Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата ще се моли на “Щрабаг” да завърши пътя от Видин до Монтана

33 коментара

Държавата не е в състояние да принуди австрийската фирма “Щрабаг” да завърши качествено и срок пътната отсечка Видин до Монтана. Това е тъжната констатация, направена от министъра на регионалното развитие Асен Гагаузов в петък. Той отговори на парламентарно питане на народния представител от ДСБ Иван Иванов за строителството на европейския път, по който ще се стига до втория мост над река Дунав при Видин – Калафат.  

Максималната сума, която страната ни може да удържи като неустойка за забавянето на строителството, е 974 448 евро и представлява 10% от общата стойност на обекта. Това е записано в договора, подписан през 2004 г.

Към момента закъснението е 205 дни, посочи министър Асен Гагаузов. Стойността на неустойките, начислени според дните на закъснението до този момент, се изчисляват на 998 809 евро. Въпреки това държавата не може да си вземе дори цялата сума за неизпълнените работи, защото в подписания с “Щрабаг” документ е посочено ограничението от 10%.

Министър Гагаузов съобщи, че ако зависи от него, би прекратил веднага договора с австрийците, защото до този момент – за 25 месеца работа по обекта, те са усвоили едва 39% от средствата, предвидени за рехабилитацията на пътя. По договор средствата, които трябва да се вложат, са 9,744 млн.евро, а “Щрабаг” е вложил едва 3,877 млн.евро.

При прекратяване на договорните отношения с австрийската фирма обаче, България губи цялата сума – както вече разплатените суми, така и тези, които не са усвоени по заема с Европейската инвестиционна банка. Единственото, което ни остава, е да се молим на “Щрабаг” да завършат пътя колкото се може по-скоро.

Единственото, което строителната фирма “Щрабаг” може да изгуби по този договор, е доброто си име на строител, който изпълнява качествено и в срок поетите инфраструктурни обекти. Министърът на регионалното развитие  коментира, че строителят е показал неспособност да организира добре работата си и е в постоянна криза с доставките на материали за обекта.

Въпреки констатациите обаче, австрийците явно не изпитват притеснения за доброто си име, защото подават оферти за повечето от търговете, обявявани от българското правителство за изграждане на инфраструктурни обекти.

Те дори стигнаха до положение през миналата година да обявят сами, че работите по двата първи участъка са завършени и ги въведоха в експлоатация. Експертната група от Министерство на регионалното развитие и благоустройството и фирмата за строителен надзор “Хил интернешънъл/АДО” обаче са установили, че част от дейностите не са завършени, установени и са и сериозни дефекти  при изпълнението. Поради тези причини, обектът не е бил приет от комисията и не му е издаден акт 15, както и сертификат по ФИДИК. Няколко месеца след това пътят в ремонтираните участъци се разцепи.

Пътят от Видин до Монтана трябваше да се предаде за експлоатация на 3 октомври 2005 година. В този срок е включено и едно удължаване на сроковете от 33 дни. Депутатът от ДСБ Иван Иванов коментира, че е посетил отсечката от Ружинци до Димово, която е най-тежката от целия участък и установил, че в този участък е свършена не повече от 3-4% от цялата работа.

Министърът на регионалното развитие уточни, че докато фирмата “Щрабаг” не завърши целия обект и не отстрани дефектите, пътят няма да бъде приет от регионалното ведомство.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

33 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Щуравия
    #34

    Разболял се по темата...

  2. ivo yonchev
    #33

    не е нужно да се моли просто да се потърсят подписите на лицата сключили тази сделка прокуратурата да не спи и само да твърди своята теза за строги санкцци към виновните

  3. Вели
    #31

    Къде онзи, дето Костов му е виновен за всичко, включително и за ледникавия период на земята?

  4. tztztztz
    #30

    e tva e hora... nashte neshtastnici mafiotski, se zdushiha s evropeizite i sega zaedno shte tochat fondove, a VIE shte plashtate s guza si, i sus lipsata na normalna infrastruktura, toest s NISUK standart na zivot, zashtot kakvato i kola da imash, kakvito i pari i kushti da si imash v BG, vse edno shtom izleznesh ot luksozniyat si dom, se ozovavash v sivata i tragichna deistvitelnost na dneshna Bulgariya!eto tova e tragediyata, kogato tryabvashe da gi izchistim, vseki se praveshse na lud, sporeshe,

  5. Краси
    #29

    не се занимавате с това което трябва. искам път до дупница Тудини не са по мака фирма от Щрабаг

  6. Краси
    #28

    За бога що за глупости. Явно Щрабаг на плащат на Гагаузов!МОСТТА ако не сте забелязали го няма!

  7. Краси
    #27

    Абе много внимание на определени сделки - явно където не си плащат рушветите а по други - гробно мълчание. София - Дупница трябваше да бъде готова май 2004 но не е . Държавата загуби стотици хиледи приходи по време на олимпядата в Гърция щото хората използваха други пътища за да стигнат до южния ни съсед. МАЙНАТА ВИ!

  8. Отвън
    #26

    явно няма да се намеси! И тя е част от играта.Иначе само от глупостите в горната статия би се самосезирала!

  9. Отвън
    #25

    има достатъчно механизми,включително на държавно ниво и на ниво Европейска банка,за да се прекрати по вина на фирмата договора,без загуба за българската държава.САМО,ЧЕ ИМА НЯКОЙ,който се плаши от това,което може да извади фирмата- преводи и"плащания"отстранно естество -единственото обяснениеза глупостите в платената по горе статия

  10. Отвън
    #24

    има достатъчно механизми,включително на държавно ниво и на ниво Европейска банка,за да се прекрати по вина на фирмата договора,без загуба за българската държава.САМО,ЧЕ ИМА НЯКОЙ,който се плаши от това,което може да извади фирмата- преводи и"плащания"отстранно естество -единственото обяснениеза глупостите в платената по горе статия

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.