Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Брюксел оценява на 100 млрд.евро инфраструктурните нужди на Източна Европа

0 коментара

15 години след падането на "желязната завеса", Източна Европа все още изостава значително от западната част на континента по отношение на пътищата и железопътните линии - нещо, което застрашава икономическия подем на ЕС след разширяването, пише агенция Франс прес.

Ако се смятат и България и Румъния, които трябва да влязат в съюза през 2007 г., то нуждите на присъединяващите се страни се оценяват от Брюксел на 20 000 км. пътища и 30 000 км. железопътни линии. Заедно с пристанищата и летищата, които трябва да бъдат построени, разходите за транспортна инфраструктура достигат 100 млрд. евро.

В бившите комунистически страни от централна Европа, които през май т. г. ще влязат в ЕС, от доста години се наблюдава икономически подем, който се дължи на инвестициите от страна на големи мултинационални компании - американски, европейски и азиатски. Регионът предлага едновременно евтина и квалифицирана работна ръка, както и по-ниски данъци.

Силният икономически растеж обаче доведе до мощен прилив на стоки към западна Европа, който няма да продължи дълго, ако празнотите в транспортната инфраструктура не бъдат запълнени.

Европейската комисия вече предупреди за тази опасност: "Различията между необходимостта от транспорт и предлагането на нова инфраструктура ще доведе до безизходица, която няма да остане без последици за конкурентната способност на ЕС", се посочваше в доклад на Еврокомисията от миналия юни. В него се отбелязваше, че разширяването на съюза ще доведе до засилване на трафика, и най-вече - на товарния, и се препоръчваше бързо да бъдат създадени коридори, преминаващи през новите членове на ЕС, за да бъдат свързани те с трансевропейската мрежа на сегашните 15 членове на съюза.

Полша, която по територия може да се сравнява с Франция, в момента разполага с по-малко от 500 км. пътища - това приблизително се равнява на трасето Париж-Лион. Архаичната железопътна мрежа на страната не позволява движение със скорост над 100 км./ч., с изключение на няколко участъка. Този факт вече разубеди някои чуждестранни инвеститори, които смятаха да работят в страната.

В Чехия липсата на път, свързващ Прага с Виена, бе една от основните причини за провала на съвместната кандидатура на страната с Австрия за домакинство на Европейското първенство по футбол през 2000 г. Четири години по-късно двете столици, които се намират само на 350 км. разстояние, все още не са свързани с автомобилен път, посочва Франс прес.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.