Борисов контрира с "Бог" атаката на БСП за "Марица" (с отклонение към Гергов)

Кирил Добрев поиска комисия за пътното строителство: "отводняване" и "уплътняване" са кодовите думи за източване на пари

БСП настоя да бъде създадена временна парламентарна комисия, която да разследва строителството на магистралите и пътищата. Искането бе обявено от депутата от БСП Кирил Добрев, по чийто сигнал (заедно с Жельо Бойчев) прокуратурата образува разследване за поръчката за строежа на магистрала "Марица" и допълнително дадените 50 млн. лв. за отводняване на един от участъците. Проверката води към червения бизнесмен Георги Гергов, който е бил собственик на фирмата изпълнител "Пътища Пловдив", която впоследствие става собственост благоевградската "Агромах", чиято активност видимо бе повлияна след нецензурна реплика на шефа ѝ по адрес на Бойко Борисов.

"Предлагаме комисия за установяване на пропуските и нарушенията при изграждане на магистрали и пътища в България", обяви Кирил Добрев на нарочен брифинг в парламента. Сестрата на Добрев – Марияна Добрева - беше прокурист в строителната компания "Техноекспортстрой", която щеше да строи газопровода "Южен поток".

"Факт е, че неправомерно са усвоени 50 млн. лв. Факт е, че и политическото ръководство в лицето на тогавашния министър Лиляна Павлова е била информирана за това, което се случва в АПИ", заяви Добрев, макар че такъв "факт" не е установен – за момента има само прокурорско разследване, което съвсем не е ясно как ще приключи.

Депутатът допълни, че виновен е Лазар Лазаров, бивш шеф на пътната агенция от двата предишни кабинета на Бойко Борисов. В същото време Лазаров е довереник на Георги Гергов. След като е освободен от кабинета "Орешарски", Лазаров става през октомври 2013 г.

главен директор на Пловдивския панаир, чийто мажоритарен собственик е Георги Гергов. Според източници от строителния бранш Лазаров всъщност участва в управлението на "Пътища Пловдив", а не на панаира.

Кирил Добрев повдигна въпроса кой ще поеме политическата отговорност за злоупотребите с магистрала "Марица" и попита реторично: "Да не стане така, че Лиляна Павлова ще проверява Лиляна Павлова".

Съпартиецът му Манол Генов запита защо досега не е потърсена отговорност по Закона за устройство на територията по отношение на гаранционните срокове на магистралите "Тракия" и "Марица".

"Някой от вас пътувал ли е скоро по магистрала "Марица"? Още малко ще стане като римски калдъръм. Нашите препоръки към дейността на тази комисия са по-широкообхватни. Има ли порочни практики за възлагане на допълнителни участъци, отсечки, които са предмет на други поръчки? Присъединяват ли се към вече сключени договори? Практика ли е това?", каза Генов.

"Нека прокуратурата да си свърши работата, но искаме да привлечем и по-широко обществения интерес към тази тема, защото тя наистина е гордостта на ГЕРБ, но е и гордостта по обем на усвояваните пари", допълни още той.

"Отводняване" и "уплътняване" – кодовите думи за източване на средства

Според Кирил Добрев от разкритията става ясно, че масово по българските пътища се е "отводнявало" и "уплътнявало". "Това са кодовите думи за усвояване на средства и източването им. Все едно България е Холандия и цялата ни държава се намира под морското ниво и е задължително да се правят такива отводнявания", поясни той.

Добрев предлага комисията за строежа на магистралите трябва да е на паритетен принцип, подкрепена от всички политически сили.

Лиляна Павлова: Гордеем се с постигнатото, всичко друго е омаскаряване

Депутатът от ГЕРБ Лиляна Павлова, която другата седмица се очаква да се върне на поста регионален министър, заяви, че "компетентните органи са тези, които могат и трябва да разследват, ако има сигнали или съмнения за нарушения".

"Това е опит да бъда дискредитирана както аз, така и постигнатото от двете правителства на Бойко Борисов в реализацията на големите инфраструктурни обекти. Можем да се гордеем с постигнатото, с това, че България има изградени над 400 км нови магистрали и пътища. Всичко друго е опит за омаскаряване и дискредитация", заяви Павлова и декларира, че може да носи отговорност.

Бойко Борисов: Това е път към Господ

Бившият и бъдещ премиер Бойко Борисов предпочете да коментира само един аспект от избухналия скандал с магистрала "Марица" – изградено отклонение от нея, което отива до манастир в село Златна ливада. Интересът към въпросното отклонение бе предизвикан най-вече от цветистите обяснения на инж. Илия Запрянов пред бТВ, че това бил "път на любовта", тъй като бил построен заради "любовната тръпка" между бившия пътен шеф Лазар Лазаров и бившата кметица на село Златна ливада, която била "знойна красавица".

Това е "път на любовта", но към Господа, защото води до един от най-красивите и стари манастири - "Св. Атанасий", разясни в петък Борисов.

И се впусна в обяснения как манастирът "Св. Атанасий" е много знаков, според български учени е един от най-старите в Европа, а достъп до него не е имало. "Първото, което поискаха отците, владиците в Старозагорско, беше да им се направи пътя. Той беше в окаяно състояние", коментира Борисов и добави, че при управлението на ГЕРБ са били построени и основно ремонтирани стотици църкви и манастири.

Ще се намери ли прокурор или съдия да ни осъди, че сме направили това за Господ

Борисов уточни, че е посещавал манастира 5-6 пъти. "Първият път до там не можеше да се стигне, а сега хиляди туристи и миряни отиват там. Нека това да ни е проблемът, нека ако е грешка, че има път до манастира и е основно ремонтиран, съм готов основно да го приема.

Ако се намери прокурор или съдия, който да ни осъди, че сме направили това за Господ и за православното християнство - има кой да го види", каза още лидерът на ГЕРБ.

Бившата кметица и Лазаров не се познавали

По-рано в петък бившата кметица на село Златна ливада Ирина Панева каза същото пред бТВ, че това е действително е "път на любовта, но към Бога". Подумите ѝ това е най-старият действащ манастир в Европа (според български учени).

Панева отрече да се познава с Лазар Лазаров и каза, че го за първи път на откриването на магистралата.

Лазаров пък нарече твърденията на Запрянов "простотии" и се закани да го съди:"Много ми е трудно да коментирам такива простотии в сериозно предаване, но няма как да ги подмина с лека ръка, защото той хвърли абсолютно безпочвени обвинения в пространството, за което, разбира се, ще си потърся правата, тъй като той урони престижа на моето име".

"Не приемам за сериозно, морално и психически стабилно да се хвърлят такива грозни обвинения в ефир", допълни той.

Лазаров отрече да познава Панева и увери, че не е разговарял с нея дори по телефона. Той уточни, че е виждал пътния инженер Запрянов два пъти и в "двата случая си говорихме за извънземни и илюминати – това са му основните теми за разговор".

Съществувал ли е пътят в проекта за магистрала "Марица"

Лазаров отхвърли и обвинението на Запрянов, че пътят до манастира не е съществувал в първоначалния проект за строителството на магистрала "Марица".

"Пътят, като преминаване през автомагистралата, го има в основния проект, но като селскостопански прокар. Това означава, че там има съоръжение с местен път, през който селскостопанската техника да минава от площите от едната страна на магистралата до тези от другата страна. Става въпрос за подлез и той съществува в основния проект. Цялата връзка, която е в сервитута на магистралата, е по основния проект. След това строителите използват тази връзка като служебен път за тяхната техника. Със сигурност не са отделяни допълнително пари. Прокуратурата обаче прави проверка заради сигнал, предполагам от същия човек", обясни Лазаров.

Според информация от пътната агенция, цитирана от бТВ, по документи изграждането на този път първоначално не бил предвиден.

Лазаров уточни, че отсечката до селото и до манастира не е трябвало да бъде асфалтирана и там Агенцията "Пътна инфраструктура" няма пръст.

"Всичко, което е правено, е правено в сервитута на магистралата и е било за обслужващ път на магистралата и служебен път по време на строителството", каза още Лазаров.

Плащано ли е за несвършена работа - отговорността е на Запрянов

Лазаров отхвърли обвиненията на Запрянов, че АПИ е платила на зелено около 22 млн. лв. на "Пътища Пловдив" за изкопни дейности, които не са извършени.

"Говорим за дейността, която трябва да извършва същият този г-н Запрянов като зам.-ръководител на надзорния екип на обекта. В това си качество той има задължение да подписва всички сертификати и да удостоверява извършените работи. Т.е., ако той е съставял документи с невярно съдържание, да си носи отговорност", каза Лазаров.

Лазаров отрече и друго обвинение на Запрянов - че магистралата е построена върху глина. "Този човек говори нелепи неща", каза бившия пътен шеф.

За разследването на прокуратурата във връзка с дадените 51 млн. лв. допълнително за строителството на участъка от Оризово до Димитровград на магистрала "Марица" на "Пътища Пловдив", Лазаров коментира, че "поръчката е изготвена и изпълнена по всички законоустановен правила в държавата".

Италианската фирма печели търга за 160 млн. лв. с ДДС на база на проект от възложителя, изготвен преди 30 години. Въпреки всички актуализации, има пропуски по отношение на геологията. Именно на такъв пропуск се натърква фирмата и още през 2011 г. сезира възложителя АПИ за пропуска и възникнали форсмажорни обстоятелства, обясни Лазаров.

Процедурата започва в началото на 2014 г., независими одити проверяват исканията на компанията и ги потвърждават. Следва техническо задание и поръчка, за която се обявява открита процедура. Не имало договорка между мен и "Пътища Пловдив", каза Лазаров.

Още по темата
Още от България

Защо управляващите избират Цацаров за шеф на "Антикорупция"?