Безобразие – още няма строително разрешително за "Тракия"

Безобразие – още няма строително разрешително за "Тракия"
Работна група от Европейската комисия и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) ще уточнят окончателно приключването на предприсъединителната програма ФАР към МРРБ, по която от две години европейските плащания са замразени и тя се довършва с пари от националния бюджет. Това каза в неделя пред БНР министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев, който посочи, че става дума за над 513 договора на стойност 133 милиона евро, които са подписани през годините и са със замразено финансиране.

Част от проектите са безнадеждни. При много от тях през последните 10 години, откакто се реализира програмата, са регистрирани нередности при управлението на еврофондовете. В Изпълнителната агенция по ФАР към МРРБ до 11 септември т.г. са докладвани общо 50 такива проекта на обща стойност 4.5 милиона евро. Те също минават в графата "безнадеждни".

"Докато ние се упражняваме още на темата ФАР, отдавна трябваше да усвояваме парите по оперативни програми "Транспорт" и другите оперативни програми", каза министърът. Целта на предприсъединителните програми е да се научим как да управляваме европейските пари, но от анализите виждаме, че това не е така, отбеляза той.

Пленвелиев се ангажира, че на срещата с групата от ЕК на 23 и 24 септември ще бъдат прегледани договор по договор общо 210 случая, за да се преценят общите критерии и параметри, по които да се финализират.

"Очакваме от тези общо 133 милиона евро, които висят и не са изчистени до този период, да преговаряме лев по лев, евро по евро. Но както аз казах още от 2 месеца насам, не сме големи оптимисти. Нередностите, безобразията, които са правени по тези проекти, са огромни", каза Росен Плевнелиев.

По време на посещението на правителствената делегация в Брюксел по-рано тази седмица стана известно, че България окончателно губи европарите по ФАР за всички проекти, чийто срок за приключване е изтекъл. Сред тях са пътни проекти за 32 млн. евро, чието финансиране бе спряно от предишното правителство, заради съмнения за нередности.

Министър Плевнелиев поясни в неделя пред БНР, че тези пари няма да бъдат платени от републиканския бюджет обратно към ЕК, но те ще бъдат прихванати от бъдещи плащания.

Планът за инфраструктурните проекти ясен на 14 септември

Министърът заяви, че новото правителство е променило подхода и е заложило на "честност, прозрачност, ясна комуникация и приоритети". Част от реформата са промените в Национална агенция "Пътна инфраструктура", която преминава от МС към МРРБ, ще се управлява по нов начин и за това е получена подкрепа от Брюксел.

Следващият етап от реформата стартира на 14 септември, когато у нас пристига еврокомисарят по транспорта Антонио Таяни и ще бъде обявен правителственият план за действие по инфраструктурните проекти от Оперативна програма "Транспорт".

За довършването на магистрала "Тракия" и другите проекти ще бъдат обявени срокове за провеждане на тръжни процедури, срокове за избор на изпълнители и съответно срокове за изпълнение.

Безобразие – още няма строително разрешение за "Тракия"

За магистрала "Тракия" има два големи проблема, по които "работим денонощно", каза Плевнелиев. "В момента все още нямаме т.нар. чисто трасе и строително разрешение за трите лота на "Тракия", но и ще трябва да се работи денонощно по един критичен план, който ние сме направили, за да можем да получим строителното разрешение някъде през февруари месец", поясни министърът.

"Това е първата голяма обида, която лично аз наследявам, а именно че 24 години говорим за тази възможно най-важна магистрала за България, но и досега тя няма строително разрешение, и досега не са решени куп технически проблеми около нейното строителство, 24 години. И това е много важно, защото за съжаление досега политиците са се фокусирали върху концесиите, върху милионите, върху милиардите, а има толкова несвършена работа", каза Росен Плевнелиев.

Той допълни, че не са уточнени съпътстващи трасета, не са направени парцеларни планове, в някои участъци има дублиране.

"Ами извинявайте, това е наистина безобразна, несвършена работа от администрацията и това трябва да бъде направено", коментира Плевнелиев. Той подчерта, че подходът се променя и пътната агенция няма да работи "компромисно" както досега, като даде пример с "Хаимбоаз", където е построен частично обект с национално значение, без да има необходимите проекти и строителни разрешения за третата лента.

Коректна тръжна процедура с равно третиране на кандидатите

Но основната промяна ще бъде по отношение на прозрачността. Ще има "коректна тръжна процедура на равноправно третиране на български и международни компании", която в момента се уточнява с ЕК.

Тръжната процедура за "Тракия" може да стартира през ноември, да има избран изпълнител през февруари, когато да излезе и строителното разрешение, а самото изпълнение да започне през април 2010 г.

Министърът каза, че по програма ИСПА, за която Брюксел разреши удължаване на сроковете, правителството има стратегия. Има критични проекти, сред които водният проект в Русе, Дунав мост -2 и др..

Най-проблемни по отношение на ИСПА са министерствата на транспорта и на околната среда и водите. Самата програма е огромна като обем, над 1.4 милиарда евро. Тя изтича в края на 2010 и рисковете за държавата са огромни - между 350 и 500 милиона евро, каза Плевнелиев.

"Тук обаче ние отново имаме много ясно разбиране с европейските партньори. Те не просто ще удължат с една или с година и половина, или с две години програмата ИСПА. Те подадоха сигнал, че това може да стане, но, разбира се, те искат ние да си свършим нашата работа. А нашата работа е да се борим проект по проект за спазване на сроковете", поясни той.

В ЕК били "шашнати", че министри си говорят и не се блокират взаимно

Росен Плевнелиев каза, че новото правителство е поднесло изненада в Брюксел, той като само той за три дни е провел срещи с четирима комисари, при положение, че предишният министър на регионалното развитие за четири години е отишъл два пъти до Брюксел.

"А когато ние сега бяхме в ЕК, тя беше просто шашната от това, че трима български министри си говореха заедно - министърът на околната среда и водите, министърът на икономиката, министърът на регионалното развитие, имаха ясно споделени общи планове, ценности и разработени програми съвместни", разказа Плевнелиев. Той допълни, че има добра комуникация на всички нива -на ниво министри, на ниво заместник-министри и на ниво експерти.

Досега, когато са ходили в Брюксел, българските министри на околната среда и на регионалното развитие, например, "те просто не са си говорили, те не са имали общи цели и общи планове. Напротив, те взаимно са се блокирали и това е един от огромните проблеми на Брюксел", добави Плевнелиев.

В отговор на въпрос той каза, че след смяната по върховете на МРРБ, не е необходимо да се правят смени надолу по веригата, но е важно да се промени начинът на мислене. На средно ниво проблемът е сериозен, тъй като хората там години наред са работили "по една система, която бих казал не е тази, по която ние искаме да работим", уточни той.

"Прозрачност, синергийни ефекти. До момента отделните дирекции в министерството почти не са работили една с друга. Всяка една е като затворен замък с ровове около него. Това трябва да се промени", каза в заключение Росен Плевнелиев.

Споделяне

Още от Бизнес

Трябва ли да се приеме гласуване по пощата и видеонаблюдение в секциите?