЗИ е 60,345 млн. лв. От тях 44,321 млн. лв. са на ДЗИ - Общо застраховане, 16 млн. на ДЗИ - ЕАД и 3,769 млн. лв. на "Армеец". Така за цялата година премийният приход на групата ДЗИ няма да надвиши 75 млн. лв., а на ДЗИ - Общо застраховане ще е под 55 млн. лв.

В сравнение с 1999 г., това е значително свиване на постъплeнията. Тогава премийният приход на двете дружества ДЗИ - Общо застраховане и ДЗИ -ЕАД беше 88,2 млн. лв., 68,5 млн.лв. от които бяха постъпления от имуществено застраховане.

Освен намалените приходи, ДЗИ има и много висока щетимост по застраховките. За сравнение, ЗПАД "Алианц България" за първите девет месеца на предходната година има премиен приход от 42,2 млн. лв., а изплатените обезщетения са 22,2 млн. лв. При премиен приход от 40,46 млн. лв. за 9-те месеца на изминалата година ДЗИ-Общо застраховане е изплатило 30,35 млн. лв. за обезщетения.

Затъването на ДЗИ се дължи основно на автомобилните застраховки. От една страна, задължителната "Гражданска отговорност" е губеща за всички компании. Заедно с това през миналата година застрахователите отчетоха бум на кражбите на автомобили.

ДЗИ прави много опити за намаляване на загубите от автомобилното застраховане.

Първо се започна с временно спирането на застраховката "Пълно Каско" за стари коли, на цена под 3000 лв. Това са най-рисковите автомобили с най-чести повреди.

След това се затягаха редиците на самите служители в ДЗИ. Въведоха се правилата огледа на автомобилите задължително да се прави от двама застрахователи, а колата да се заснема с дигитална камера. ДЗИ дори има рамков договор с компания, която дава информация за рисковите клиенти и възможностите за измами.

От началото на 2001 г. Асоциацията на българските застрахователи започна съвместни действия с полицията за ограничаване на кражбите. Застрахователите дадоха пари за камери, които да се поставят на контролните пунктове на пътищата, излизащи от София. Камерите вече са купени и предстои монтирането им.

Резултатите от всички тези действия обаче ще се видят тепърва, а приватизацията на ДЗИ е в момента. Остава въпросът защо се изчака финансовото състояние на застрахователната група да се влоши видимо, преди да се предприемат мерките.

Смятаните за фаворити се отказаха от наддаването

Какво е финансовото състояние на ДЗИ най-добре проличава от редуцирането на кандидат-купувачите до един.

Три писма за интерес за участие в приватизацията на ДЗИ бяха подадени до крайният срок. Те бяха от холандската "Юреко", австрийската "Дженерали Холдинг Виена" и консорциумът между холандската "Ти Би Ай" и работническо мениджърското дружество "ДЗИ-2000".

След като се запознаха по-обстойно с финансовото състояние на ДЗИ обаче, смятаните за фаворити в наддаването "Дженерали" и "Юреко" решиха, че няма смисъл да участват в наддаването.

Оферта за покупка на застрахователя подаде само консорциумът "Ти Би Ай" и РМД-то. Дялът на РМД-то в консорциума е 1% с опция да се увеличи до 10 на сто, а договорът за съвместно участие в приватизацията на ДЗИ беше подписан още в началото на октомври.

Въпреки видимите влошени показатели на предлаганото дружество, упоритото участие на "Ти Би Ай" има логично обяснение. Акционерите в компанията са Дойче Банк с 28,5%, ЕБВР с 23,5% и израелският холдинг "Кардан" с 48%. През миналата година акционерите на "Ти Би Ай", чието седалище е в Амстердам, Холандия, взеха решение да увеличат инвестициите си в небанковия финансов сектор на страните от Централна и Източна Европа с $30 млн. "Ти Би Ай" притежава застрахователни дружества в няколко от бившите социалистически страни, а на българския пазар е от 1993 г. с пенсионния фонд "Доверие". През 1998 г. "Ти Би Ай" придоби и основния пакет от "Булстрад".

Ако "Ти Би Ай" купи ДЗИ, застрахователното дружество ще получи необходимите му свежи средства, а държавата - няколко десетки милиона долара. Едно забавяне на приватизацията на ДЗИ ще намали още повече цената му. АП вече направи много, но безуспешни опити да привлече още кандидати. Срокът за подаване на оферти беше многократно удължаван. Изискванията към кандидатите също бяха облекчени постепенно. Първо те можеха да бъдат само животозастрахователни компании при условие, че годишният им приход за последните 3 години е поне 20 млн. марки. Условието да кандидатстват общозастрахователните компании беше поне 40 млн.марки годишни приходи. След това в търга се допуснаха да участват и други кандидати, включително финансови институции, но само съвместно със застрахователни компании, които държат поне 34% от съответния консорциум. Въпреки всички усилия кандидатът остава само един и не е най-добрият вариант той да се изпуска.

В очакване на комисията за защита на конкуренцията

АП започна преговори под условие с "Ти Би Ай", преди да изчака отговорът на Комисията за защита на конкуренцията дали ще има нарушение на закона, ако компанията купи и ДЗИ.

Според ръководството на холдинга през 1999 г., откогато са последните официални данни, Булстрад е държал 17% от пазара, а ДЗИ - 20%. Така след евентуална сделка двете компании ще държат общо 37% от пазара. Освен това в България всеки може да си направи застраховка в избрано от него дружество, коментира членът на Управителния съвет на "Ти Би Ай Холдинг" - Холандия Нисим Царфати. Но според точните данни на Дирекцията за застрахователен надзор за 1999 г. ДЗИ държи 24,96% от пазара, а Булстрад 17,11%. Така общият им пазарен дял тогава е бил 42,07%.

Затова засега изходът за сделката е в ръцете на Комисията за защита на конкуренцията. Въпреки че комисията формално отказа да отговори на агенцията, защото според хората на Николай Павлов АП не е органът, който трябва да ги сезира. В крайна сметка топката ще се върне пак при тях и те ще трябва да отговорят дали монополното положение на "Ти Би Ай" ще застраши застрахователния пазар.

Естествено, винаги има вариант приватизационната процедура да се прекрати. Преди броени дни единият от отказалите се кандидати - "Юреко", подаде на пръв поглед странна молба до Агенцията за приватизация. "Юреко" предлага да поеме мениджмънта на ДЗИ за година и половина, като обещава през това време евентуално да оздрави дружеството. Разбира се, чисто процесуално, при процедура в ход на тази молба не може да се отговори.

Ако се тръгне към вариант нова процедура и се приеме предложението на "Юреко", какво печели самата компания? Две неща - за година и половина на практика ще провери може ли ДЗИ да се оздрави наистина и ако отговорът е "да", със сигурност "Юреко" ще се включи в ново наддаване, след като не посмя в сегашното. А дори и отговорът да е "не", за година и половина опит "Юреко" няма да загуби нищо, още повече, че със сигурност през този период дял от печалбата на ДЗИ ще отива за мениджмънта.

Какво ще спечели държавата в тази ситуация? Може би ДЗИ наистина ще бъде оздравено, но в същото време опитът на "Ти Би Ай" и в "Булстрад", и в другите източноевропейски страни показва, че и тази компания успешно менажира застрахователни дружества. Ще бъде изпуснат единственият кандидат сега, без претенциите, че той е най-добрият. А ако ДЗИ затъне още повече, на новата приватизационна процедура може да не се яви и никой.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.