Ясният модел за участието на частни фондове в здравеопазването, които да конкурират Здравната каса ще е готов до пролетта, а въвеждането му вероятно ще остане за втората половина на мандата на правителството. Това коментира в парламента здравният министър Таня Андреева в петък.
Малко преди нея премиерът Пламен Орешарски заяви пред депутатите, че не е написал "големи думи" в управленската си програма, но реформи ще бъдат направени. Като пример той даде намеренията за създаване на допълнителни стълбове в системата на здравното осигуряване, което щяла обаче да се забави.
Такива стълбове в момента има в пенсионната система. Задължителните пенсионни фондове, които правят втория стълб в системата, обаче все още не изплащат пенсии. В началото на 2011 г. пък професионалните пенсионни фондове бяха принудени да предадат на Националния осигурителен институт близо 70 млн. лв. събрани от осигуряващи се, които трябваше да се пенсионират до края на 2014 г., за да се допълнят изплащаните им от солидарния първи стълб пенсии.
Тези стълбове в пенсионната система бяха въведени като част от реформата през 2000 г., която да доведе до по-справедливо формиране на обезщетенията за пенсионерите според плащаните от тях осигуровки и която трябваше да е комбинирана с вдигането на възрастта за спиране на работа, но въпреки това решението на тези проблеми вече бе оставено за втората половина на мандата.
По отношение на здравеопазването, отсъствието на резерви в здравната система ще забави, но няма да отмени желанието ни да направим и допълнителни стълбове в системата, така че наистина да достигнем вече и до по-ефективна конкуренция, така че да окажем натиск върху цени и качество на здравни услуги, заяви Орешарски.
Андреева допълни, че в момента се разработва концепцията за втория стълб на здравното осигуряване, но отказа да даде подробности, защото имало различни идеи и те трябва да бъдат дискутирани от експертите и да преминат през обществено обсъждане.
"Може да се направи втори стълб, който подобно на пенсионното осигуряване да бъде задължително или доброволно осигуряване", обясни само здравният министър и посочи, че ясният модел ще е готов до пролетта, а въвеждането му вероятно ще остане за втората половина на мандата.
По думите ѝ "в момента се справяме със спешната помощ и болниците, които са в много сериозни просрочия и рискуваме да ги загубим".
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
2 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Коренът на всички злини в българското здравеопазване е в това, че финансирането му е базирано на един доказано провален и неработещ комунистически принцип - принципа на солидарността, или с други думи "от всекиго - според възможностите, всекиму - според потребностите". Историята доказа, че този принцип не работи и всяка дейност, която се основе на него, е обречена на банкрут и катастрофа. За съжаление обаче т.н. "реформа" в здравеопазването, която бе започната от Илко Семерджиев, беше поставена именно …
на основата на този комунистически принцип чрез избора на системата за здравно осигуряване, в която е въплътен принципът "от всекиго-според възможностите, всекиму-според потребностите". Във всички страни, в които финансирането на здравеопазването е поставено на този принцип, пациентите или трябва да чакат много месеци, за да получат необходимите им здравни грижи "безплатно", или да платят от джоба си. Това е факт и в Англия, и във Франция, и в Канада, и в повечето европейски страни, и само човек, който не познава тези системи може да твърди обратното. Единствената система, която гарантира адекватно и справедливо финансиране на здравните услуги, е т.н. здравно-застрахователна система, при която има свободен пазар на здравно-застрахователни продукти. Всеки може да си купи такъв продукт, за какъвто е готов да плати и знае какво плаща и точно какво може да очаква, а тези, които са наистина бедни (а не тарикатите) биват застраховани от държавата по номинални застрахователни пакети без екстри. Тази система работи, защото е основана не на провалени комунистически принципи, а на науката за прогнозиране и управление на риска. При нея не виреят тарикатите. Който не си купи здравна застраховка без да е социално слаб и се разболее, му се налага да си плати болничната сметка от джоба или да му бъде взета колата или дори къщата. Сега много тарикати в България предпочитат да си купят лъскава кола за 100 хиляди вместо Пежо за 20 хиляди, а другите 80 да ги дадат за здраве, а когато се разболеят, сметката им я плаща обществото. Защото е крайно време българинът да осъзнае, че с мизерните хиляда или две хиляди лева годишно под формата на "здравно-осигурителни вноски" не може да получи нищо друго освен мизерни здравни услуги в мизерни болници. В САЩ например домакинство от 4 души плаща средно по 18 хиляди долара годишно за здраве. А в България обществото реално взема от сектора на здравеопазването за да субсидира с тези пари други сектори, като например сектора на луксозните автомобилни продажби. Това би се прекратило при въвеждане на здравно-застрахователната на мястото на здравно-осигурителната система, а пациентите биха се лекували в добри болници от добре подготвени и мотивирани лекари.
Вторият и третият стълб са ясни. Проблемите са в първия стълб - изкуствените монополи НОИ и НЗОК. Докато законът ни задлължава да пълним бездънните държавни каци няма да имаме нито читаво здравеопазване нито читави пенсии.