Около 60 на сто от българите подкрепят въвеждането на матури, сочат резултати от социологическо проучване за обществените нагласи към идеите на Министерството на образованието (МОН) за развитие на училищното образование в България, изготвено от агенция “Алфа Рисърч” и обявено в понеделник.
Проектът за развитие на училищното образование е внесен в Народното събрание и в момента се обсъжда в съответните комисии.
Сравнени с предишни проучвания по горещата образователна тема одобрението на идеята бележи плавно покачване, каза Боряна Димитрова, управител на “Алфа Рисърч”. Причина за това е реалното въвеждане на стандартизираните изпити в образователния процес, които досега се смятаха за нещо чуждо, поясни социологът. Същевременно по-малко от половината смятат, че в момента средните училища не са готови за въвеждането на матурите.
На пресконференция в понеделник бяха оповестени резултатите от проучването, осъществено в периода 14-28 април тази година сред три групи от българското население.
В първата извадка вземат участие 500 домакинства, които понастоящем имат деца в училищна възраст, във втората - 200 домакинства, които нямат деца на възраст между 7-18 години, а третото изследване обхваща 1016 души от пълнолетното население на страната.
Неяснотата около начина, формата и броя на провеждането на стандартизираните изпити карат преобладаваща част от анкетираните да предпочитат за влизане във ВУЗ да има допълнителни изпити, се казва в проучването. Между 40-45% от анкетираните подкрепят идеята учениците да полагат общ изпит за кандидатстване във висшите училища.
Това е показател за наличието на нагласа в обществото популярната в САЩ и Западна Европа практика да се приложи и у нас, обясни Димитрова. Същевременно 38% от родителите на деца в училищна възраст искат да се запази сегашната система на отделни изпити за всеки ВУЗ.
Много висока подкрепа среща и идеята за широко въвеждане на тестовата система в българските училища. 76% от родителите на деца между 7-18 години са за тестовете по принцип, а 78 на сто одобряват тяхното въвеждане като средство за контрол в началото и края на всяка учебна година.
Проучването сочи две основни тенденции – високо одобрение за въвеждане на стандартизираните изпити в самия учебен процес и умерена подкрепа на матурите на изхода на образователните степени, поясни Димитрова.
Според един от основните изводи на проучването обществеността трябва да бъде информирана за конкретните механизми и начини, по които ще стават промените, предвидени в стратегията за развитието на училищното образование на МОН.
Сред основните проблеми на училищното образование са ниското му качество, неравномерното получаване на знания в различните региони на страната и лошите условия за обучение и материална база в малките населени места. Други проблеми са недостатъчната квалификация на учителите и уравниловката в заплащането им.
Особено голям процент от анкетираните изявяват желание да се чува тяхната дума в процеса на образованието – 80% от родителите на деца в училищна възраст и 78% от домакинствата, нямащи деца между 7-18 години.
Родителите поставят едва на седмо място своята оценка за учителите като критерия за определянето на учителските заплати. Според тях това трябва да става по квалификацията, високите резултати от олимпиади и състезания, броят на децата, резултатите от матури и трудовият стаж.
Силна поляризация в мненията се наблюдава относно завършването на основното образование след седми клас. 49 процента от родителите с деца в учебна възраст подкрепят тази идея, а 48 на сто са против.
Според Димитрова това е заради недостатъчното информация за мотивите и последиците от структурните промени в училищното образование.
Силно одобрение сред анкетираните печели идеята за интензивно изучаване на компютри и езици в осми клас, сочи проучването на “Алфа Рисърч”. Според агенцията обаче е нужно по-добро разясняване на кампанията от страна на МОН, за да се разсеят опасенията на някои родителите, че може деца да отпаднат след завършване на седми клас. Такава опасност няма, тъй като първата гимназиална степен е задължителна за всички.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
12 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
V amerika ocenkata v Universitetite se opredelya ot mnogo faktori. Obiknovenno ima 3 testa edin kraen za okolo 25-30% ot tejestta, domashni, da se napishe edna ili dve statii. Testovete sqshto proveryavat cyalostnoto znanie s mnogo vqprosi a ne sa edin vqpros ot konspekta kato u nas. Mnogo po blizo do sistemata na izpitvane v nasheto sredno utcilishte. Mnogo rabota prez semestqra no go nyama tozi stress ot edin usten izpit nakraya. Spored men i maturite sa neshto podobno. Mnogo dobqr utcenik …
moje da polutci niska ocenka na maturata zashtoto se e padnala losha za nego tema. Tova spored men e izlishno. A tova tce tvoyata shestica se ravnyava na netciya druga ot obiknovennoto utcilishte e malko netcestno moje bi. Postavyate v neizgodna poziciya. Edin ot nedostatqcite na elitnoto obutcenie. No tova e izbor koyto ti sama si napravila. Nepriyatnoto v BG e tce se pravyat mnogo tcesti promeni v obrazovatelnata sistema koyto hvashtat horata v stqpka. Te tryabva da vlizat v sila kogato imash informaciyata da napravish informirano reshenie. To tova da e problema na Bqlgariya. V Amerika sqshto se pravyat postoyanni reformi v obutcenieto. Srednoto obutcenie tuk ne e na mnogo visoko nivo, no universitetskoto e mnogo po-dobro ot nasheto.
Първо - съгласен съм с Дани, че нейната (неговата) шестица струва повече от тази в други училища. Затова изпит, който поставя всички при равни условия е добро решение. Именно това е матурата. Както изглежда у нас бавно нещата узряват в тази посока, което е добре. Така ще намалеят шансовете и за организиране на паралелни обучения срещу пари (частни уроци и всякакви мафии). Ще лъсне и цялата несъстоятелност на девет десети от частните училища. Само не ми е ясно защо преди няколко години имаше такива …
протести срещу матурите. Имало стрес - разбира се, че ще има. Животът е стрес, особено тогава, когато се изправиш пред непознати хора и се опитваш да ги убедиш в своите качества, в своята теза. (Нали това е и изпитът.) Проблем е не стресът, а да не можеш да го управляваш. Можело да се падне лоша тема - ами и в живота не си избираш темата, а друг ти я задава. Второ - мнението ми е матури - да, но тестове - не. Тестът е опростяване на разбирането за една учебна дисциплина, вкарване на науката в калъп. За нашия кореспондент "От Америка" - елементаризиране по американски. Ако някой не е в състояние да развие научна теза, да покаже взаимовръзките между сложни процеси, в цялото им многообразие и сложност - по-добре да се ориентира към правенето на Пауърпойнт презентации, както впрочем това се учат да правят в САЩ. Аз лично също съм в САЩ и имам две деца в училище и университет. Нивото е смехотворно и не си струва да се коментира. Подобно впрочем е и във ВУЗ, както виждам и от нивото на колегите си, но безспорно е едно, че като че ли дават оценки от нивото на последната инстанция, даже когато говорят абсолютни баналности. Както казваше един колега "За бога братя" въвеждайте колкото се може по-малко от американската система. Така че, колега от Америка, това не е проблем на България, това е проблем на САЩ и затова нашите деца са най-добри в училище и в университета, в първите години след като дойдат от България. После тази преднина се размива и стават едни от многото полунеграмотници. (То май вас само самовнушението, че България има много проблеми само ви крепи да си теглите теглото.) Във всеки случай образованието не е проблем на България и вярното поставяне на въпроса е не "как да въведем чуждите схеми", а "как да направим образованието по-добро".
Такива автори ме задържат (все още)да чета коментари. Мислещи и грамотни.
Чета и се чудя защо ли вечно разбираме ние българите от всичко?Навсякъде все си даваме мнението и все знаем кое е по-доброто.Досега никой не пита българския учител за НЕГОВОТО мнение.Обсъждахме стратегията по училища, но всъщност та ни се предлага като нещо готово и неподлежащо на коментари.Дори една експертка в РИО на МОН се беше изразила точно така .Всички "изследвания на общественото мнение" водят само до тези резултати, които биха искали да видят управляващите.Да не се залъгваме-учителите, които …
работят в трудните райони да не би да са по-малко учители от тези, които са успели да се уредят в голям град?Аз съм в малък град и пак виждам, че децата нямат стимул да учат,да постигат добри резултати.Нщата трябва да тръгнат не от "диференцираното " ни заплащане, а от съвсем друго място.Цялата философия на обществото ни е сбъркана.Я си помислете:дали детето от Нечуйпетльово не иска да иде на олимпиада и да се представи добре?Само че то трябва да работи наравно с родителите си, за да преживяват.Е, неговите учители каква заплата трябва да получават? Стотина лева според идиотските намерения.Но това сме ние.
Може и да си в езикова гимназия, скъпо дете, но не си наясно с тестовете. Няма лесно, ако не го знаеш! Няма тото, има знания. Помисли! При възможни шест отговора, близки по смисъл... и тотото няма да ти помогне. Имаше една година, в която за езиковите училища се кандидатстваше с общообразователен тест. Не беше лесно, но пък беше обективно. По- добре отколкото да зубриш теми и да не разсъждаваш, а да възпроизведеш наизустеното.
въпросната истерия беше поради това,че на завършващите им бе казано (около)година преди матурата,че ще държат такава.което поне според мен не е редно.моят випуск от първи клас до дванайсти е сменил поне 4 системи на убочени-не министри -сиситеми,всяка с нови изисквания и промени в учебния план.доколкото са ми казвали (учители) по закон трябва да започнеш да учиш по една система и да завършиш по нея.така от първи клас знаеш,че в дванайсти ще държиш матура!!!
Например думата "уцелиш" вече да се пише "Оцелиш" ? Във всеки случай дани с отличната оценка от езиковата гимназия я пише така.
или вече да се пише Убочение, вместо обучение ?
Много отворени станахте всички и много вещи по правописните норми . Аз да те питам 'питащ' подчиненото изричение 'с отлична оценка от езикова гимназия' не се ли огражда със запетайки.Поне ,когато критикуваш,гледай да пишеш правилно!
Вижте http://www.moetodaskalo.com