Бюджетните пари за ромските стипендии ще са само за учителите в проекта

МОН засилва проверките за посещаемостта в училище

Снимка: БГНЕС

Средствата от държавния бюджет, предвидени като съфинансиране по проекта за ромски стипендии, ще бъдат предназначени за 150-те учители, които ще работят с децата и с уязвими групи. Така стипендиите на учениците няма да се плащат от бюджета, а ще се осигуряват изцяло от партньора в проекта - международния донор.

Това са решили в четвъртък Министерството на образованието и науката и Ромският образователен фонд на среща по инициатива на министър Меглена Кунева с представителя на фонда за България Огнян Исаев и директора на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства Мануела Радева.

Решението се взима на фона на разгорялата се обществена дискусия и недоволството на родители, че стипендиите привилегироват една група деца по етнически признак.

Проектът предвижда 600 ученици от ромски произход да бъдат подкрепени през тази учебна година с 30 евро месечна стипендия, за да бъдат мотивирани да завършат средното си образование и да продължат обучението си в университет. През следващата година стипендията вече ще зависи от успеха им. Едно от условията е да са завършили основното си образование в дневна форма на обучение.

За тази и следващата учебна година по проекта са предвидени общо 561 400 евро, като 60% от общата стойност е от Ромския образователен фонд, а 40 на сто - от Министерството на образованието.

“Отчитайки повишената обществената чувствителност по темата, проведохме задълбочен разговор за необходимостта от целенасочени усилия всички деца да бъдат обхванати от образователната система в България. Най-уязвимата група от деца, които рано напуснат училище, е ромската група”, коментира Кунева.

От министерството посочиха, че едва 1% от ромските деца завършват XII клас, въпреки че делът им в първи клас е една пета от всички деца. “Заради това оценяваме, че Ромският образователен фонд предоставя бъзвъзмездно средства за подкрепа на успешното завършване на средно образование на ромски деца”, каза Кунева.

МОН ще предложи активното включване на общините в процеса на наблюдение на стипендиантите и ще бъде осъществяван ежемесечен контрол върху разходването на средствата за стипендии.

Учителите ще контролират посещаемостта и резултатите на учениците и ще представят редовен отчет за всяко дете, участващо в програмата, както и ще ги подпомагат със съвети, в това число и за разумно използване на стипендиите за нуждите на детето.

Още при подписване на споразумението бе заложено всеки учебен срок да се прави оценка дали учениците, получили стипендии, запазват и подобряват успеха си, за да останат в програмата.

МОН се ангажира с много по-силен и стриктен контрол за посещаемостта в училище на учениците от уязвимите групи, включително и чрез прилагане на санкциите, които съгласно закона общините могат да налагат на родителите за неосигуряване на присъствието на децата в училище. Сред тях са спиране на детски надбавки и семейни помощи.

Чрез регионалните управления на образованието МОН започва засилени внезапни проверки, в това число и за осъществявания от училищните директори контрол.

Споделяне
Още от България

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?