Държавата одобри по-ниски такси на летище "София", различни за двата терминала

Концесионерът планира до две години всички полети да са от Терминал 2

Държавата одобри по-ниски такси на летище "София", различни за двата терминала

По-ниски летищни такси от поисканите и в различен за размер за двата терминала одобри Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА). Решението е взето на 13 май - ден след като служебният кабинет встъпи в длъжност.

Малко преди концесионерът на летището "Соф Кънект" да влезе във владение, държавният летищен оператор поиска увеличаване на таксите, заради намалелите приходи от спада на полетите и пътниците. Това беше използвано като аргумент от политически сили, че се прави в полза на новия концесионер на летището.

Сега обаче въздушният надзорен орган отхвърля искането с аргумента за тежката ситуация, в която се намира въздушният транспорт. Евентуално повишаване на летищните такси може да доведе до поскъпване на самолетните билети и да предизвика още по-малко полети и пътници.

Основателят и главен изпълнителен директор на фонда Meridiam, който държи близо 99% от капитала на "Соф Кънект", Тиери До казва, че концесионерът не е искал промени в летищните такси, а това е било самостоятелна инициатива на държавния оператор "Летище София".

"Вярваме, че в този период на безпрецедентна криза в авиацията е важно да запазим таксите ниски, за да помогнем на всички клиенти и партньори на летището да преминат през него. Затова за нас беше важно да няма увеличение в този период. В тази връзка приветстваме решението на ГВА, с което не приема предложените по-високи летищни такси", казва Тиери До в интервю пред изданието "Капитал".

Освен това ГВА се е съобразила със съдебното решение, според което трябва да има различни летищни такси за двата терминала, заради различното ниво на обслужване на пътниците. Така претенциите на "Уиз Еър", която е най-големият превозвач за България, са удовлетворени и нискотарифният авиопревозвач през тази година ще плаща по-ниски летищни такси спрямо миналата.

В същото време заради намалелия брой пътници и полети концесионерът на столичното летище проучва възможността да прехвърли всички полети на по-новия Терминал 2 с оглед ефективността на разходите. Ако се стигне до взимането на такова решение при най-оптимистичния сценарий това може да се случи до 2 години, каза Илияна Цанова, председател на Надзорния съвет на "Соф Кънект" пред Mediapool. Съгласно концесионният договор старият Терминал 1 трябва да бъде затворен до 2031 г.

Междувременно плановете на концесионера да превърне Терминал 1 в карго летище са претърпели промяна. Новата визия е той да стане бизнес сграда, която да предлага споделени офис пространства за работа, каза Цанова.

Концесионетър вече е одобрил план за първите 100 дни. Той предвижда промяна на облика на Терминал 2, залата за заминаващи, зоната за почивка и работа, по-добър интернет. Ще има детски кът с интерактивно дигитално пространство. Ще има повече избор на храни и напитки. Ще се подобри хигиената и тоалетните помещения. Заложено е още униформи за всички служители на летището и подобряване на културата на работа и обслужване.

В рамките на година ще се обособи и паркинг за краткосрочен престой на Терминал 2, на който ще може да се паркира безплатно до 15 минути, каза Цанова.

Плановете на концесионера ще бъдат представени публично в дигитален демо-център, който ще се намира на Терминал 2, допълни тя.

Освен това се предвижда обществен съвет с представители на неправителствения сектор, Столична община и граждани да следи за изпълнението и реализацията на проекта.

По договор концесионерът има задължение да изгради нов Терминал 3 до десетата година на концесията. Процедурите за строителството му се предвижда да започнат в следващите 3 до 4 години, каза Цанова. По думите ѝ бъдещият строител ще бъде определен с ясни и прозрачни процедури.

В момента на летище "София" работят около 2200 души, като на този етап не се предвижда да има съкращения на персонала, каза Цанова. Тя посочи, че вече е имало среща с около 40 души на отговорни позиции на летището. На срещата са били представени плановете на концесионера за неговото развитие и възможностите за съвместна работа.

"СофКънект" има 35-годишен договор за концесия на летище "София". Концесионерът изплати авансово 660 млн. лв. такса през април 2021 г. Заради кризата, предизвикана от коронавируса, "Соф Кънект" получи отсрочка за плащането на около 500 млн. лв. – концесионната такса за първите 10 години. Тази сума ще трябва да се плати през последните 10 години от договора.

За тази година концесионерът очаква загуба от десетки милиони левове, заради намалелия трафик при относително същите разходи.

Тиери До коментира пред "Капитал", че в договора има клауза държавата и концесионерът да правят ежегоден преглед на влиянието на ковид кризата върху трафика и дейността на летището. При промяна на ситуацията и обрат на негативните тенденции е предвидена възможност за предоговаряне на споразумението.

Тиери До декларира, че във фонда Meridiam няма българско участие. В него има институционални инвеститори с добра репутация, като пенсионни фондове от Швеция, Германия, Франция, както и застрахователи, сред които са германският Allianz и най-голямата френска животозастрахователна компания CNP.

Строителната компания "Щрабаг" е привлечена за партньор с 1% дял в консорциума заради техническата и строителната експертиза. Освен това Meridiam и "Щрабаг" са работили заедно по проекти в различни държави, като Полша, Австрия, Германия.

Летище "Мюнхен" е само партньор и не е инвеститор в проекта, защото се притежава отчасти от германското правителство. Това прави нещата по-сложни, когато трябва да се инвестира някъде, обяснява Тиери До.

Споделяне

Още от Бизнес