Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Близки на загиналите на борда на "Титан" искат разследване

1 коментар
Все още на мястото на трагедията има кораби, самолети и апаратура на мисията, сн. ЕПА/БГНЕС

За пълно разследване на инцидента с батискафа "Титан" призова близка на една от жертвите.

Луси Коснет, братовчедка и кръстница на британския милиардер Хеймиш Хардинг, който бе сред петимата на борда на подводния апарат, чиито отломки бяха открити в четвъртък вечерта в Северния Атлантик, смята, че трябва да се разследва какви проверки за безопасност са били извършени преди трагедията.

"Трябва да се проучи напълно, за да се види какво се е объркало, защо се е случило, защо не са оцелели“, каза Коснет пред ББС.

В четвъртък вечерта бреговата охрана на САЩ обяви, че малката подводница е претърпяла "катастрофална имплозия" – смачкване от налягането и опашната част е била засечена от дистанционно управляем дълбоководен апарат на дъното на океана в близост до останките на потъналия преди повече от век лайнер "Титаник", до който е трябвало да стигне туристическата експедиция.

Предполага се пробив на корпуса

Разследване на инцидента ще има, но все още не е ясно коя агенция ще го ръководи. Тъй като бреговата охрана на САЩ играеше водеща роля в операцията досега, се очаква тя запази позиции и при разследването. Всички отломки от батискафа се очаква да бъдат събрани за проучване. Засега техният модел предполага, че в някакъв момент от пътуването на "Титан" се е получил  пробив в корпуса, а количеството вода над миниподводницата е било еквивалентно на теглото на Айфеловата кула, посочва ББС.

Мигновена смърт

Всички на борда са загинали мигновено и най-вероятно дори не са разбрали какво се случва. Имплозията се предполага, че се е случила по време или скоро след загубата на комуникацията на "Титан" със спусналия го на дъното кораб. Техните тела надали ще бъдат открити, според експерти.

В батискафа бяха 58-годишният милиардер и авантюрист Хеймиш Хардинг, който в събота трябваше да празнува рожден ден, роденият в Пакистан британски бизнес магнат Шахзада Дауд, 48-годишен, 19-годишният му син Сулеман, френският океанограф и водещ експерт по "Титаник" Пол-Анри Наржоле, на 77 години, и Стоктън Ръш, основател и главен изпълнителен директор на компанията "ОушънГейт" (OceanGate), която е организирала подводното спускане и го рекламира като приключение.

Скръб и съболезнования

Техни роднини и колеги скърбяха за тях в петък, британският премиер Риши Сунак изказа съболезнованията си на близките на загиналите, такива изрази и Белият дом.

Хеймиш Хардинг беше описан като "водач, вдъхновение, опора и жива легенда" след като вчера беше съобщена новината за смъртта му. В кратко изявление неговото семейство го описа като "единствен по рода си и ние го обожавахме".

"Това, което постигна през живота си, беше наистина забележително и ако можем да извлечем някаква малка утеха от тази трагедия, то е, че го загубихме, правейки това, което обичаше", добавя семейството.

Компанията на Шахзада Дауд отдаде почит на него и сина му след смъртта им.

В изявление на "Енгро корпорейшън" - пакистанският конгломерат, на който Дауд бе заместник-председател, се казва: "С натежали сърца и голяма тъга скърбим за загубата на Шахзада Дауд и на любимия му син Сулеман Дауд. "Нашите мисли и молитви са със семейството в този трагичен момент".

Почит към Пол-Анри Наржоле, известен като господин Титаник, изказаха много от неговите последователи. "Почивайте в мир, г-н Наржоле – нека откриете дължините, широчините и дълбините, които небето може да ви предложи. Ще липсвате", гласи едно от писанията.

Въпроси за безопасността и бъдещето на дълбоководния туризъм

Инцидентът с "Титан" повдигна въпроси относно правилата за безопасност при подобни приключения в океанските дълбини, но в същото време запасният офицер от австралийските Военно-морски сили Франк Оуен смята, че трагедията няма да унищожи от пазара дълбоководния туризъм.

В интервю за "Скай Нюз" Оуен посочва, че батискафът "Титан" е бил нестандартен по много линии, но съществуват още три подобни апарата, които могат да се спускат макар и на по-малка дълбочина.

По думите му тези апарати се сертифицират от независими структури като например Американското бюро по корабоплаване или застрахователи. След имплозията на "Титан" обаче, според него, любителите на дълбоководния туризъм ще станат по-внимателни.

На този фон Гилермо Сонлейн, съосновател на "ОушънГейт" заедно със Стоктън Ръш, който загина при имплозията. увери, че безопасността е "ключов елемент" от културата на компанията, предаде Франс прес.

Критики за небрежност от режисьора на "Титаник"

След съобщението за "катастрофалната имплозия" на малката туристическа подводница се умножиха критиките за потенциална небрежност.

Джеймс Камерън, режисьор на филма "Титаник" и запален изследовател на морското дъно, още в четвъртък открито осъди "пренебрегнатите предупреждения" във връзка с безопасността. Той заяви пред ББС нюз, че е предсказал имплозията на злополучната подводница дни преди новината да бъде потвърдена. "Имах вътрешно чувство какво се е случило. За да се срине електрониката на подводницата, комуникационната ѝ система и транспондерът за проследяване едновременно – подводницата е престанала да съществува", каза Камерън.

"Сега имаме още едно корабокрушение, което за съжаление се основава на същите принципи на невслушване в предупрежденията", допълни Камерън.

"От опит знам, че бяхме изключително ангажирани с безопасността и че намаляването на риска беше ключова част от фирмената култура", отвърна му Сонлейн..

Сонлейн, който напусна компанията през 2013 г., припомни, че самият Джеймс Камерън е посещавал останките много пъти, за да продуцира своя световен хит от 1997 г.

"Мисля, че той беше попитан за подобен риск и каза: "Слушай, ако нещо се случи на тази дълбочина, то ще бъде катастрофално за микросекунди. Имплозията ще настъпи при почти свръхзвукова скорост и ти ще бъдеш мъртъв, преди мозъкът ти да успее дори да разбере, че нещо не е наред", посочи Сонлейн.

Ще продължат ли подводните изследвания

Според него все още е твърде рано да се каже какво наистина се е случило, но смята, че подводните изследвания трябва да продължат да се развиват.

"Както при изследването на Космоса, най-добрият начин да запазим наследството на тези петима изследователи е да проучим, да разберем какво се е объркало, да се поучим от това и да продължим напред", каза той.

Представител на Американското общество на морските технологии заяви пред "Уолстрийт Джърнъл" в петък, че е предупреждавало "ОушънГейт" за възможността от възникване на неизправност на батискафа "Титан" и потенциално катастрофални последици.

Още през 2018 г. Комитетът по пилотиране на подводни транспортни средства към тази организация е отказал на собственика и оператора на батискафа да извърши независима техническа експертиза на апарата заради притеснения от това, че корпусът му е изработен от въглеродни влакна, а не от титан или стомана.

Отказани билети с отстъпка спасили друг магнат и сина му

Междувременно американският финансист Джей Блум съобщи, че е отказал оферта от Стоктън Ръш към него и сина му Шон да се включат в гибелното пътуване до останките на "Титаник", независимо от предоставената им отстъпка от 100 хил. долара на човек. Във Фейсбук страницата си той написа, че дълго е бил увещаван от Ръш да си купят билети само по 150 000 долара, уверявайки го, че експедицията е безопасна "като да пресечеш пешеходна улица". На опасенията на магната от гмуркането на батискафа, Ръш отвърнал, че полетът с хеликоптер е също толкова опасен като спускането до "Титаник". Според Блум, след неговия отказ, от възможността да видят потъналия през 1912 г. "Титаник" са се възползвали Дауд и синът му Сулейман.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.