Бивш служител на "Кембридж аналитика": Румъния е цел на руската пропаганда в интернет

Бивш служител на "Кембридж аналитика": Румъния е цел на руската пропаганда в интернет

Бившият служител в британската компания "Кембридж аналитика" Кристофър Уайли, от когото тръгна скандалът с личните данни, извлечени от Фейсбук, казва, че Румъния е цел на руската пропаганда в интернет, като сега се визират изборите за Европейски парламент, съобщава румънският информационен сайт Зиаре.

"Руснаците смятат, че всички страни от бившия комунистически блок са техни. Руснаците искат власт, но се провалиха и сега упражняват властта си чрез пропаганда. (...) Румъния е гореща зона за руската пропаганда, като основната цел сега са изборите за Европейски парламент", заяви Кристофър Уайли за румънския икономически всекидневник "Зиарул финанчиар". Според него руснаците планират да използват данни от социалните мрежи, за да придобият влияние.

Запитан как може да се противодейства на пропагандата преди изборите, Уайли каза, че фирмите, които притежават приложенията, "знаят това".

"Компаниите, които притежават приложенията, знаят и виждат това. Те виждат, че една голяма група профили публикува постинги днес по една тема, а утре - по друга, което означава, че тези групи от профили се използват само за пропаганда", обясни бившият служител на "Кембридж аналитика".

Кристофър Уайли бе човекът, който разкри пред "Ню Йорк таймс" и "Обзървър", че фирмата "Кембридж аналитика", собственост на милиардера, специализирал се в спекулативни транзакции Робърт Мърсър, и ръководена по онова време от Стив Банън, е участвала в предизборната кампания на Доналд Тръмп, злоупотребявайки с профилите във Фейсбук на милиони американски избиратели, за да създаде мощна софтуерна програма с цел прогнозиране и повлияване на електоралните предпочитания.

Същата фирма бе замесена в кампанията за излизане на Великобритания от ЕС.

Стив Банън стана директор на предизборния щаб на Доналд Тръмп през август 2017 г. "Кембридж аналитика" е използвала данни, извлечени от Фейсбук през 2014 г., за да определи профилите на американските избиратели и да им изпраща персонализирани политически реклами.

Още от Европа