Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България бележи бум в износа на велосипеди, гъстомери и аеромери

7 коментара
Сн. БГНЕС

В последните пет години износът на български велосипеди, мотопеди с помощен двигател, електрически велосипеди, както и на измервателни уреди като гъстомери и аеромери бележи истински бум. Така страната ни става шестият най-голям износител на електрически велосипеди в Европа и предвид трансформацията на транспортните навици заради коронавируса потенциалът в тази ниша е голя.

Това сочи изследване на Института за пазарна икономика, по поръчка на Министерството на икономиката и Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия за идентифициране на потенциални пазари за експортен растеж на българските малки и средни предприятия. То бе представено в петък от икономиста Лъчезар Богданов.

Най-голям износ страната ни реализира в Германия, Румъния, Италия, Франция, Гърция и Полша, като най-бърз ръст в износа в периода 2014-2019 г. бележат велосипедите и мотопедите с помощен двигател. В тази група износът за 2019 г. възлиза на 196 млн. долара, а ръстът за петгодишния период е 12 232%.

Групата на велосипедите е следвана от тази на гъстомери, аеромери и други подобни плуващи инструменти, където е отчетено завишение в износа от 1398% между 2014 и 2019 г.

Според анализа България и други страни от региона на Централна и Източна Европа бързо заемат пазарен дял в доставките на някои електрически съоръжения и компоненти, включително акумулатори, печатни платки, ел. нагреватели, където основните играчи са от Китай и други страни от Азия. Страната ни също така се специализира в доставките на медицински и измервателни и измервателни инструменти, като заема исторически сериозни позиции в развити индустриални страни като Швейцария, САЩ и Япония, сочи още анализът.

Според него българските предприятия биха могли да се реализират успешно в Румъния - с продажба и части за машини и автомобили, в Гърция – със стоки, обслужващи домакинства и туризъм като мебели, осветителни тела и др., в Сърбия и Северна Македония – с машини, съоръжения, електроуреди, резервни части, акумулатори и др.

Сред добрите възможности за реализация на българските МСП са пазарите в Мароко и Тунис като бързоразвиващи се икономики, Израел, която има нарастваща интеграция с икономиките на ЕС, ОАЕ, Саудитска Арабия, Република Корея и Виетнам.

Анализът отчита и влиянието на пандемията Covid-19 като отключващо явление за икономическа трансформация. Ефектът от нея се очаква да доведе до увеличаване на автономността на индустрията в Европейския Съюз във връзка с намаляване на зависимостта от доставки от Китай, което от своя страна ще пренасочи към по-близки производители на изделия за крайно потребление, налагане на защитни мита за широк кръг от стоки с произход Китай, въвеждане на нетарифни ограничения, като например изисквания за безопасност, налагане на нови стандарти и др.

Очакват се и промени в потребителските предпочитания като например увеличено търсене на велосипеди, средства за спорт и прекарване на свободно време, увеличено търсене на къмпинг екипировка и оборудване, идентифицират се потенциалните пазарни ниши.

Развлекателната и онлайн индустрия ще увеличи потребителите си, включително създаването на игри, сочат възможните сценарии след пандемията.

Изпълнителният директор на агенцията за малките и средни предприятия Бойко Таков отбеляза, че данните ще спомогнат най-вече за адаптирането на родните предприятия в новосъздалите се икономически условия от пандемията. За развитието на бизнеса е най-важно образованието, защото, за да се развие дадена компания, тя трябва да е наясно с всички възможности, които стоят пред нея, допълни той. Според него докладът ще помогне на бизнеса са се ориентира в сегашната кризисна ситуация.

Таков съобщи, че скоро ще започне изготвянето на видео уроци за собствениците на малки фирми в областта на интернационализацията и начините за осъществяване на износ. Инициативата ще се осъществи в рамките на Експортен хъб България и с помощта на 16-те организации учредители – работодателски органиации, клъстери, висши училища и други.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. dimitardi100
    #7

    Браво ! Успех !

  2. Boris Kamov
    #6

    Дано Свинкята не прочете тази статия защото набързо ще излапа и изака и тези бизнеси - малки, ама стават за нощна закуска :-)

  3. Иван Козов
    #5

    Какви са тези гъзомери, вискозиметри ли имат пред вид?

  4. Entdecken
    #4

    Некоя мутра е хвърлила око на бизнеса с акумулатори както правят с някои оръжейни фирми...

  5. BLM
    #3

    Два пъти се споменават акумулаторите като переспективни стоки за износ. Е, гешефтурата, като тормози братя Бобокови, за кого работи за България или за Русия и Китай?

  6. LoudSpeaker
    #2

    Тази статия няма да доведе до добро. Ще нарочат и този бизнес за прокурорско изземване.

  7. Milenca
    #1

    Докато Борисов и цялата група за приятелство с Русия пропиляват милиарди за ГЛУПОСТИ, неголеми предприемачи произвежда и изнасят. Без да дигат шум, без да режат лентички.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.