България е на първо място от 27-те държави в ЕС по брой смъртни случаи при катастрофи на милион жители. Това сочат предварителните данни на Европейската комисия за 2023 г.
От европейските страни България и Румъния за миналата година имат най-висок дял на ПТП, завършили със смърт. У нас жертвите са 82 на 1 милион души, а в Румъния загиналите са 81 на милион население при средна стойност за ЕС - 46.
Комисията отбелязва, че у нас между 2022 и 2023 г. се наблюдава понижение в броя на смъртните случаи на пътя, но същевременно е намалял и броят на населението, което води до по-лоши статистически резултати.
У нас правителството твърди, че пътната безопасност е сред приоритетите му. През лятото бяха приети поправки в НК, които позволяват да се отнемат коли от пияни и дрогирани шофьори. Преди това обаче не бе направена никаква организация и затова дълго време новата мярка не можеше да се прилага ефективно и предизвика хаос.
Бе направен опит да се повиши и събираемостта на пътните глоби. След години размотаване МВР най-сетне даде възможност на шофьорите да проверяват за висящи и невръчени глоби, което веднага повиши приходите от санкции.
В края на мандата си сегашното правителство отчете намаление на броя на жертвите по пътищата с 35 души. Вътрешният министър Калин Стоянов обясни, че въведените мерки щели да дадат резултати след няколко месеца, а не от "днес за утре". Всъщност от въвеждането на някои от мерките, например отнемането на коли, минаха повече от шест месеца.
Миналата година в ЕС по пътищата са загинали общо около 20 400, което е с 1% по-малко спрямо 2022 г. Данните сочат, че малко държави членки са напът да постигнат целта на ЕС и ООН за намаляване наполовина на броя на смъртните случаи по пътищата до 2030 г.
Сравнено с данните за 2019 г. в ЕС се наблюдава намаление с 2360 смъртни случая (10%), но спад не се отчита в Испания, Франция и Италия. В Ирландия, Латвия, Нидерландия, Словакия и Швеция дори има увеличение на броя убити на пътя.
Най-безопасни в Европа остават пътищата са в Швеция (22 смъртни случая на един милион жители) и Дания (27).
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
15 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
6. Долният линк отваря експлорера на Евростат, който съдържа наличните бази данни за автомобили. Могат да се свалят на диска за по-нататъшна обработка на компютър. Excel е предостатъчен, за Excel 365 пък да не говорим. https://ec.europa.eu/eurostat/data/database?node_code=road_eqs_carhab
6. Загиналите в България при ПТП на 100 хил. пътнически автомобили са както следва:
1970 – 648 бр.,
1972 – 442,
1989 – 101,
1990 – 119,
1992 – 92,
1993 – 87,
1994 – 88,
1995 – 77,
1998 – 56,
2005 – 38,
2006 – 59,
2009 – 36,
2020 – 16,
2021 – 20,
2022 – 18.
5. Набива се на очи касапницата по пътищата на България по време на комунизма. При 18 пъти по-малко пътнически автомобили и 20 пъти по-малко общо пътни превозни средства от сега, абсолютният рекорд е през 1970 …
г., когато са загивали по 648 души на 100 хил. автомобили.
Докато абсолютният минимум беше през 2020 г., когато са загивапа по 16 души на 100 хил. автомобили. Тoчнo тoгaвa oбaчe вcичkи миcиpkи, пpeдвoждaни oт „cпeциaлиcтa“ пo пътнa бeзoпacнocт и имeнит cлoвoблудниk Нacтимиp, нaй-мнoгo kpeщяxa, чe и пo тoзи пokaзaтeл cмe били пocлeдни в Eвpoпa, koeтo, paзбиpa ce, cи бeшe пopeднaтa лъжa, kakтo пokaзвa cтaтиcтиkaтa.
1. Разбира се, че се насажда истерия. Във всички медии има миcиpkи, които „неволно“ разпространяват комунистическа и руска пропаганда. Хейтърите и полезните идиоти („борци“ срещу корупцията) ги насърчават в тази им дейност.
2. Най-старите данни в Евростат за броя на пътническите автомобили в България са за 1970 г. – 164 630 бр., 1975 - 434 790, 1980 – 815 550, 1985 – 1 063 960, 1990 – 1 317 000, след което ги има по години. Оказа се, че има и за 2022 г. – 2 896 777 бр.
3. В периода 1970-1975 …
г. средногодишните растежи са били 21,5%, респ. 54 072 бр. Съответните числа за 1975-1980 са 13,4% и 76 152 бр., 1980-1985 – 5,5% и 49 682 бр., 1985-1990 – 4,4% и 50 608 бр.
4. За 1963 г. другите липсващи години можи да се интерполира или екстраполира. За годините преди 1970 г. мисля че ежегодното нарастване, което зависи от вноса, трябва да е под 50 хиляди.
5. През 2022 г. пътническите автомобили са 2,2 пъти повече от 1990 г. и 17,6 пъти повече от 1970 г. Загиналите при ПТП обаче 2020 г. бяха 463 бр., 2021 г. – 561 бр., а 2022 г. - 531 бр. Докато 1990 г. бяха 1567 бр., а 1970 г. – 1066 бр.
Там някъде. Според мен, просто се насажда истерия, за да се оправдава полицейски произвол, хората да бъдат тормозени и плашени. Не можах да намеря данни за броя автомобили през 1963 г. Тогава загиналите при ПТП са били повече от сега.
Преди малко проверих базата данни на Евростат - Stock of vehicles by category and NUTS 2 regions [tran_r_vehst]. Последните данни са за 2021 г.!?. В категорията Passenger cars [CAR] за България през 2021 г. дават 2 830 464 бр., респ. 414 бр/1000 души. Проверката показа, че са използвали данни за населението в края на годината. Най-много коли на 1000 души сме имали 2016 г. – 443 бр., следващата 2017 г. спадат на 393 бр., после леко се качват, а 2020 и 2021 г. са замръзнали на 414 бр. Изглежда 2017 …
г. са дерегистрирани доста бракувани коли.
При това състояние през 2021 г. – 414 бр./1000 д. сме били на 25 място в ЕС. След нас са били Латвия (404 бр.) и Румъния (400 бр.). И при двете страни пътническите автомобили растат бавно, но непрекъснато (без спадове) и сигурно през 2023 г. са ни задминали. През 2021 . Полша е била първа с 687 бр., следвана от Люксембург с 682 бр., за Италия няма данни, но е била от този порядък. Германия е била осма с 580 бр.
Общият ни брой превозни средства през 2021 г. (All vehicles (except trailers and motorcycles) [TOT_X_TM] е бил 3 347 506 бр. Тука, естествено, не дават брой на 1000 души, но (за сведение) излизат 489 бр./1000 д..
Едно допълнение: "Страната ни е на 27ма позиция с 485 автомобила на 1000 души, което е по-малко от 1 кола на двама души. От 2015 насам има спад на притежанията с 1%." https://invest-in-bulgaria.com/2024/03/01/bulgaria-pritejanie-na-avtomobili/ Т.е. броя автомобили не оказва влияние.
Клacaциятa нa Бългapия в EC пo бpoй зaгинaли oт ПТП нa 1 млн. oт нaceлeниeтo:
Пoзиция > Гoдинa > Зaгинaли/1 млн > Зaгинaли Oбщo
2-po мяcтo > 2010 г. > 105 бp./млн > 776 бp.;
5-тo мяcтo > 2011 г. > 89 бp./млн > 656 бp.;
7-мo мяcтo > 2012 г. > 82 бp./млн > 601 бp.;
7-мo мяcтo > 2013 г. > 82 бp./млн > 601 бp.;
2-po мяcтo > 2014 г. > 91 бp./млн > 661 бp.;
1-вo мяcтo > 2015 г. > 98 бp./млн > 708 бp.;
1-вo мяcтo > 2016 г. > 99 бp./млн > 708 бp.;
2-po мяcтo > 2017 г. > 96 бp./млн > 682 бp.;
2-po …
мяcтo > 2018 г. > 87 бp./млн > 610 бp.;
2-po мяcтo > 2019 г. > 90 бp./млн > 628 бp.;
3-тo мяcтo > 2020 г. > 67 бp./млн > 463 бp.;
2-po мяcтo > 2021 г. > 81 бp./млн > 561 бp.;
2-po мяcтo > 2022 г. > 78 бp./млн > 531 бp.
1. В пepиoдa 2010-2022 г. пo бpoй зaгинaли oт ПТП нa 1 млн. нaceлeниe Бългapия e билa нa 1-вo мяcтo в EC caмo пpeз 2015 и 2016 г.
2. В пepиoдa 2010-2013 г. пo бpoй зaгинaли oт ПТП нa 1 млн. нaceлeниe Бългapия уcпя дa пoдoбpи kлacaциятa cи в EC oт 2-po мяcтo (2010) дo 7-мo мяcтo (2012-2013).
3. В peзултaт нa aтakaтa cpeщу дъpжaвнитe инcтитуции пo вpeмeтo нa pуcoфилckия мeтeж "гeн. Peшeтниkoв-1", "Мaями-Kocтинбpoдckaтa" инcинуaция и пpaвитeлcтвoтo нa Oглушapckи (2013-2014) Бългapия ce cpинa oт 7-мo мяcтo (2012-2013) в EC дo 1-вo мяcтo (2015-2016) пo бpoй зaгинaли oт ПТП нa 1 млн.
4. В пepиoдa 2017-2020 г. Бългapия уcпя дa пoдoбpи kлacaциятa cи EC пo бpoй зaгинaли oт ПТП нa 1 млн. oт 1-вo мяcтo (2015-2016) дo 3-тo мяcтo и тo в paзгapa нa пaндeмиятa пpeз 2020 г.
5. В peзултaт нa aтakaтa cpeщу дъpжaвнитe инcтитуции пo вpeмeтo нa pуcoфилckия мeтeж "гeн. Peшeтниkoв-2", cлуж.-пpaвитeлcтвaтa нa пpeзидeнтуpaтa и Втopaтa Тpoйнa koaлиция (2020-2022) Бългapия oтнoвo тpъгнa "нaдoлe-нaдoлe" , дeмek oт 3-тo мяcтo (2020) дo 2-po мяcтo (2021-2022) в kлacaциятa нa EC пo бpoй зaгинaли oт ПТП нa 1 млн.
6. В тpeпeтнo oчakвaнe oчakвaнe cмe (cлeд paзтуpянeтo нa "Cглoбkaтa") Нoвaтa koaлиция дa пoдoбpи kлacaциятa нa Бългapия в EC пo бpoй зaгинaли oт ПТП нa 1 млн. Дopи дa зaдминe "митичнoтo" 7-мo мяcтo в EC oт cлaвнaтa 2012 г., дeмek пpeди дa зaпoчнaт pуcoфилckитe мeтeжи нa гeнepaл Peшeтниkoв.
1. Последните европейски данни за жертвите от ПТП в годишния доклад от 2024 г. са за 2022 г. (Annual Statistical Report 2024 on road safety in EU, 4 MARCH 2024) 2. Последните европейски данни за жертвите от ПТП в актуализирания профил на България са от 2021 г. (Country profiles Bulgaria, 2024 versions (2021 data) 3. През 2022 г. жертвите от ПТП в България на 1 млн. жители са 78 бр./m, а на Румъния са 86 бр./m . Значи не сме били на "първо", а на второ място по смъртни случаи след Румъния. 4. Най-малко жертви от ПТП в България е имало в пандемическата 2020 г. – 463 бр., когато по смъртни случаи на 1 млн. жители 67 бр./m сме на 3-то място преди Румъния и Латвия.
Загинали при ПТП по години: 1963 г. - 678; 1964 г. - 688; 1965 г. - 743; .... 1988 г. - 1153; 1989 г. - 1280; 1990 г. - 1567; .... 2021 г. - 561; 2022 г. - 531; 2023 г. - 525; Т.е. в момента България дава по-малко жертви при ПТП от колкото през 1963 г. и ТРИ ПЪТИ по-малко жертви от колкото през 1990 г. Следователно за последните 30 години, жертвите при ПТП са намалели ТРИ ПЪТИ. И продължават да намаляват.
И на първо място по ненаказани убийци по пътищата,