Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Бюджетният излишък гони 1 млрд.лв. само за първите пет месеца

16 коментара

Един от най-обобщените показатели за състоянието и насоката на държавната политика е държавният бюджет. В него се отразяват приоритетите на правителството по отношение на данъчната политика и разходите. Изпълнението на бюджета, от своя страна, показва възможностите за бъдещи промени в политиката.

За периода януари – май 2005 г. приходите в консолидирания държавен бюджет са 7.35 милиарда лева. Нарастването на приходите спрямо предходната година е над 15%, което е почти два пъти по-високо от нарастването на номиналния брутен вътрешен продукт за първото тримесечие на 2005 година. Най-бързо нарастват помощите – с 28.5% спрямо същия период на предходната година. Неданъчните приходи се увеличават с 20.4%, а данъчните приходи растат с 13.8%. Продължава тенденцията всеки един от приходите в бюджета да расте с по-високи темпове от икономиката, което резултира в увеличение на общата данъчна тежест (дефинирана като приходи в бюджета като дял от брутния вътрешен продукт).

Приходи в консолидирания държавен бюджет

 хил.лв.

Май 2004

Май 2005

Промяна

Приходи общо

6,375,552.5

7,349,669.1

15.3%

   Данъчни приходи

5,055,854.1

5,752,577.4

13.8%

   Неданъчни приходи

1,214,842.9

1,462,363.8

20.4%

   Помощи

104,855.5

134,727.9

28.5%

Източник: Министерство на финансите

Най-бързо растящите данъчни приходи за първите пет месеца на 2005 г. са приходите от мита, данък върху добавената стойност и акцизи. Основното обяснение за ръста на тези три косвени данъка е нарастването на вноса на стоки в страната, който се увеличава с около 20 процента. Приходите от акцизи нарастват и поради увеличението на акцизите за някои стоки от началото на годината, като най-сериозен принос има увеличението на акциза върху бензина и другите горива.

Веднага след косвените данъци, по темпове на растеж на приходите се нарежда корпоративният данък. Този данък беше намален значително, с повече от една четвърт от началото на 2005 г., но въпреки това приходите от него нарастват с над 13%. Ако тази тенденция се запази и през следващите месеци, ще може да се твърди, че намалението на данъчните ставки благоприятства увеличението на данъчните приходи – заради по-малко стимули за укриване на доходи и заради увеличението на стимулите за инвестиции и предприемачество.

Приходите от осигуровки нарастват с около 11%. Една част от този ръст е резултат на нарастване на заетостта, друга се дължи на увеличение на събираемостта на здравните осигуровки. Вероятно има влияние и промяната в разпределението на осигурителната тежест между работодател и работник, която увеличава ефективната тежест на осигуровките върху разходите за труд.

Приходите от данъка върху доходите растат по-бавно заради по-високия необлагаем минимум и лекото намаление на някои ставки. Данъците върху дивидентите и застрахователните премии бяха намалени значително, на което се дължат и по-ниските приходи от тях.

Данъчни приходи

 

Май 2004

Май 2005

Промяна

Мита

111,779.4

142,070.6

27.1%

ДДС

1,491,231.4

1,797,523.8

20.5%

Акцизи

654,990.0

785,652.8

19.9%

Корпоративен данък

479,006.8

542,744.1

13.3%

Осигуровки

1,604,739.4

1,780,447.4

10.9%

Други данъци

76,200.0

82,580.4

8.4%

Данък върху доходите

501,575.7

522,252.3

4.1%

Данък върху дивидентите

43,549.3

35,095.6

-19.4%

Данък върху застрахователните премии

14,014.1

5,811.2

-58.5%

Източник: Министерство на финансите

Разходите в бюджета, направени до месец май т.г. са 6.35 милиарда лева. Увеличението спрямо предходната година е 12.2%. Най-бързо нарастват капиталовите разходи – с почти 67%, което вероятно се дължи на засилената “предизборна” инвестиционна програма на правителството през първата половина на годината. На второ място по най-бърз ръст са разходите за субсидии. Тъй като от икономическа гледна точка субсидиите са вредни и би трябвало да се ограничават, най-вероятното обяснение за техният ръст отново е предизборният период.

Третият най-бързо нарастващ разход в консолидирания бюджет е т.нар. текуща издръжка – тя расте с 10.3% спрямо предходната година. В това перо на бюджета се включват разходи за командировки, материали, телефони, горива и енергия, услуги, ремонти и пр. Като се има предвид раздутата бюрокрация, би трябвало да се търсят начини за намаление на броя на бюджетните служители и съответно на тяхната издръжка.

Разходите за заплати на заетите в бюджетната сфера се покачват с 10% спрямо 2004 година. Отново, би трябвало да се помисли за намаление на заетите в бюджетната сфера, което ще доведе до спестяване на средства от бюджета. Социалните разходи нарастват с около 9%. Разходите за лихви не се променят, което вероятно се дължи на задържането на ниските лихви на международните пазари и на изкуствено ниските лихви на българския пазар на държавни ценни книжа.[1]

Разходи в консолидирания държавен бюджет

 

Май 2004

Май 2005

Промяна

Мита

111,779.4

142,070.6

27.1%

ДДС

1,491,231.4

1,797,523.8

20.5%

Акцизи

654,990.0

785,652.8

19.9%

Корпоративен данък

479,006.8

542,744.1

13.3%

Осигуровки

1,604,739.4

1,780,447.4

10.9%

Други данъци

76,200.0

82,580.4

8.4%

Данък върху доходите

501,575.7

522,252.3

4.1%

Данък върху дивидентите

43,549.3

35,095.6

-19.4%

Данък върху застрахователните премии

14,014.1

5,811.2

-58.5%

Източник: Министерство на финансите

Разликата между приходите и разходите в държавния бюджет за първите пет месеца на 2005 година е 995 милиона лева. Ако приходите продължават да нарастват с тези темпове, преизпълнението на държавния бюджет в края на годината ще достигне около два милиарда лева. Тази сума е достатъчна, за да се отмени данъкът върху доходите и данъкът върху печалбата едновременно. Алтернативно, възможно е осигурителната тежест да се намалят на половина и да се въведе плосък данък от 10%.


[1] Тъй като някои финансови посредници са задължени да държат ценни книжа на българското правителство /пенсионни фондове, банки, обслужващи държавния бюджет/ търсенето на държавни ценни книжа е стабилно и нарастващо, докато предлагането се определя административно от министерството на финансите. По тази причина министерството може да поддържа изкуствено ниски лихви на българския пазар на държавни ценни книжа.

Институт за пазарна икономика

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

16 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Чърчил
    #18

    Да господа експертите от ИПИ правят само коментар по бюджетния излишък ,без да "дразнят лъвовете"-става въпрос за политиците.Проблема е в това че обикновенния данъкоплатец не разбира от макроикономика и този анализ не е по сърце му.За да стане такъв господата от ИПИ трябва да го пречупят през призмата на на обикновенния данъкоплатец и най - елементарното ,на което би трябвало да акцентират е ,че държавата изземва ресурс от дребния и среден бизнес и го разпределя не по най -добрия начин на пенсионери

  2. saglasen
    #17

    Pravilno, Charchil. Samo che - kak da obyasnim na poveche hora, che lyavata politika na razpredelenie vodi do bednost?

  3. Чърчил
    #16

    И той идва от правителството което внесе а мнозинството гласува бюджета за тази година.Първото което ми идва наум е некомпетентност на чиновниците в министерствата които подават информация в НЕКОМПЕТЕНТНИЯ КАБИНЕТ,който пък внася един проектобюджет ,който проектобюджет става БЮДЖЕТ НА ГЛУПОСТТА И НЕКОМПЕТЕНТНОСТТА след като се гласува от мнозинството.Това че има такъв излишък на полугодието без да има извънредни ситуации в страната ,говори за безхаберие на нашата изпълнителна власт.Тази изпълнителна власт съзнателно е искала да ограби труда на предприемача ,пък къде ще вложи тези средства - решение ще взима без никой да и търси сметка -дори и парламента.

  4. Чърчил
    #15

    За мнението на "saglasen"- Чърчил го е казал:Перефразирам"Големия недостатък на капитализма е несправедливото разпределение на материалните блага ,а голямото приемущество на социализма е справедливо разпределение на лишенията."-

  5. частник
    #14

    БЕ ТЪПАНАРИ ТОЗИ БЮДЖЕТ СЕ СЪГЛАСУВА С МВФ, А ПРЕИЗПЪЛНЕНИЕТО ИДВА ОТ ПОНИЖЕНИТЕ ДАНЪЦИ, КОИТО ПОКАЗВАТ ТОЧНО ОБРАТЕН ЕФЕКТ (УВЕЛИЧЕНИЕ ВМЕСТО СПАД НА ПРИХОДИТЕ) И СЕГА ТРЯБВА ДА СЕ НАПРАВИ САМО СЛЕДВАЩАТА ВЯРНА СТЪПКА. А ТЯ Е -> НОВО ПОНИЖЕНИЕ НА ДАНЪЦИТЕ И ОСИГУРОВКИТЕ С ЦЕЛ ОЩЕ ПО-ГОЛЯМА СЪБИРАЕМОСТ И СКОК В ПРИХОДИТЕ В ХАЗНАТА !!!

  6. Dr. Mancho
    #13

    Tochna e belezhkata, che sabiraemostta se podobriava, t.e. oblekchavaneto na danachnoto breme ima pozitiven efekt. Bez da sam finansist shte otbelezha dve osobenosti - nekadarno sastaveniat budget ot kabineta, za koeto imashe i belezhka ot MVF. Minalata godina be kazano, che podoben ogromen budget-en izlishak govori za nepravilno prezenen budget. Neka obache se podpomogne DREBNIA i SREDEN biznes, a ne golemite (za nashia razmer) korporativni igrachi, koito taka ili inache pecheliat obilno - banki,

  7. Блеър
    #11

    За нас, простия народ, трябва да се каже, че управляващите харчат без одобрението на Народното събрание 2 млрд.лв. на година повече. Ако Законът за бюджета изрично каже,че не може да се разходва нито лев повече от гласуваната разходна част, тогава всичко ще си иде на мястото.

  8. атакуващ
    #10

    ЩЕ СЕ ОТПУСНАТ ЛИ ПАРИ ЗА ЛЕКАРСТВА НА РАКОВОБОЛНИТЕ? ЩЕ СЕ УВЕЛИЧАТ ЛИ ДЕТСКИТЕ НАДБАВКИ И ЗАПЛАТИТЕ НА УЧИТЕЛИТЕ? ЩЕ СЕ СТИМУЛИРА ЛИ МАЛКИЯ С СРЕДЕН БИЗНЕС ДА СЕ РАЗВИВА В БТ? ЩЕ СЕ ИЗКАРА ЛИ НА СВЕТЛО СЕНЧЕСТАТА ИКОНОМИКА? КОЙ ЩЕ ОТГОВОРИ?

  9. Нормален
    #9

    Е па такова животно нема, би казал шопа - частник да се радва на високи данъци. Имам предвид екземпляра, подписал се като "частник", който громи недоволните от огромния бюджетен излишък. Убеден съм, че въпросният екземпляр е жълт клакьор на държавна ясла, който в живота си не е изкарал и една стотинка чрез лична инициатива и честен труд.Относно рязкото нарастване на бюджетния излишък мога да направя един малък коментар, който да бъде разбираем дори за увредени екземпляри като "частника". За последната

  10. клеветник
    #8

    The national average retail price (including taxes) of regular-grade gasoline reached an eight-week high on June 27 of $2.215 per gallon, up 5.4 cents from last week’s price of $2.161 per gallon. This week’s average price was 29.4 cents above the average price a year ago Какво прави това в левчета за литър?Ама така им се пада на империалистите-като си нямат бюджетен излишък...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.