Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Безкрайните огледални стаи на Яйой Кусама в Тейт Модърн, Лондон

0 коментара
Безкрайните огледални стаи на Яйой Кусама в Тейт Модърн, Лондон

Стремежът на Кусама (р. 1929г в Матсумото, Япония) изкуството да бъде много повече от визуалното му възприемане е реализиран съвършено в експозицията ѝ в галерия Тейт Модърн. За нея диалогът зрител-творба се разгръща в плоскостта на самоунищожението ("selfobliteration") на последния, когато той се потапя и изчезва в творбата. Така, както самата тя се разтваря в собствените си психеделични халюцинации. Именно тези свои преживявания тя споделя с публиката чрез специфичната за нея повторяемост на точки или огледала, в преживяване на безкрайността.

Широко известен е факта, че от малка тя има натрапчиви зрителни халюцинации и психични проблеми, в резултат на които през 1977г. попада в болница в Токио.

Това случва малко след като се завръща от Ню Йорк, където е живяла и работила почти 20 години.

Експозицията в галерия Тейт маркира ключови моменти в живота и творчеството на артиста. Тя често се заснема в своите фотографии- внимателно режисирани изображения, в които е център на собствената си творческа вселена.

Преди да влезе в една от двете инсталации, разположени в огромна зала на галерията, зрителят има възможност да разгледа ключови фотографии на артиста, както и някои експериментални видео пърформанси.

В "Разходка" (Walking Piece, 1966, 4 мин), Кусама броди из безлюдни, индустриални квартали на Ню Йорк, където тя пристига през 1958г. Облечена е в розово кимоно и носи чадър, който я предпазва от слънцето. Това е израз на ироничната ѝ позиция спрямо установената представа за японците в САЩ в резултат на правителствената пропаганда по време на Втората световна война и след нея. Често работа ѝ като творец в Ню Йорк е била коментирана единствено от гледна точка на нейния произход и пол. В творбата градът изгледжа твърде негостоприемен за героинята на Кусама. Японският фотограф Eikoh Hosoe (1933) успява по великолепен начин да предаде усещането за самота чрез използването на изтриващ перспективата широко-форматен обектив.

Двете централни инсталации- стаи- са изградени като огромни бели кубове в рамките на залата. Във всяка от стаите се влиза в група от петима, като престоят е между три и пет минути.

Първата инсталация е озаглавена "Полилей на мъката" (Chandelier of grief, 2016/2018). Инсталацията представлява огромен кристален, богато орнаментиран полилей, поставен в огледален шестограм, окачен на тавана, който се върти непрекъснато, хвърляйки безкрайни отражения в черна огледална стая. Попадаш в безгранично пространство от светлини, в което изчезваш, сливайки се безкрайността, обхванат едновременно от чувството за непоносима красота и непосилна тъга. Визуалният ефект е толкова мощен, че често зрители молят да напуснат преди да са изтекли предвидените 5 минути.

"Безкрайна огледална стая, изпълнена с блясъка на живота" (Infinity Mirror Room- Filled with the Brilliance of Life, 2012). В тази инсталация зрителят се разхожда по тясна пътека, заобиколена от вода в огледална стая, в която малки цветни точки светлина се отразяват, както в огледалата, така и във водата на пода. Светлинките пулсират в ритъма на часовников механизъм. Получва се интересен парадокс, породен от противопоставянето на усещането едновременно за безкрайност и за изтичащото време. Пулсиращите светлини те обграждат така, че е невъзможно да откриеш ориентир за начало и край или за собственото си място в пространството. В имерсивната инсталация дистанция между зрител и торба не съществува. Практически единственият начин да възприемеш подобна творба е да бъдеш част от нея.

Експозицията е осъществена с подкрепата на Bank of America. Факт, който надявам се българските банкери биха забелязали и се обърнали с по-голямо внимание към съвременната арт-сцена у нас.

Подобен артистичен подход използва и чилийската художничка, Сесилия Вакуня в инсталацията Brain Forest Quipu, представена в зала Турбина, на входа на галерията.

Кипу (quipu означава "възел") е древна система за записване на информация, използване от инките и съставена от цветни нишки (най-често от животинска козина) и възли.

Инсталацията се състои от две, 27-метрови скулптури, висящи от тавана. Те са създадени от органични материали, вълна, фибри от растения, въжета, картон, намерени обекти. Техните призрачни форми напомнят изсъхнали дървета.

Зрителят практически преминава през и под тях, превръщайки се в част от творбата.

Работата провокира диалог върху унищожаването на тропическите гори в Латинска Америка и влиянието му върху климатичните промени, както и насилието върху местното население.

У нас екологичната тема е център на интересен, интердисциплинарен арт-проект на Радослава Боор "Ние сме земята /We Are Earth", който може да бъде разгледан в галерия "Оборище" 5 до 05-ти май.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.