Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България е на първо място в ЕС по смъртни случаи на пътя

15 коментара
Снимка: БГНЕС

България е на първо място от 27-те държави в ЕС по брой смъртни случаи при катастрофи на милион жители. Това сочат предварителните данни на Европейската комисия за 2023 г.

От европейските страни България и Румъния за миналата година имат най-висок дял на ПТП, завършили със смърт. У нас жертвите са 82 на 1 милион души, а в Румъния загиналите са 81 на милион население при средна стойност за ЕС - 46.

Комисията отбелязва, че у нас между 2022 и 2023 г. се наблюдава понижение в броя на смъртните случаи на пътя, но същевременно е намалял и броят на населението, което води до по-лоши статистически резултати.

У нас правителството твърди, че пътната безопасност е сред приоритетите му. През лятото бяха приети поправки в НК, които позволяват да се отнемат коли от пияни и дрогирани шофьори. Преди това обаче не бе направена никаква организация и затова дълго време новата мярка не можеше да се прилага ефективно и предизвика хаос.

Бе направен опит да се повиши и събираемостта на пътните глоби. След години размотаване МВР най-сетне даде възможност на шофьорите да проверяват за висящи и невръчени глоби, което веднага повиши приходите от санкции.

В края на мандата си сегашното правителство отчете намаление на броя на жертвите по пътищата с 35 души. Вътрешният министър Калин Стоянов обясни, че въведените мерки щели да дадат резултати след няколко месеца, а не от "днес за утре". Всъщност от въвеждането на някои от мерките, например отнемането на коли, минаха повече от шест месеца.

Миналата година в ЕС по пътищата са загинали общо около 20 400, което е с 1% по-малко спрямо 2022 г. Данните сочат, че малко държави членки са напът да постигнат целта на ЕС и ООН за намаляване наполовина на броя на смъртните случаи по пътищата до 2030 г.

Сравнено с данните за 2019 г. в ЕС се наблюдава намаление с 2360 смъртни случая (10%), но спад не се отчита в Испания, Франция и Италия. В Ирландия, Латвия, Нидерландия, Словакия и Швеция дори има увеличение на броя убити на пътя.

Най-безопасни в Европа остават пътищата са в Швеция (22 смъртни случая на един милион жители) и Дания (27).

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Филка Русофилка
    #15
    Отговор на коментар #12

    6. Долният линк отваря експлорера на Евростат, който съдържа наличните бази данни за автомобили. Могат да се свалят на диска за по-нататъшна обработка на компютър. Excel е предостатъчен, за Excel 365 пък да не говорим. https://ec.europa.eu/eurostat/data/database?node_code=road_eqs_carhab

  2. Филка Русофилка
    #14
    Отговор на коментар #12

    6. Загиналите в България при ПТП на 100 хил. пътнически автомобили са както следва:
    1970 – 648 бр.,
    1972 – 442,
    1989 – 101,
    1990 – 119,
    1992 – 92,
    1993 – 87,
    1994 – 88,
    1995 – 77,
    1998 – 56,
    2005 – 38,
    2006 – 59,
    2009 – 36,
    2020 – 16,
    2021 – 20,
    2022 – 18.

    5. Набива се на очи касапницата по пътищата на България по време на комунизма. При 18 пъти по-малко пътнически автомобили и 20 пъти по-малко общо пътни превозни средства от сега, абсолютният рекорд е през 1970

  3. Филка Русофилка
    #13
    Отговор на коментар #12

    1. Разбира се, че се насажда истерия. Във всички медии има миcиpkи, които „неволно“ разпространяват комунистическа и руска пропаганда. Хейтърите и полезните идиоти („борци“ срещу корупцията) ги насърчават в тази им дейност.

    2. Най-старите данни в Евростат за броя на пътническите автомобили в България са за 1970 г. – 164 630 бр., 1975 - 434 790, 1980 – 815 550, 1985 – 1 063 960, 1990 – 1 317 000, след което ги има по години. Оказа се, че има и за 2022 г. – 2 896 777 бр.

    3. В периода 1970-1975

  4. Deus Vult
    #12
    Отговор на коментар #11

    Там някъде. Според мен, просто се насажда истерия, за да се оправдава полицейски произвол, хората да бъдат тормозени и плашени. Не можах да намеря данни за броя автомобили през 1963 г. Тогава загиналите при ПТП са били повече от сега.

  5. Филка Русофилка
    #11
    Отговор на коментар #10

    Преди малко проверих базата данни на Евростат - Stock of vehicles by category and NUTS 2 regions [tran_r_vehst]. Последните данни са за 2021 г.!?. В категорията Passenger cars [CAR] за България през 2021 г. дават 2 830 464 бр., респ. 414 бр/1000 души. Проверката показа, че са използвали данни за населението в края на годината. Най-много коли на 1000 души сме имали 2016 г. – 443 бр., следващата 2017 г. спадат на 393 бр., после леко се качват, а 2020 и 2021 г. са замръзнали на 414 бр. Изглежда 2017

  6. Deus Vult
    #10
    Отговор на коментар #9

    Едно допълнение: "Страната ни е на 27ма позиция с 485 автомобила на 1000 души, което е по-малко от 1 кола на двама души. От 2015 насам има спад на притежанията с 1%." https://invest-in-bulgaria.com/2024/03/01/bulgaria-pritejanie-na-avtomobili/ Т.е. броя автомобили не оказва влияние.

  7. Филка Русофилка
    #9

    Клacaциятa нa Бългapия в EC пo бpoй зaгинaли oт ПТП нa 1 млн. oт нaceлeниeтo:
    Пoзиция > Гoдинa > Зaгинaли/1 млн > Зaгинaли Oбщo
    2-po мяcтo > 2010 г. > 105 бp./млн > 776 бp.;
    5-тo мяcтo > 2011 г. > 89 бp./млн > 656 бp.;
    7-мo мяcтo > 2012 г. > 82 бp./млн > 601 бp.;
    7-мo мяcтo > 2013 г. > 82 бp./млн > 601 бp.;
    2-po мяcтo > 2014 г. > 91 бp./млн > 661 бp.;
    1-вo мяcтo > 2015 г. > 98 бp./млн > 708 бp.;
    1-вo мяcтo > 2016 г. > 99 бp./млн > 708 бp.;
    2-po мяcтo > 2017 г. > 96 бp./млн > 682 бp.;
    2-po

  8. Филка Русофилка
    #8

    1. Последните европейски данни за жертвите от ПТП в годишния доклад от 2024 г. са за 2022 г. (Annual Statistical Report 2024 on road safety in EU, 4 MARCH 2024) 2. Последните европейски данни за жертвите от ПТП в актуализирания профил на България са от 2021 г. (Country profiles Bulgaria, 2024 versions (2021 data) 3. През 2022 г. жертвите от ПТП в България на 1 млн. жители са 78 бр./m, а на Румъния са 86 бр./m . Значи не сме били на "първо", а на второ място по смъртни случаи след Румъния. 4. Най-малко жертви от ПТП в България е имало в пандемическата 2020 г. – 463 бр., когато по смъртни случаи на 1 млн. жители 67 бр./m сме на 3-то място преди Румъния и Латвия.

  9. Deus Vult
    #7

    Загинали при ПТП по години: 1963 г. - 678; 1964 г. - 688; 1965 г. - 743; .... 1988 г. - 1153; 1989 г. - 1280; 1990 г. - 1567; .... 2021 г. - 561; 2022 г. - 531; 2023 г. - 525; Т.е. в момента България дава по-малко жертви при ПТП от колкото през 1963 г. и ТРИ ПЪТИ по-малко жертви от колкото през 1990 г. Следователно за последните 30 години, жертвите при ПТП са намалели ТРИ ПЪТИ. И продължават да намаляват.

  10. anton nikolov
    #6

    И на първо място по ненаказани убийци по пътищата,

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.