Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Билетите за градския транспорт в София стават 1 лев

33 коментара
Билетите за градския транспорт в София стават 1 лев

Администрацията на кмета Бойко Борисов предлага цената на билета за градския транспорт в София да се увеличи от 70 стотинки на 1 лев. Това е увеличение с близо 43 процента. Ако предложението бъде прието, цената ще влезе в сила от 1 май. Докладът е внесен в комисиите на градския парламент от името на зам.-кмета по транспорта в града Велизар Стоилов. Предвид мнозинството на ГЕРБ в Столичния общински съвет, очакванията са той да бъде приет.

Стоилов мотивира поскъпването с изчислението, че реалната цена на билета в края на миналата година е стигнала 0.85 лева при продажна цена от 0.70 лева. Според него реалната стойност на превозния документ ще продължи да се повишава, но в докладната му няма анализ на трендовете на спад на долара, покачването на еврото и тяхното отношение към цената на петрола.

Липсата на тази информация би трябвало да бъде компенсирана от неговите завидни способности да вижда в бъдещето. Според Стоилов реалната стойност на билета ще скочи още заради повишаването на цената на дизеловото гориво, електроенергията за промишлени нужди и на консумативите на транспортните дружества. Електричеството ще скочи от 1 юли с по-малко от 1 ст. на kW/ч за промишлените потребители.

В мотивите си той сочи още резултатите от стачката в столичния транспорт от преди година. Освен до повишение на заплатите на шофьорите, тя доведе до минимално увеличения на ставките на километър пробег на общинската транспортни дружества. За сметка на това Столична община пусна увеличение между 36 и 90 процента на цените за км пробег за частните оператори след конкурсите през миналата година. Те държат малко над 16 процента от линиите на столичния транспорт.

Столичната община иска увеличението, без да е направила очакваното преструктуриране на градския транспорт и без да влязла системата за контрол върху пътуването, което да намали процента на гратисчиите. Преди година стана ясно и че Столична компания за градския транспорт (СКГТ) все още не е влязла в час и с цените, на които отдава реклама върху своите превозни средства.

Във фирмите, които се възползваха от пакетна разпродажба на рекламно пространство, излязоха лица, близки до партия “Гергьовден“, които през последните години по традиция са начело на ресор “Транспорт“ в общината.

Голямото увеличение на цените вероятно ще доведе и до голям отлив на средства от транспорта предвид висящата пред съда Наредба за столичния транспорт.

Преди месец Софийският административен съд премахна правото на контрольорите да издават актове на нередовни пътници. Ако това решение бъде потвърдено окончателно, Столична компания за градски транспорт ще изгуби възможност да реагира ако пътниците откажат да си платят освен нормалния билет и билета за нередовно пътуване.

В този контекст администрацията на Бойко Борисов иска още продаваният от шофьора билет да стане от 0.80 лева - 1.10 лева, комбинираният билет за метро и наземен транспорт от 1.10 да стане 1.40 лева. Предлага се въвеждането на талони за пет пътувания с цена 4.25 лева, талоните за десет пътувания да станат 7.50 лева.

Билетът за нередовен пътник, ако има кой да го плаща, от 7.00 лева сега от 1 май да стане 10.00 лева. Фишът за нередовен пътник, ако бъде оставен от съда, да стане от 1 май - 20 лева.

Еднодневната карта за пътуване по всички линии да стане 3.30 лева от 3 лева сега, петдневната - 13.00 лева. Картата за една линия за един месец да стане 21 лева, а за две линии - 38 лева.

Предложението включва цените на картите за три месеца за две линии да станат 105 лева, за всички линии - 120 лева, а билетите за многократно пътуване на инвалиди и на граждани над 68 години за един месец - 6.00 лева.

Стоилов не предлага увеличение на картите за пътуване на студенти, докторанти, ученици, ученици от домовете за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа и на спасителите от Планинската контролно-спасителна служба.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

33 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. дани
    #36

    цените на билетие и картите са абсолютно нереални.незнам кой може да позволи да плаща такива цени при заплата между 200-300лв.предлагам да се возиме гратис.общината по никой начин не може да ни задьлжи да си плащаме актовете и глобите.

  2. aman
    #35

    В Прага тримесечна карта струва 114 лева (1480 крони) за всички линии - човек я избива с 57 пътувания (всяко с лимит от 75 минути и с право на прекачване - 26 крони), а в София в момента е 110 лева - след 157-ото пътуване ще ви излезе на сметка (при това говорим за билет за еднократно пътуване от 0.7 лв, а не 1 лв). В Прага има и нощен транспорт, а трамваите се движат точно, както е по разписанието. За какъв градски транспорт говорим въобще?!

  3. Григоров
    #34

    Още малко власт ми дайте, парите сам ще си взема...

  4. aman
    #33

    Прага те чака аман :).

  5. софиянец
    #32

    Нито е станал по-редовен, нито е по-нов, нито е по-чист, нито е по малко тъпкан тъпия им транспорт, че пак да искат увеличение! Щом в Прага, където е на светлинни години по-добър транспортът могат да се справят с тези цени, значи и нашите, при добро желание(но такова явно липсва) могат да се справят със сегашните цени! Само че в тая компания от години СЕ КРАДЕ много! И затова сега пак ще крадат от нас и ще ни бъркат още по-дълбоко в джобовете!

  6. aman
    #31

    Айде първо да не ползвате ника, пък после да си говорим за други неща. Не е номерът ние да идем в Прага, а София да има нормален градски транспорт. Ако не ви се иска, връщайте се на село.

  7. Данъкоплатец
    #30

    Защо общинарите, кмета, министрите и чиновниците имат служебни коли?Трябва да им се отнемат слузхебните автомобили и да им се даде по една карта за градския ОБЩИНСКИ транспорт САМО за работно време от 08.30 до 17.30! Освен това никакви привилегии за паркиране в целия център, вкл. и пред общината, районите и министерствата!И те да видят в какво състояние е управлъавания от тях градски транспорт! И да се намали трафика и задръстванията в центъра!

  8. Гойко
    #29

    подарък от ГЕРБ за софиянци,по случай Деня на труда и с пожелание още по-съвестно да си плащат данъците и таксите!

  9. Master of Puppets
    #28

    че няма пари, че го ограбват, да седне в СОС и да решат за всеки, който си е платил данъците карта с процент намаление, според колко е платил! Така ще си реши два проблема с тези които идват от провинцията и нямат регистрация тук, ще плащат повече, а тези които хранят кметът и СОС нормално е да плащат по-малко!

  10. 17
    #27

    .

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.