Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Авиокомпаниите все още не са преодолели кризата

0 коментара

Едва девет месеца след 11 септември, нови заплахи от тероризъм тегнат върху крехкото възстановяване на световния въздушен трафик. В този климат на несигурност европейските авиокомпании приключват публикуването на годишните си резултати.

В тях са отразени въздействието на световния икономически спад и ефекта от кризата във въздухоплаването от пролетта на 2001 г. насам. Криза, допълнително засилена от атентатите в САЩ, а също така и от търговската битка в сектора.

В този контекст равносметката за 2001/2002 г. /приключила в края на март за авиокомпаниите/ е болезнена. Някои от тях изчезнаха - като Swissair и Sabena, голяма часг натрупаха загуби, а в социален план бяха съкратени 20 000 работни места, по данни на европейската асоциация на авиокомпаниите АЕА. Освен това капацитетът на техните флотилии бе намален с 20%. С изключение на Air France, сметките на всички големи компании на практика бяха "на червено". Oт регионалните авиокомпании единствено Iberia се размина на косъм със загубата, като регистрира нетна печалба oт 50,2 млн. евро благодарение на вътрешните си позиции и на връзките между Европа и Латинска Америка.

Сред трите големи авиокомпании в Европа British Airways /BA/ заплати скъпо за лидерскота си позиция по трансатлантическите маршрути /28% от оборота й/ и за решението си да се съсредоточи върху бизнес-класата, която носи по-високи приходи. Годишната загуба на компанията преди облагането с данъци е 322,6 млн. евро в сравнение с печалбата от 242 млн. евро през 2000/2001 г. За да потуши пожара, генералният директор на ВА Рой Едингтън предприе спешни мерки: съкращаване на 13 000 работни места, отказ от десетина нерентабилни европейски връзки, намаляване на флотилията от 345 на 305 самолета до лятото на 2003 година.

Отвъд Рейн Lufthansa, която е най-голямата европейска авиокомпания по борсова капитализация с около б млрд. евро срещу близо 4 млрд. евро за Air France, също разочарова, като обяви първата си загуба от 8 години. Причините са различни. Lufthansa е загубила 745 млн. евро, но този дефицит се обяснява преди всичко с последиците от стачката на пилотите /общо 200 млн. евро/ и с големите провизии.

За останалите играчи от Стария континент картината е още по-мрачна. На юг Alitalia, 53% oт която се контролират от държавата, отбеляза увеличаване на нетната си загуба до 907 млн. евро срещу 256 млн. евро през 2000 г. Компанията, която има трудности oт много години, започна сближаване с Air France.

Двете компании трябва да си разменят - по принцип още това лято - 3% от своите акции, а освен това решиха да създадат смесено предприятие за полети между Франция и Италия, което ще им носи по 600 млн. евро годишно.

От своя страна TAP Air Portugal наскоро подписа с Iberia споразумение за сътрудничество за опериране на повече от 160 полета ежедневно и 21 европейски дестинации със споделяне на кода. Въпреки слуховете за фалит, TAP намали нетната си загубадо 43,6 млн. евро през 2001 г. срещу 122,1 млн. евро през 2000 г. След като през есента процесът на приватизация на компанията бе спрян, се очаква той да бъде подновен през второто полугодие.

На север скандинавската авиокомпания SAS също преживява болезнено трудностите. Вицепрезидентът на групировката Мари Ерлинг наскоро дори подаде оставката си след съкращаването на 3600 работни места и обявяването на нетна загуба от 115 млн. евро за миналата година.

На този особено мрачен фон, успехите на Air France се открояват още по-ярко. Някога губеща, сега компанията е начело в Европа по рентабилност. Стартираният в средата на 90-те години план за възстановяване и бързите решения, взети след атентатите от 11 септември, изглежда вече дават плодове. "Успехът на Air France се дължи едновременно на добре балансирана мрежа, основана на солидни партньорства - като това с американската авиокомпания Delta в рамките на техния съюз Sky Team, както и на гъвкавата флотилия и на особено печелившия парижки "център", обяснява Мартин Боргето, специалист по европейски въздушен транспорт в Morgan Stanley.

Според него може да се очаква компанията да спечели от оттеглянето и фалитите на второразредни европейски авиокомпании. Положение, което ще помогне на Air France, 56% от която се контролират от държавата, да посрещне възможен нов спад на въздушния трафик и засилващата се конкуренция от страна на авиокомпаниите, които предлагат пътувания с отстъпка.

Инвеститорите отново станаха недоверчиви по отношение на акциите на авиокомпаниите. "Дори ако вероятността за тях е твърде малка, нови терористични атаки биха довели до положение, което ще бъде трудно поносимо за по-голямата част от световните авиокомпании, като ефектът от тях би бил по-голям, отколкото след 11 септември, предвид сегашната слабост на сектора", отбелязва Ян Дероклес oт Credit Lyonnais Securities Europe. Без да слагаме в сметката, че "един нов трус като този на 11 септември без съмнение ще доведе до ускоряване на консолидацията", уточнява Мишел Комб, съавтор на книга за бъдещето на авиацията, преди да внесе нотка на успокоение: "Каквито и промени да настъпят в конюнктурата, въздушният трафик нараства средно с 5% годишно".

През 2001/2002 г. европейското небе бе свидетел на първия капиталистически "брак" между британските авиокомпании за пътувания с отстъпка EasyJet и Go. Благодарение на тази операция новата компания ще има два пьти по-голям оборот от Ryanair, която досега бе безспорен лидер сред авиокомпаниите от тази категория. Въпреки това тенденцията към концентрация ще продължи бавно. Така смятат някои специалисти, според които "в близък план съюзите ще доведат до създаването на две, а може би и четири големи европейски компании. Но, като се има предвид много фрагментарния пазар, не бива да се очаква консолидация, преди да минат няколко години."

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.