Автомобилният бранш иска насърчаване на инвестициите в развойна дейност

Над сто компании генерират 3.5% от БВП на страната

Навлизането на нови компании и инвестиции в изследователска и развойна дейност, обучението на кадри, по-тясна връзка между бизнеса и образованието, подобряване на инфраструктурата. Това са основните предизвикателства пред автомобилния сектор в България, който през последните десетина години е утроил приходите си от продажби.

Това стана ясно по време на кръгла маса на тема "Законова инициатива за насърчаване на инвестициите в изследователската и развойната дейност в България", организирана от "Аутомотив Клъстер България" и Министерството на икономиката.

По време на форума бяха разгледани възможностите за привличане на чужди инвестиции в България, с голям потенциал за развитие на експорта, заетостта и регионалната икономическа активност в автомобилното производство. Насърчаване на инвестициите в научноизследователска дейност, както и проектите в автомобилното производство, включително свързаната с тях развойна дейност.

Над сто компании с приходи над 1.55 млрд. евро

За автомобилната индустрия у нас работят над сто международни и местни компании с над 33 000 души персонал. Приходите им за 2015 г. са 1.55 млрд. евро, което е 3.5 на сто от брутния вътрешен продукт на България. Това показва проучване за бранша на българския офис на консултантската компания "Колиърс" (Colliers International), "Аутомотив Клъстер" и "Ърст енд Янг" (EY Bulgaria).

Основните предимства, заради които страната ни е предпочитано място за инвестиции в автомобилната индустрия, са ниските разходи за труд, това, че е член в ЕС, ниски разходи за недвижими имоти и електричество и данъчните облекчения. Като недостатъци, участниците в допитването са посочили липсата на квалифицирана работна ръка, бюрокрацията, неефективната съдебна система, това, че по-голямата част от доставчиците са извън България и инфраструктурата.

Средно годишните разходи за заплати в България са 5.1%. Най-високи те са в Германия (71.2%), Франция (55.7%), Великобритания (50%), Испания (43.2%) и Италия (41.4%). В България корпоративният данък е най-нисък, най-висок е в Германия.

41% от участниците в проучването са посочили, че ще се наемат още хора в сектора, а 77% от компаниите правят вътрешно обучение на кадри.

Производството на автомобили и части за тях заема 3% от стойността на индустриалното производство в страната, като този дял е нараснал 3 пъти в сравнение с 2005 г., каза зам.-министърът на икономиката Даниела Везиева.

Характерна за сектора е неговата експортна ориентация, като през 2015 г. и за периода януари-август 2016 г. оборотът му за външните пазари се увеличава съответно с 30% и 16%. Износът на бранша през 2015 г. е нараснал със 16% спрямо година по-рано, допълни Везиева.

Българската агенция за инвестиции е сертифицирала общо 9 инвестиционни проекти в сектора за над 310 млн. лв. и заявени нови 6300 работни места. В момента сме в преговори с шестима нови инвеститори в тази област, каза Стамен Янев, изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции. По думите му държавата е подпомогнала бранша с над 5.15 млн. лв. за периода 2008-2015 г. чрез различните мерки за насърчаване на инвеститорите.

Промени в Закона за насърчаване на инвестициите

Предстоят промени в Закона за насърчаване на инвестициите, каза Стамен Янев, без да посочи какви. По думите му целта им е да се стимулира предприемачеството и стартиращите компании.

До края на октомври тече процедура за приемане на проекти, свързани с развитие на научно-изследователската дейност, която се финансирана от Националния Иновационен Фонд, припомни Янев. Той отбеляза, че няма долен праг за финансиране, а горният е 500 000 лв.

Проектите в автомобилното производство, включително свързаната с тях развойна дейност и внедряването на иновативни решения, могат да получат финансиране и от оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, каза Везиева.

"От страна на Министерство на икономиката имате надежден партньор в справянето със съществуващите предизвикателства. Основните насоки, по които работим, са за насърчаване на инвестициите в научноизследователска дейност, подобряване на бизнес и иновационната среда, както и осигуряването на висококвалифицирани кадри в съответствие с нуждите на бизнеса чрез въвеждане на модела на дуално обучение", допълни тя.

През последните години страната ни полага усилия да установи позиции като привлекателна дестинация за формиране на научно-изследователски и развойни центрове, най-чувствително в сферата на производството на компоненти и разработване на технологии в автомобилостроенето, както и в ИКТ сектора, завърши Везиева.

Още от Бизнес

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?