
Министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов ще представлява страната по арбитражно дело в Париж за електрификацията на жп линията Дупница – Кулата. Това реши на редовното си заседание в четвъртък правителството.
Главният изпълнител на ремонтните работи и електрификацията на жп отсечката компанията “Балфор Бийти Райл” е предявила три иска през май 2005 година към държавата в лицето на Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Министерство на финансите, коментираха за Mediapool отлично информирани източници.
Според официалната информация на правителството, в първия си иск главният изпълнител твърди, че е налице неизпълнение на задълженията по договорите от МРРБ, а вторият иск е заради отказа на ведомството да приеме извършената работа и да заплати на фирмата допълнителна сума, заради констатирани нередности във финалния сертификат, издаден от супервайзера на обекта “ДЕ–Консулт”.
Специалисти уточниха, че супервайзерът е възложил на фирмата строител допълнителни дейности, които след това не са били платени. Запознати твърдят, че исканата от “Балфор Бийти Райл” сума от 2 млн. евро с лихвите вече е набъбнала до 4 млн. евро.
Проблемът е, че възложителят в лицето на Министерство на регионалното развитие и благоустройството е предал на изпълнителя само идеен проект за електрификацията и ремонта на трасето. Фирмата е трябвало да извърши реалното техническо проектиране.
Втората претенция на “Балфор Бийти Райл” е за ненавременното освобождаване на трасето – т.нар. “прозорци” за работа на обекта, които трябва по график да им осигури Националната компания БДЖ. Източници от железницата обаче коментираха, че проблемът с “прозорците” в движението на влаковете е бил заради преминаването на международните мироопазващи сили КФОР, за което сме имали подписани международни споразумения.
Електрификацията на жп линията беше финансирана от Програма ФАР – Трансгранично сътрудничество, България – Гърция. Общата стойност на обекта беше над 33 млн.евро и е един от най-мащабните проекти обекти, финансиран от предприсъединителната програма. Дължината на електрифициранато трасе е 131 км, а на монтираната контактна мрежа -185 км.
Международният търг беше спечелен от немската компания “Ад Транц”. По време на изпълнението на обекта обаче фирмата беше продадена. По-голямата част от немската компания беше придобита от канадската фирма “Бомбардие”. Специализираната строителна част от “Ад Транц” бе закупена от английската строителна компания “Балфор Бийти”, специализирана в жп строителството. Новорегистрираната немска строителна компания “Балфор Бийти Райл” поема ангажимента и работата по електрификацията на Дупница – Кулата.
Работата по обекта започна през лятото на 1999 година и през декември 2001 година отсечката официално влезе в експлоатация. Според запознати, обектът е приет без закъснения в строителството и без претенции към изпълнената от строителя работа.
Източници на Mediapool коментираха, че заради спор кой да управлява средствата по европейските програми между коалиционните партньори в предишното правителство, съставът на звеното по ФАР няколко пъти е подменян и е напълно възможно да има пропуски в документацията.
Запознати твърдят обаче, че истинската причина за арбитражното дело на “Балфор Бийти Райли” е заради отхвърлянето им от международния търг за електрификацията на “Пловдив – Свиленград”. Именно през май миналата година стана ясно, че е избрана окончателно гръцката фирма “Терна”, за която лобираше и бившият министър на транспорта и съобщенията Николай Василев.

Полезна ли ви беше тази статия?
Ще се радваме, ако подкрепите електронното издание Mediapool.bg, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
Подкрепете ниАбонирайте се за най-важните новини, анализи и коментари на събития от деня. Бюлетинът се изпраща до електронния Ви адрес всеки ден в 18:00 часа.
Абонамент