Бойните машини за 1.5 млрд. лева идват в следващия мандат, но...

Красимир Каракачанов, сн. БГНЕС, архив

Проектът за закупуването на нови бронирани машини за близо 1.5 млрд. лева вероятно ще остане за следващото правителство, но военният министър Красимир Каракачанов и екипът му ще имат възможност да го насочат в определената от тях посока. 

"Има всички възможности в рамките на тази година да бъде сключен договор", каза Каракачанов в четвъртък.

Той не уточни обаче как вижда развитието на проекта. 

Преди няколко седмици Каракачанов публично каза, че може да бъде даден за изпълнение на български фирми или да бъде върнат на Народното събрание.

Решението за бъдещето на проекта трябва да мине през Министерския съвет, като според източници на Меdiapool се очертава това да стане в самия край на мандата на това правителство.

Военното министерство има желание да го реализира по т.нар. схема "ТЕРЕМ", като прекрати сегашния конкурс и предостави проекта на ведомствения холдинг "ТЕРЕМ", който да го организира с участието на български компании. 

В момента ТЕРЕМ проверява дали може да се справи с подобна поръчка. 

До финала на действащия конкурс достигнаха две компании - мултинационалната "Дженеръл Дайнамикс" (General Dynamics) и финландската "Патриа" (Patria). 

И двете оферти обаче надвишават тавана на проекта от близо 1.5 млрд. лева с ДДС, което беше ясно отдавна, и Каракачанов има основание да го върне на по-предна фаза или да го рестартира. 

В същото време и двете фирми коментираха, че могат да се адаптират към българските изисквания. Това обаче може да стане при промяна на част от изискванията, основно за комуникационната система.  

Вероятно проектът ще бъде прехвърлен на ТЕРЕМ, като към момента в бранша има много съмнения дали холдингът може да се справи с толкова сложна задача. 

Ако се избере друг вариант, рестартирането на проекта, например, няма как да се изпълни очакването на Каракачанов в рамките на тази година да бъде сключен договор. 

МО иска да закупи 150 машини – 90 бойни и 60 спомагателни, за 1.46 млрд. лева с ДДС, като проектът закъсня сериозно заради дългите разправии около техническите изисквания.

Схемата "ТЕРЕМ" бе използвана за поръчката за ремонт на танковете Т-72 , а другата сделка за бронирани машини за специалните сили, която е по-малка от тази за сухопътните, бе дадена без конкурс на българска компания.

В края на миналата година премиерът Бойко Борисов не скри гордостта си, че освен магистрали, вече строи и танкове "патриотично", без конкурс.

Правителството ползва подобна схема от няколко години насам за изграждането на магистрали. Мегапоръчките се дават без конкурс на държавното дружество "Автомагистрали", което впоследствие ги разпределя на тъмно на частни компании – подизпълнители.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Подкрепяте ли антиинфлационните мерки на правителството?