България бележи бум в износа на велосипеди, гъстомери и аеромери

Сн. БГНЕС

В последните пет години износът на български велосипеди, мотопеди с помощен двигател, електрически велосипеди, както и на измервателни уреди като гъстомери и аеромери бележи истински бум. Така страната ни става шестият най-голям износител на електрически велосипеди в Европа и предвид трансформацията на транспортните навици заради коронавируса потенциалът в тази ниша е голя.

Това сочи изследване на Института за пазарна икономика, по поръчка на Министерството на икономиката и Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия за идентифициране на потенциални пазари за експортен растеж на българските малки и средни предприятия. То бе представено в петък от икономиста Лъчезар Богданов.

Най-голям износ страната ни реализира в Германия, Румъния, Италия, Франция, Гърция и Полша, като най-бърз ръст в износа в периода 2014-2019 г. бележат велосипедите и мотопедите с помощен двигател. В тази група износът за 2019 г. възлиза на 196 млн. долара, а ръстът за петгодишния период е 12 232%.

Групата на велосипедите е следвана от тази на гъстомери, аеромери и други подобни плуващи инструменти, където е отчетено завишение в износа от 1398% между 2014 и 2019 г.

Според анализа България и други страни от региона на Централна и Източна Европа бързо заемат пазарен дял в доставките на някои електрически съоръжения и компоненти, включително акумулатори, печатни платки, ел. нагреватели, където основните играчи са от Китай и други страни от Азия. Страната ни също така се специализира в доставките на медицински и измервателни и измервателни инструменти, като заема исторически сериозни позиции в развити индустриални страни като Швейцария, САЩ и Япония, сочи още анализът.

Според него българските предприятия биха могли да се реализират успешно в Румъния - с продажба и части за машини и автомобили, в Гърция – със стоки, обслужващи домакинства и туризъм като мебели, осветителни тела и др., в Сърбия и Северна Македония – с машини, съоръжения, електроуреди, резервни части, акумулатори и др.

Сред добрите възможности за реализация на българските МСП са пазарите в Мароко и Тунис като бързоразвиващи се икономики, Израел, която има нарастваща интеграция с икономиките на ЕС, ОАЕ, Саудитска Арабия, Република Корея и Виетнам.

Анализът отчита и влиянието на пандемията Covid-19 като отключващо явление за икономическа трансформация. Ефектът от нея се очаква да доведе до увеличаване на автономността на индустрията в Европейския Съюз във връзка с намаляване на зависимостта от доставки от Китай, което от своя страна ще пренасочи към по-близки производители на изделия за крайно потребление, налагане на защитни мита за широк кръг от стоки с произход Китай, въвеждане на нетарифни ограничения, като например изисквания за безопасност, налагане на нови стандарти и др.

Очакват се и промени в потребителските предпочитания като например увеличено търсене на велосипеди, средства за спорт и прекарване на свободно време, увеличено търсене на къмпинг екипировка и оборудване, идентифицират се потенциалните пазарни ниши.

Развлекателната и онлайн индустрия ще увеличи потребителите си, включително създаването на игри, сочат възможните сценарии след пандемията.

Изпълнителният директор на агенцията за малките и средни предприятия Бойко Таков отбеляза, че данните ще спомогнат най-вече за адаптирането на родните предприятия в новосъздалите се икономически условия от пандемията. За развитието на бизнеса е най-важно образованието, защото, за да се развие дадена компания, тя трябва да е наясно с всички възможности, които стоят пред нея, допълни той. Според него докладът ще помогне на бизнеса са се ориентира в сегашната кризисна ситуация.

Таков съобщи, че скоро ще започне изготвянето на видео уроци за собствениците на малки фирми в областта на интернационализацията и начините за осъществяване на износ. Инициативата ще се осъществи в рамките на Експортен хъб България и с помощта на 16-те организации учредители – работодателски органиации, клъстери, висши училища и други.

Споделяне
Още от Бизнес

Как си обяснявате акцията на прокуратурата с обиски и арести в президентството?