България си заслужава БДЖ-то

България си заслужава БДЖ-то

Г-н Кичев, на колко се изчисляват загубите за българските авиокомпании от въздушната блокада и има ли искане от страна на наши авиопревозвачи за държавна финансова помощ?

Рано е да се говори за загубите на авиокомпаниите. Те ще бъдат най-точно изчислени след пълното вдигане на въздушната блокада. В действителност Европейската комисия (ЕК) разглежда възможността финансова помощ на страните членки за авиокомпаниите да не бъде третирана като неправомерна държавна помощ. У нас обаче още няма запитване от страна на български превозвачи за тази опция. Искам да отбележа, че в България няма държавни авиопревозвачи. Страната има златна акция в "България Ер", но компанията не е държавна.

Каква е актуалната обстановка в небето над Европа?

Ситуацията е много сложна. Досега европейското небе не е имало проблеми от такъв мащаб.

Международната организация за гражданска авиация (ИКАО) има разработена стратегия, план за действие за обслужване на въздушно пространство, в което има прашен облак. Ние следваме този план.

Опитът, който придобиваме в момента, ни дава възможност в бъдеще да имаме още по-добра координация и подход при справянето с такава ситуация. Това беше основната тема на видео-конференцията, която имахме в понеделник с колегите от ЕС. Договорихме се всички ръководства на въздушното движение да координират действията си и да осигуряват най-много и най-бързо коридори към авиопревозвачите, за да се случат най-много полети.

Облакът се влияе много от динамичното време навън. В тази връзка българското РВД на всеки 6 часа провежда експертни срещи, на които обсъжда прогнозата и възможността за осигуряване на коридори.

Българското небе е отворено, единствено има ограничения за полети към Западна и Северозападна Европа. Може да се лети на Югозапад, Юг и Изток без проблеми, а всички 5 международни летища са отворени за международни полети.

Към момента загубите за софийското летище ги изчисляваме на 250 хил. евро. Над 150 полета са анулирани, а около 11 хиляди пътника не са успели да излетят от България.

Правени ли са изчисления с колко се е увеличила печалбата на БДЖ заради въздушната блокада и по-големия брой пътници, които се насочиха към железопътния транспорт?

Първата работа на транспортното министерство след информацията за това природно бедствие беше да издаде заповед към транспортните операторите по земя – в случая БДЖ и автомобилните превозвачи, да осигурят необходимия брой допълнителни влакове и автобуси, за да могат да се приберат всички българи, изостанали по летищата. Към момента има все още българи, закъсали в Англия и Скандинавия, за които превозът с автобус е много дълъг и тежък.

Много е рано обаче да се говори за приходите на БДЖ. Ще можем да кажем в края на месеца, след като сравним приходите през същия период на миналата година.

Има ли някакви изгледи пътуването с българските железници да се подобри качествено?

България има БДЖ-то, което заслужава. Ние сме тези, които го плюем, рисуваме, повръщаме, съсипваме.

Към момента заедно с МВР – транспортна полиция, имаме работна група, която разработва един динамичен подход за контрол във всички влакове. Особено в където много често има проблем с гратисчии, вандали или пияни пътници. Те ще бъдат сваляни от влаковете.

На въпроса кога България ще има нови влакове ще кажа, че състоянието на БДЖ в момента е тежко. Не, не е тежко – критично е и към момента не могат да се отделят средства за нов подвижен състав.

В новата програма за преструктуриране на БДЖ, която е във ход, е заложена и модернизация и механизация на подвижния състав, в това число и закупуване на нови съоръжения. В тази програма има много въпросителни, най-голямата от които е финансирането ѝ. В момента преговаряме с банкови институции, които биха подкрепили програма за преструктуриране на цялата железница.

А какво правите със старите дългове на БДЖ?

Включваме ги в един общ пакет. Това е част от програмата.

С кои банкови институции преговаряте?

Това е търговска тайна.

Какво стана с преговорите с "Дойче бан" за съвместно дружество за товарни превози?

Отложиха се, защото има смяна на ръководството в компанията. В следващите дни имам среща с новата управа.

Междувременно се проведоха две срещи с австрийските железници (Rail Cargo Austria), с които постигнахме напредък в преговорите. Договорихме се за координирани действия и подписване на меморандум за превозване предимно на камиони по линията Свиленград – Калотина. Става въпрос за ро-ла превозите и превози с джоб-вагони, на които превозват само ремаркетата без тегличите.

Споделяне
Още от Бизнес